در دهکده المپیک چه خبر است ؟
در دهکده المپیک چه خبر است ؟

دهکده المپیک پاریس ۳ هزار واحد مسکونی دارد. کیمیا علیزاده در پاریس تبلیغ نایک می کند و ورزشکاران زن مسلمان بدون حجاب می‌چرخند.

به گزارش سرمایه فردا، بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ دقیقاً ۱۰۰ سال بعد از میزبانی پاریس در المپیک سال ۱۹۲۴ برگزار می‌شود. امروز برای نخستین بار مراسم افتتاحیه این دوره از رقابت‌ها خارج از ورزشگاه برگزار شد. ورزشکاران از ۲۰۶ کشور جهان به دهکده المپیک وارد شده و در امتداد رودخانه سن درون ۱۸۰ قایق قرار گرفتند و ۲۴۰ اتوبوس آن‌ها را از دهکده المپیک به منطقه پل آسترلیتز رساندند.

چند نکته:
۱- ویژگی بارز این مراسم طولانی، اجرای پرفورمنس‌های گوناگون هنری در سبک‌های مختلف بود. در اجرای این پرفورمنس‌ها، سلایق گروه‌های سنی با ذائقه‌های فرهنگی و هنری و موسیقایی مختلف البته با شیوه و انتخاب فرانسوی، در نظر گرفته شد.ه بود.

۲- در این مراسم ۴۵ هزار نیروی انتظامی بر نظم مراسم افتتاحیه نظارت داشتند. فرانسه با این افتتاحیه، امنیت کشور خود را به رخ جهان کشید.

۳- ساخت یک دهکده المپیک در پاریس با ۳۰۰۰ واحد مسکونی و ۵۵۰ غذای مختلف از کشورهای گوناگون در رستوران‌هایی که ۲۴ساعته باز هستند، از نکات قابل توجه این المپیک است. این به معنای یک فرصت مناسب و قابل بهره‌برداری در افزایش رونق اقتصادی و گردشگری در پاریس شمرده می‌شود.

۴- برای اولین بار در تاریخ المپیک، زنان ورزشکار به تعداد ورزشکاران مرد در بازی‌ها شرکت خواهند داشت.

۵- باتوجه به شیوه برگزاری افتتاحیه در فضای آزاد دهکده المپیک، فقط افرادی که بلیت بگیرند و شاهد مراسم نبودند و همه‌ی علاقمندان توانستند در حاشیه رود یا روی سکوهای تهیه شده بنشینند و آن‌را از نزدیک تماشا کنند.

۶- تیم پناهندگان با تعداد قابل توجه ورزشکاران ایرانی وارد دهکده المپیک شدند. تعداد #ایرانیان  در #تیم_پناهندگان المپیک از دوره قبلی این بازی‌ها تا این دوره که به میزبانی پاریس برگزار خواهد شد، افزایش داشته و تعداد ۵ ورزشکار در المپیک ۲۰۲۰ توکیو به ۱۴ نفر در المپیک ۲۰۲۴ پاریس رسیده است.

۷- به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین و حمایت بلاروس از آن، این دو کشور امکان اعزام تیم‌ رسمی به بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس را نخواهند داشت و ورزشکاران این دو کشور تحت عنوان ورزشکاران مستقل بی‌طرف (AIN) در المپیک شرکت خواهند کرد.

۸- لباس ورزشکاران ایرانی شرکت کننده در المپیک ۲۰۲۴، مورد انتقاد تعدادی از ایرانیان قرار گرفته و از آن به لباس کادر درمان نامبرده می‌شود. بیشتر این انتقاد به بی سلیقگی در انتخاب رنگ سیاه و سپید این لباس بوده که می‌توانست با ترکیب رنگ‌های سبز و قرمز، تداعی‌گر پرچم ایران باشد.

۹- کیمیا علیزاده قهرمان تکواندو ایران، با پیراهن کشور بلغارستان در المپیک پاریس حضور دارد. همزمان با حضور علیزاده در پاریس، نایکی که حامی اوست تبلیغی عظیم با اسم او و طرح یوزپلنگ ایرانی که نماد اوست بر روی دیوار پمپیدو در پاریس رونمایی کرده است. این تبلیغ در حالی پخش شده که کاروان ایران نتوانسته با یک برند متوسط هم قرارداد ببندد و از این رویداد مهم کسب درآمد کند.

۱۰- حضور ورزشکاران زن کشورهای مسلمان با #پوشش_اختیاری، مانند همیشه به چشم می‌آید.

۱۱- کمیته بین المللی المپیک تیمی متشکل از ۶ ورزشکار افغان سه زن و سه مرد را با مشورت کمیته ملی المپیک افغانستان را دعوت کرده است. اکثر دعوت شدگان افغانستان را ترک کرده و در جای دیگری از دنیا زندگی می کنند. سخنگوی سازمان ورزش افغانستان می‌گوید که طالبان ۳ ورزشکار زن در بازی‌های المپیک پاریس را به رسمیت نمی شناسد. این تیم ۶ نفره تحت پرچم مشکی، قرمز و سبز دولت سابق افغانستان یعنی از قبل قدرت گیری مجدد طالبان، رقابت خواهند کرد. 

چرا المپیک پاریس تماشاگر زیادی نداشت

ورزش اکنون در مسیر جهانی‌شدن قرار گرفته است. فناوری، نحوه پخش رویدادهای ورزشی و دنیای هواداری را دستخوش تحول کرده است.

این شرایط فرصتی بزرگ برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند، چرا که میلیاردها دلار در انتظار آنهایی است که بتوانند بازارهای خارجی را تصاحب کنند.

دو تغییر مهم به کمک جهانی‌شدن ورزش آمده‌اند. اولین تحول مربوط به انقلاب طرف عرضه است. پخش رویدادهای ورزشی که قبلا در اختیار تلویزیون‌های ملی و کانال‌های کابلی بود، اکنون توسط سکوهای آنلاین بین‌المللی نیز انجام می‌گیرد.

تغییر دوم در طرف تقاضا رخ داده است. بزرگ‌ترین مانع در مسیر اقبال خارجی به رویدادهای ورزشی آن بوده است که قبلا مخاطبان رویدادهایی را تماشا می‌کردند که کشور خودشان در آن حاضر باشد. اما وابستگی طرفداران به تیم‌ها به تدریج جای خود را به علاقه به چهره‌های ورزشی داده است.

با توجه به تمرکز المپیک بر کشورها به جای چهره‌های ورزشی، نشانه‌هایی وجود دارد که حاکی از کاهش محبوبیت این رویداد است.

همزمان با روند فزاینده اقبال طرفداران به سلبریتی‌های بین‌المللی به جای ستاره‌های محلی، انتقاداتی به این گرایش مطرح شده است.

دهکده المپیک پاریس ۳ هزار واحد مسکونی دارد. کیمیا علیزاده در پاریس تبلیغ نایک می کند و ورزشکاران زن مسلمان بدون حجاب می‌چرخند.