دلار و طلا در روند معکوس با بورس
دلار و طلا در روند معکوس با بورس

دلار و طلا در روند معکوس با بورس قرار گرفتند. چراکه سیگنال تنش‌های سیاسی به نفع دلار و طلاست. اما بورس با خروج پول مواجه است.

به گزارش سرمایه فردا، معاملات واپسین روز هفته در بورس تهران با افت عجیب و دور از انتظار شاخص بورس به اتمام رسید.در روزی که دلار و طلا وارد محدوده‌های قیمتی جدید شدند؛بورس بیش از ۵۲ هزار واحد (معادل ۲٫۵۹ درصد) ریزش را به رخ اهالی بازار کشید.

به نظر می‌رسد در این مقطع بازار نیازمند اقدامی اورژانسی برای فروکش هیجانات منفی بازار است.پرونده روز چهارشنبه تالارسهام در حالی بسته شد که طی ۹ روز معاملاتی اخیر نماگر اصلی بورس دو کانال مهم را از دست داده است. با عقبگرد شاخص کل به سطح ۲میلیون و ۶۷ هزار واحد، دماسنج بازارمجددا به روزهای کم رمق تیرماه بازگشت.

اینطور که به نظر می‌رسد بازار سهام حالا پس از ریزش اخیر دلیل بیشتری برای افزایش قیمت سهام نمی‌‌‌بیند و قصد دارد تا همین جا که آمده همچنان به نوسان و استراحت بپردازد.

ریسک سیاسی قیمت سهام را کاهش داد

البته این به آن معنا نیست که وضعیت مذکور برای طولانی مدت تداوم یابد اما به هر روی با توجه به وضعیت متغیرهای اثرگذار بر وضعیت بورس به نظر می‌رسد؛اوضاع کنونی برای تمامی سهام موجود در بورس تهران تکرار شود.

همان‌طور که پیشتر نیز گفته شد برای رشد بیشتر قیمت سهام و صعود نماگرها،بازار به طور جدی نیازمند تقاضای خرید سهام به صورت جدی و پایدار است. با این حال به دلیل رخدادهای غیر منتظره بیرونی ،رشد بازار تاحدودی غیر‌طبیعی است.

تجربه نیز نشان می‌دهد؛ بورس و قیمت سهام در مواجهه با ریسک‌های سیاسی بیش از هرعامل دیگر به واسطه اثر روانی منفی واکنش نشان می دهد.

بررسی‌های آماری حاکی از آن است که در این روز و در پی شهادت اسماعیل هنیه،رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در تهران بازارهای مالی واکنش‌های مختلفی بروز دادند.

بازار سهام نیز در این روز خروج پول یک هزار و ۲۳۰ میلیارد تومانی حقیقی‌ها را ثبت کرد تا به این ترتیب یک چهارشنبه بد برای بورس بازان رقم خورده باشد.

بر اساس آنچه در بازارها اتفاق افتاده می‌توان بیان کرد که تا چه میزان فعالان اقتصادی تحت تاثیر ریسک‌های سیاسی قرار دارند.

این مهم احتمالا بر کاهش عدم اطمینان در بازارسهام اثر می‌گذارد. به دلیل خروج قدرتمند پول از بازار چهارشنبه ،ارزش معاملات خرد با افزایش ۴۸ درصدی به سطح ۳هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان رسید.

شاخص دلار و طلا صعودی است

در هفته گذشته بایدن ادامه رقابت انتخاباتیش را به کاملا هریس واگذار کرد و ترامپ در نظرسنجی‌ها با افت مواجه شد. با اعلام GDP ایالات متحده بالاتر از انتظارات شاخص DXY رشد کرد. بانک مرکزی چین عملیات کاهش نرخ بهره و تزریق پول به اقتصاد را شدت داد. PMI بخش تولید در ایالات متحده به ۴۹.۵ سقوط کرد و  همچنین این شاخص برای خرداد ۱۴۰۳ ایران ۴۶.۳ اعلام شد.

عملکرد هفته اخیر انس طلا پس از رشد تا ۲۴۳۰ دلار عقب نشست و به محدوده ۲۳۸۰ رسیده است. عملکردی منفی ۱.۰۳ درصدی

دلار آزاد هنوز درگیر کارنامه سازی دولت سیزدهم و به ۵۸۷۲۰ تومان رسید. ۲.۵ درصد رشد هفتگی

هر مثقال طلای ۱۷ در قیمت ۱۴.۶۰۸ میلیون تومان ایستاد و عملکرد ۳ دهم درصدی منفی داشت. حباب آبشده نیز به ۶۲ هزارتومان کاهش یافت.

سکه امامی ۴۱.۲۸۲ بسته شد. در این هفته سکه امامی ۲.۰۴ درصد بازده را نصیب سرمایه‌گذارانش کرد. حباب سکه نیز با رشد ۱.۳ میلیون تومانی به ۸.۴۸۷ میلیون تومان رسید.

سکه رفاه بورسی نیز ۴۰۶۷۰۰ تومان معادل سکه ۴۰.۶۷۰ میلیون تومانی به کار خود خاتمه داد. بازده سکه داران بورسی اما ۶۸ صدم درصد بود.

در مجموع ۲ حراج سی و هشت و سی و نهم مرکز غیر قانونی مبادله ۴۴۲ کیلوگرم شمش استاندارد با میانگین قیمت موزون ۴.۴۱۲ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. جمع معاملات این مرکز تا کنون به ۷۰۶۷ کیلوگرم رسیده است.