خودروهای وارداتی می ارزند ؟
خودروهای وارداتی می ارزند ؟

به گزارش سرمایه فردا، با وجود اینکه در یک سال گذشته تنها ۲۵ هزار خودرو وارداتی عرضه شده است. در ثبت‌نام خودروهای وارداتی ۱۳۰ هزار نفر متقاضی شدند.

سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی با ثبت ۱۳۰ هزار متقاضی خودرو خارجی روز گذشته بسته شد.

زمان ثبت نام و ویرایش خودرو‌های وارداتی درحالی به اتمام رسیده که به گفته مدیرطرح واردات ،  تا پایان هفته جاری قرعه کشی برای تخصیص خودرو‌های وارداتی انجام خواهد شد و نتایج در روز شنبه اعلام می شود.

اسفند ۱۴۰۱ در اولین طرح فروش خودروهای وارداتی ۱۰۰ هزار متقاضی  با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در بانک ها اقدام به ثبت نام کردند که شرایط ۳۳ هزار نفر احراز شد .

از مهرماه ۱۴۰۲ نیز فراخوان ثبت نام خودرو جهت تعیین تکلیف برندگان سامانه آغاز و از اواخر پاییز ۱۴۰۲ نیز فرآیند تحویل دادن خودروهای این مرحله، بتدریج شروع شد.

حالا در تیرماه ۱۴۰۳ هنوز ۵ هزار متقاضی که در اسفند ۱۴۰۱ اقدام به ثبت نام کردند در صف انتظار تخصیص خودرو هستند.

بدین ترتیب در شرایطی، دو ماه پیش ۱۴۰ هزار متقاضی نیز برای خودروهای وارداتی برقی ثبت نام کردند که حالا ۱۳۰ هزار نفر دیگر به صف متقاضیان محصولات خارجی اضافه شدند.

دولت سیزدهم اگر چه از سال ۱۴۰۱ همراه با لغو توقف واردات خودرو به ثبت نام متقاضیان خودرو خارجی پرداخت با این حال با گذشت ۱۴ ماه ، کمتر از ۲۵ هزار خودرو تحویل داده با این حال بیش از صد هزار تعهد عرضه خودرو خارجی برای دولت چهاردهم به ارث گذاشته است.

با کاهش قیمت ارز خودروهای وارداتی می ارزند

ارزیابی بازار نشان می‌دهد حفظ تعادل در بازار به دلیل تعطیلات پیش روی بنگاه‌‌ها یکی از دلایلی است که موجب شده تا بازار نوسان اندک داشته باشد و از ریزش قیمت در بازار جلوگیری شود.

فعالان بازار یکی از دلایلی که موجب شده تا بازار شکل و شمایلی نوسانی به خود گیرد را به کاهش قیمت دلار و ثبات سایر بازارهای موازی مانند طلا و سکه نسبت می‌دهند. از سوی دیگر انتظار برای تشکل دولت چهاردهم و سیاست‌های دولت آینده نیز بر نوسان قیمت بازار خودرو اثر داشته است

در میان محصولات ایران خودرو امروز قیمت خودروهای «دنا پلاس توربو اتومات»، «پژو۲۰۷ پانوراما اتوماتیک»، «هایماS7»، «تارا اتوماتV2»، «پژو پارس LX» و «رانا پلاس» مورد ارزیابی قرار گرفت

در میان محصولات سایپا، امروز قیمت خودروهای «شاهینG»، «تیبا هاچ‌بکEX»، «کوییک دنده‌ایR»،«کوییک دنده‌ایS»، «اطلس» و «ساینا دنده‌ایS» مورد ارزیابی قرار گرفتند

با وجود اینکه در یک سال گذشته تنها ۲۵ هزار خودرو وارداتی عرضه شده است. در ثبت‌نام خودروهای وارداتی ۱۳۰ هزار نفر متقاضی شدند./دنیای اقتصاد