دلیل اختلال اینترنت
دلیل اختلال اینترنت

به گزارش سرمایه فردا، دلیل اختلال اینترنت در جهان را مشکلات زیرساختی اعلام کرده‌اند. اما پشت‌پرده ها حکایت از امنیت سایبری دارد.

ساعاتی پیش بود که رسانه ها از یک اختلال بزرگ در شبکه اینترنت و زیر ساخت هایی اینترنتی کشورهای اروپایی و آمریکایی خبر دادند.موضوعی که پس از مدت کوتاهی  مانند پاندمی فراگیر شد و سراسر جهان را گرفت.

اولین اشکالات فنی در اواخر روز پنجشنبه درآمریکا دیده شد که علت آن اختلال در خدمات مایکروسافت از جمله آزور و ۳۶۵ بود.

خطوط هوایی فرونتیر که در دنور مستقر است، پروازها را به مدت بیش از دو ساعت متوقف کرد و مشکلات مربوط به خدمات آنلاین مایکروسافت را مقصر خواند.

حال این پاندمی در روز جمعه شمار زیادی از فرودگاه ها و راه آهن در کشورهای هند، آمریکا، آلمان، اسپانیا، استرالیا، سوئیس، جمهوری چک، هلند فرانسه ، ایرلند شمالی ، ژاپن و… را در بر گرفته است.

از سوی دیگر، بورس نفت و گاز لندن و سنگاپور تعطیل شده و بانک‌ها نیز دچار نقص فنی شدند و سهام ماکروسافت هم سقوط کرده است.

بر اساس آنچه که برخی رسانه ها ادعا کردند اختلال سایبری مربوط به مشکلات در شرکت امنیت سایبری کرود استرایک (Crowdstrike) و مایکروسافت است که فعالیت رسانه ها، خرده فروش ها، خطوط هوایی و … را  تحت تاثیر قرار داده است.

البته نکته قابل توجه در این بحران جهانی این است که مدیر عامل فرودگاه امام خمینی گفته پروازهای فرودگاه اختلالی ندارند و تاکید کرده فرودگاه امام از سال گذشته از نرم افزار های داخلی استفاده می کند و هیچ مشکلی برای پرواز ها وجود نداد و وضعیت عادی است.

تبعات اختلال اینترنت در ایران

تحت تاثیر اختلالات اینترنتی در دو هفته اخیر و همز‌مان با میزان سفارش فروشگاه‌های اینستاگرامی و تعداد تراکنش‌های برخی پرداخت‌یارها به‌ترتیب ۴۰ و ۲۰ درصد کاهش یافته است.

سعید سوزنگر، کارشناس امنیت شبکه،  می‌گوید: «وضعیت فعلی عملا با قطع اینترنت فرقی ندارد و نمی‌توان استفاده‌ای از آن داشت. کاربران ایرانی پیش از دو هفته اخیر می‌توانستند از طریق فیلترشکن‌ها به اینترنت دسترسی داشته باشند، اما اکنون آن‌قدر اختلال‌ها گسترده‌تر شده که از اتصال به اینترنت کند و محدود نیز محروم شده‌اند.»

این روند با تحمیل هزینه چند هزار میلیاردی به مردم و اپراتورها، جلوگیری از گسترش شبکه، مسدودسازی پروتکل‌های مورد نیاز کسب‌وکارها و… باعث افزایش تقاضا و ایجاد اختلالات گسترده و آسیب‌های جبران‌ناپذیر به مردم و پیکر نحیف اقتصاد دیجیتال شده است.

دلیل اختلال اینترنت در جهان را مشکلات زیرساختی اعلام کرده‌اند. اما پشت‌پرده ها حکایت از امنیت سایبری دارد./دنیای اقتصاد