دیدگاه چپ افراطی چگونه است؟
دیدگاه چپ افراطی چگونه است؟

دیدگاه چپ افراطی در نسل جدید به نوعی کمونیست است که با سرمایه‌داری به سازگاری رسیده و در حال حاضر از کاخ سفید تا پاستور طرفدارانی دارد.

به گزارش سرمایه فردا، احمد فعال: معنای راست افراطی را اگر اشتباه نکرده باشم همه اتفا‌ق‌ نظر دارند چیست. اما من تا حالا فکر می‌‌کردم اصطلاح دیدگاه چپ افراطی مربوط به کسانی است که طرفدار نظام‌های کمونیستی هستند که کوشش دارند همان مدل کمونیسم استالینیسم را احیاء کنند.
چون هم مارکسیست‌ها و هم کمونیست‌های امروز تا اندازه بسیاری در آراء و افکار قدیمی خود که مارکسیسم ارتدوکس (به معنای مارکسیسم سنتی) و کمونیسم ارتدوکس شهرت داشتند، تعدیل داده‌اند. تا حالا فکر می‌کردم وقتی از چپ افراطی یاد می‌کنند، منظور همین مارکسیست‌ها وکمونیست‌های متعصب و سرسختی هستند که تحولات دنیا را درک نمی‌کنند. دیدگاه چپ افراطی قصد دارد تا از راه‌های قهرآمیز، مثلاً مبارزات طبقاتی و از این سری حرف‌های ذهنی که هیچ تناسبی با دنیای امروز ندارد، به اهداف خود برسند.
هم اکنون که این سطور را می‌نویسم، از اتفاق برنامه “حرف آخر” از تلویزیون اینترنشنال را تماشا می‌کردم. مجری و گوینده این برنامه که بی‌پرده به تریبون صهیونیست‌های اسرائیلی تبدیل شده، در یک جا هم با همان ادبیات افراطی‌های رژیم جمهوری اسلامی، اسرائیل را “خط مقدم مقاومت” علیه جمهوری اسلامی می‌نامد. در اغلب برنامه‌های خود با هیجان و ذوق و شوق از ترامپیست‌ها و جنگ افروزان آمریکایی حمایت می‌کند. از ایشان شنیدم که کاملا هریس نامزد دموکرات‌ها را با عنوان دیدگاه چپ افراطی به باد ناسزا و افشاگری گرفت. نمی‌دانستم که امثال کاملا هریس چپ افراطی هستند. با این حرف لابد به دانشمان خیلی اضافه شد، که بالاخره متوجه شدیم امثال کاملا هریس جزو چپ افراطی هستند.

دیدگاه چپ افراطی در حزب دموکرات ها

واقعیت این است که اگر جریان و دیدگاه چپ افراطی را یک طیف گسترده‌ای از افراطی تا تفریطی تقسیم کنیم، شنیده‌ایم و خوانده‌ایم که بخش‌هایی از جریان‌های چپ ملایم، منعطف و حداقلی که خیلی مشکلی با نظام اقتصاد بازار ندارند. انها تنها به دنبال پاره‌ای از تعدیلات اقتصادی به نفع طبقات پایین‌تر هستند، در حزب دموکرات آمریکا فعالیت می‌کنند و نفوذهای زیادی هم در این حزب پیدا کرده‌اند.
علت نفوذ آنها هم گسترش جریان و دیدگاه چپ افراطی در نسل جدید و تحصیل کرده است، نمونه آن برنی سندرز است. چیزی که اصطلاحاً به آن کمونیسم و یا چپ آمریکایی می‌گویند، منظور کمونیسم و چپی که با سرمایه‌داری به سازگاری رسیده است. این نوع چپ را می‌توان چپ تعدیل شده و حداقلی نامید، نوعی چپ تفریطی و شاید هم تفریطی تفریطی. حالا چرا مجری برنامه “حرف آخر” به کاملا هریس می‌گوید دیدگاه چپ افراطی، شاید خیلی حرف پوشیده‌ای نیست، نفرت و کینه راست‌های افراطی به خصوص از جنس ایرانی آن از واژه چپ به حدی است. هر نسخه تعدیل شده و ملایم آن را هم یک هیولای افراطی می‌یابند. من این را در مواجهه با منتقدان راست افراطی تجربه کرده‌ام، تا حرف انها را نزنی و دربرابر آراء آنها کاملاً تسلیم نشوی، کمترین تفاوت آراء فکری را بر نمی‌تابند، و از هر نوع ناسزایی کوتاه نمی‌آیند.