دلایل رکود بورس در سال ۱۴۰۳
دلایل رکود بورس در سال ۱۴۰۳

دلایل رکود بورس در سال ۱۴۰۳ ؛ افزایش بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاری به سیاست‌های دولت، جذابیت بازارهای موازی، سود بالای بدون ریسک اوراق و سپرده و… است.

به گزارش سرمایه فردا، در سومین روز از شانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی (بورس، بانک، بیمه)، مهدی سوری،کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل رکود بورس تهران گفت: در بازار سرمایه پارامترهایی مانند سوددهی و P/E وجود دارد که بر میزان سوددهی و قیمت اثرگذار است. در این رابطه می‌توان گفت؛ در بخش تولید طی چهار سال اخیر، حاشیه سود صنایع بزرگ بازار سرمایه کاهشی بوده است.

از این رو اهالی بازار سهام با یک پارامتر منفی مهم در مواجه هستند.از سوی دیگر زمانی که سهامداران با فریز سود و حتی بازدهی منفی روبرو هستند؛نباید انتطار داشت ؛پول قدرتمند وارد شده و موجی از رونق را رقم بزند.

شاید بتوان مهمترین مولفه اثرگذار بر عملکرد منفی بورس را به بی‌اعتمادی سرمایه گذاران ناشی از ریسک‌های سیاسی و اقتصادی گره زد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص عملیاتی شدن مباحث مرتبط با تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها و چالش‌هایی که دولت چهاردهم با آن مواجه است نیز گفت: تجدید ارزیابی چالش خاصی برای دولت ایجاد نخواهد کرد،

برخی صحبت ها و مخالفت‌هایی در مورد تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها‌ پیش آمده است.با این وجود اقدامات مناسبی پیرامون این مهم در دولت گذشته و مجلس صورت نگرفت.

دولت جدید ادعای عقلانیت بیشتری در حکمرانی اقتصادی دارد. پس قاعدتا با مطالبه عمومی می‌توان به نتایج مطلوب رسید. از این رو هزینه استهلاک و واقعیت‌های حسابداری باید به وضوح مشخص و بروز شوند.

عوامل موثر در بورس

دلایل رکود بورس در سال ۱۴۰۳ در بخش معاملات سهام با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده است.گرچه این موضوع به منزله ارزنده نبودن قیمت سهام در تالارشیشه‌ای نیست.اما روند مذکور موجب شده تا در کنار این مهم،برخی سیاستگذاری‌های نادرست اقتصادی و ریسک‌های سیاسی تبعات منفی بر عملکرد میزان تقاضای موثر سهامی برجای بگذارد.

بازار سهام مدتی طولانی است که درگیر رکود است؛ دلایل رکود بورس در سال ۱۴۰۳
دامان بسیاری از سرمایه‌گذاران را گرفته و بازار را به‌جایی رسانده که ارزش معاملات خرد در حال حاضر کاهش ۹۳ درصدی را از کل معاملات خرد در رکورد تاریخی بازار سهام در سال‌۹۹ نشان می‌دهد.

در آن سال، دقیقا در تاریخ چهاردهم مردادماه ارزش معاملات خرد به حدود ۲۳‌هزار و ۷۶۲میلیارد‌تومان رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ارزش معاملات خرد در روز گذشته به زیر  یک هزار میلیارد ‌تومان رسیده است.

نیازی به گفتن نیست که بورس با توجه به وضعیت فعلی به‌خصوص رکود حاکم بر معاملات خرد از حال و روز خوبی برخوردار نیست.

درباره علت نزول‌های مکرر دلایل مختلفی وجود دارد که ریشه همه آنها در پدیده ابهامات چند وجهی ناشی از برآورده نشدن انتظارات معامله‌گران از وضعیت سیاسی کشوراست.

بررسی‌های آماری حاکی از آن است که نسبت‌ قیمت به درآمد، نیز از جمله مواردی است که می‌تواند همچنان منجر به بیم‌های بیشتر بورسی شود.

به عبارت دقیق‌تر نسبت قیمت به
درآمد در بازار سهام از ابتدای سال بیش از نیم واحد نزول کرده است.این در حالی است که  نسبت مذکور در مقایسه با اوج سال ۹۹ (۹.۶ واحد) بیش از ۸ واحد محکوم به سقوط بوده است.

وضعیت یاد شده نشان می‌دهد؛ هنوز کفه ریسک‌ها سنگین‌تر از مولفه‌های مثبت به نظر می‌رسد.در واقع کاهش” نسبت قیمت به درآمد” از وخامت اوضاع شرکت‌های بورسی خبر می‌دهد.

شرایط رشد شاخص بورس چیست

در میان اهالی بورس، این رسم جا افتاده است که اگر دلار نیما رشد کند، شاخص کل بازار نیز رشد خواهد کرد.

اما این که نماگر اصلی بورس تا چه محدوده‌ای افزایش یابد، از اهمیت بالایی برخوردار است. همانطور که در سال ۱۴۰۲ نیز عبور احتمالی شاخص از ۲میلیون و ۵۰۰هزار واحد می‌توانست دوباره بورس را حبابی کند.

در چند سال اخیر، سود خالص دلاری بازار کاهش چشمگیری داشته و احتمالا با توجه به رکود بازارهای جهانی و فشارهای داخلی که احتمالا تداوم خواهد داشت، این سود می‌تواند روند کاهشی داشته و به ۲۴میلیارد دلار برسد.

با فرض آن که p/e آینده‌نگر بازار، از ۶تا۸ واحد متغیر باشد، سه سناریوی کلی پیش روی بازار بوده و کف و سقف شاخص بر اساس آن تعیین می‌شود.

در سناریوی اول که میانگین دلار نیما، حدود ۴۵هزار تومان فرض شده است، شاخص کل در بهترین حالت، می تواند تا ۲میلیون و ۹۵۰هزار واحد رشد کند.

سناریوی دوم دلار ۵۰هزار تومانی است که احتمالا شاخص کل بورس را تا ۳میلیون و ۲۰۰هزار واحد افزایش خواهد داد.

سناریوی سوم که احتمال آن بسیار پایین است، دلار نیما را با دلار آزاد برابر فرض می کند. شاخص کل با این تفاسیر تا ۴میلیون نیز رشد خواهد کرد.