دلایل توقف قیمت خودرو در بازار ایران
دلایل توقف قیمت خودرو در بازار ایران

به گزارش سرمایه فردا، از مهمترین دلایل توقف قیمت خودرو در بازار ایران اجرای سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی بود که با فروش اوراق با سود ۳۸ درصدی و بهره بانکی ۳۰ درصدی پول را از بازار جمع کرد. به همین دلیل نقدینگی برای خرید خودرو وجود ندارد.

بررسی منحنی بهاری  قیمت خودروهای سواری داخلی، مونتاژی و وارداتی در بازار از افت بازدهی این سه بخش حکایت دارد.

بازار خودروی کشور در سال جدید هرچند برخلاف سال های گذشته شروع قیمتی توفانی داشت اما منحنی قیمت به تدریج نزولی شد.

در‌حال‌حاضر نیز اخبار رسیده از بازار حکایت از آرامش نسبی قیمت‌ها دارد، آن هم در شرایطی که فعالان بازار می‌گویند عرضه با تقاضا متناسب نیست.

محاسبات نشان می‌دهد بیشترین بازدهی منفی بازار خودرو در فصل نخست امسال نصیب وارداتی‌ها شده و کمترین بازدهی منفی نیز به نام خودروهای مونتاژی ثبت شده است.

خودروهای داخلی با فاصله بیشتر نسبت به وارداتی‌ها و کمتر نسبت به مونتاژی‌ها، بین این دو قرار گرفته‌اند.

برای انجام این محاسبات، از هر گروه خودرویی در بازار آزاد، ۱۰ محصول انتخاب و قیمت هر یک از آنها در ابتدا و انتهای فصل نخست امسال لحاظ شده است.

محاسبات نشان می دهد که بازار خودروهای وارداتی در فصل نخست سال جاری بازدهی منفی ۲۲درصد را به ثبت رسانده است. این در حالی است که بازار خودروهای داخلی و مونتاژی‌ها به ترتیب بازدهی منفی ۱۰.۵درصد و منفی ۶.۵درصد را ثبت کرده‌اند.

به عبارت بهتر، حدفاصل ابتدا و انتهای بهار امسال، میانگین قیمت در بازار خودروهای وارداتی ۲۲درصد، خودروهای داخلی ۱۰.۵درصد و خودروهای مونتاژی ۶.۵درصد افت کرده است.

هرچند نرخ بازدهی منفی در سه بازار تحت بررسی متفاوت از یکدیگر است، بااین‌حال فصل مشترک هر سه آنها افت نسبی قیمت در طول فصل و تاثیرپذیری‌شان از انتظارات تورمی و بازار ارز است.

بازار خودروی کشور در همه بخش‌های تحت بررسی در این گزارش، فروردین داغی را در قیمت پشت سر گذاشت. جدا از اینکه قیمت خودرو در همان تعطیلات نیمه فروردین امسال روند صعودی داشت، در نیمه دوم نیز تحت‌تاثیر افزایش تنش میان ایران و اسرائیل به اوج رسید و منحنی قیمت رکورد زد.

اما پس از کاهش تنش ها و در ادامه ثبات نرخ ارز قیمت ها تا به امروز روند نزولی به خود گرفته است.

از مهمترین دلایل توقف قیمت خودرو در بازار ایران اجرای سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی بود که با فروش اوراق با سود ۳۸ درصدی و بهره بانکی ۳۰ درصدی پول را از بازار جمع کرد. به همین دلیل نقدینگی برای خرید خودرو وجود ندارد./دنیای اقتصاد