دورخیز ماکو برای تولید و صادرات خودرو مشارکتی
دورخیز ماکو برای تولید و صادرات خودرو مشارکتی

به تازگی با منطقه آزاد ماکو تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده است. این دورخیز ماکو برای تولید و صادرات خودرو مشارکتی با شرکت باک ول است.

به گزارش سرمایه فردا , به تازگی تفاهم نامه ۲۰ میلیون دلاری ایجاد شهر خودرویی بین سازمان منطقه آزاد ماکو و شرکت باک ول چینی برای تولید ماشین آلات معدنی، کامیونت، خودروهای برقی به امضا رسید. این قرارداد از آنجایی بر منطقه آزاد اهمیت دارد که چین در سال‌های اخیر توانسته در صنعت خودرو پیشرفت قابل توجهی داشته باشد. به طوری که امروز سهم قابل توجهی در صادرات به کشور روسیه و کشورهای حوزه اوراسیا داشته باشد.
از آنجایی که در مقطع کنونی ایران در حال واردات خودرو برقی از چین است منطقه آزاد ماکو می تواند با تولید مشترک این محصولات با کمک شرکت چینی نه تنها نیاز بازار داخلی را تامین کند. به بستری برای صادرات به روسیه فراهم کند.

ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در ماکو

از طرف دیگر این اقدام ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در کشور منجر می شود و از خروج ارز نیز جلوگیری می کند. در گام دوم منطقه آزاد ماکو با همکاری این شرکت چینی می تواند با افزایش تیراژ تولید در زمینه صادرات این محصولات به کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی خاورمیانه دست پیدا کند. در نتیجه این مشارکت می تواند به افزایش درآمد ارزش کشور کمک کند.
در سال‌های اخیر به واسطه تحریم‌های غرب علیه ایران سرمایه‌گذاری خارجی در کشور به حداقل رسیده است. از این رو تفاهم‌نامه اخیر منطقه آزاد ماکو که منجر به ورود ۲۰ میلیون دلار به کشور می شود مصداق شکستن دیوار تحریم‌ها برای سرمایه‌گذاران است. از این رو با توجه به اینکه به گفته جیلینگ دونگ مدیر داخلی «باک ول» این شرکت دارای سه شرکت زیرمجموعه در بخش قطعه سازی خودرو و ماشین‌آلات سنگین است پیش‌بینی می شود سرمایه‌گذاری در حوزه تولید قطعات خودرو و صنایع وابسته نیز با همکاری شرکت‌های ایرانی در منطقه انجام شود‌. در نتیجه اکوسیستم تولیدات صنعتی و دانش‌بنیان از همین طریق توسعه یابد.

منطقه آزاد ماکو ظرفیت‌های بالایی در بخش صنایع نوآورانه دارد

با توجه به اینکه منطقه آزاد ماکو ظرفیت‌های بالایی در بخش صنایع نوآورانه دارد این منطقه آزاد با در نظر گرفتن تسهیلاتی برای شرکتهای دانش‌بنیان زمینه حضور این شرکتها را فراهم کرده‌است. در نتیجه با بهره‌گیری از قابلیت دانشگاههای منطقه بومی‌سازی قطعات خودرویی نیز در برنامه‌های بلندمدت این منطقه دیده شده است.
در حال حاضر منطقه آزاد ماکو بزرگترین منطقه آزاد صنعتی و تجاری کشور است. با توجه به اینکه در این منطقه در سال‌های اخیر برای جذب سرمایه‌گذاری در نمایشگاه‌های کشورهای منطقه حضور پررنگی داشته است شرکت باک ول پیشنهاد ساخت خودرو در این منطقه را ارائه کرده است.

شرکت باک ول در زمینه تولید ماشین‌آلات سنگین و قطعه سازی در کشور جین و حتی بازارهای منطقه بسیار مطرح است. به همین دلیل زمینه همکاری در ساخت ماشین آلات معدنی سنگین که هم اکنون در کشور با کمبود مواجه است فراهم می شود. در شرایط کنونی شرکت باک ول با علم به مزیت‌های منطقه آزاد ماکو مبنی بر دسترسی به نیروی انسانی ماهر و همچنین تامین راحت مواد اولیه اقدام به سرمایه گذاری کرده است.
اما نباید فراموش کرد که توسعه زیرساخت‌های صنعتی و حمل و نقلی در منطقه آزاد ماکو یک اصل بی بدیل است. از طرف دیگر باید مشکلات تردد سرمایه گذاران برطرف شود تا شرکت‌های بزرگ بتوانند به راحتی در ظرفیت های اقتصادی کشور به ویژه مناطق آزاد تجاری سرمایه گذاری کنند.