نوسازی شهر تهران با خودروهای برقی و تراموا

نوسازی شهر تهران با خودروهای برقی و تراموا

خودروهای برقی در یک سال اخیر در سطح تهران تردد پیدا کرده‌اند. هرچند در بحث شارژ موانعی دارند. جزئیات برنامه شهر تهران را در این گزارش بخوانید؛

به گزارش سرمایه فردا، رونمایی از اتوبوس‌ها و خودروهای برقی جدید تهران امروز پنجشنبه با حضور رئیس‌جمهور تهران انجام می‌شود، این موضوع به دلیل اینکه آلودگی هوا در تهران طی سال‌های اخیر روندی افزایشی داشته و چالش‌هایی همچون تعطیلی مدارس را به وجود آورده بود اهمیت بسیار بالایی دارد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران گفت: طرح‌هایی که امروز رونمایی می‌شود بیش از ۵.۶ میلیارد یورو ارزش دارد. ۴.۶ میلیارد یورو از طرح‌های امروز مربوط به ۲ خط مترو و یک میلیارد دلار هم مربوط به اتوبوس و تاکسی است. این یک شروع برای یک پیام بلند به دیگران است که بدانند نمی‌توانند ما را محصور کنند. یکی از پیام‌های این طرح‌ها این است که ما فقط به یک قطب عالم توجه نمی‌کنیم.

شهرداری‌های کلانشهرهای کشور در حال حاضر با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند هرچند بخشی از این مساله در نتیجه استفاده نیروگاه ها از مازوت و پدیده وارونگی هواست، با این حال نمی‌توان فرسودگی سیستم حمل و نقل را نادیده گرفت چراکه حدود ۲۰۰ هزار خودروی مستهلک در سیستم حمل و نقل عمومی وجود داد. این موضوع منجر شده تا سطح آلایندگی در فصل سرد افزایش یابد.

جزئیات جایگزینی خودروهای برقی و تراموا

در حال حاضر بسته حمل و نقل تهران با ترکیبی از جایگزینی تراموا با بی آر تی در برخی مناطق تهران و افزایش ورود خودروهای برقی در سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس و تاکسی است. بخشی از این ناوگان از طریق تولیدکنندگان داخلی و برخی نیز از طریق واردات تأمین می‌شود. برای نمونه اخیراً شهرداری اصفهان بخشی از اتوبوس‌های برقی مورد نیاز خود را از طرق یک شرکت داخلی تأمین کرد. اما در تهران فعلاً اتوبوس‌های برقی از طیق واردات تأمین می‌شوند و دلایل اینکه شهرداری از داخل تأمین نکرده به مسائل مالی و قیمت عرضه اتوبوس‌ها بر می‌گردد.

خودروسازان داخلی در سال‌های اخیر مدعی هستند که استانداردهای آلایندگی را در بحث نوسازی خودروها به استانداردهای بین المللی نزدیک کرده‌اند با این حال در بخش خودروهای سواری تنها خودرو سورن توانست به سیستم حمل و نقل شهری راه پیدا کند. همین مسالئل باعث شد تا جایگزینی خودروهای فرسوده در سیستم حمل و نقل عمومی با کندی پیش برود. بنابراین یکی از دلایلی که نتوانسته‌ایم با خودروهای داخلی در نوسازی حمل و نقل پیشرفت کنیم، مسئله استانداردها و عدم توافق خودروسازان داخلی بود.

تعداد اتوبوس برقی از محل قرارداد چین به تهران تا امروز ۲۰۰ دستگاه اتوبوس بوده و مابقی اتوبوس‌ها نیز به نوبت وارد می‌شود و تا خرداد ماه سال آینده ۲۵۰۰ اتوبوس برقی به تدریج وارد کشور می‌شوند. از محل قراردادهای دیگر با سایر خودروسازان اعم از اسنا، عقاب افشان و … اتوبوس‌های جدید ناوگان اتوبوسرانی تهران به ۷ هزار اتوبوس خواهد رسید. همچنین حدود ۲۵ هزار تاکسی برقی به صورت تدریجی واردات و به ناوگان حمل و نقل اضافه می‌شود.رانندگی خودروهای برقی توسط رییس‌جمهور

عکس: رانندگی خودروهای برقی توسط رییس‌جمهور در مراسم رونمایی از بسته حمل‌ونقل شهری تهران در برج میلاد در ۲ اسفند ۱۴۰۳

تأمین اعتبار خلاء طرح جایگزینی خودروهای فرسوده

مسعود نصرتی معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه مذاکرات با خودروسازانی که هم اکنون در داخل کشور خودرو برقی مونتاژ می‌کند برای مشارکت در جایگزینی خودروها انجام شده است، اظهار کرد: اخیراً با یک شرکت مونتاژ کار جایگزینی حدود ۵ هزار خودرو مستهلک در ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شد و این روند ادامه خواهد داشت تا تعداد بتوانیم در ماه حدود ۱۵ هزار خودرو جایگزین ناوگان فرسوده کنیم.

وی افزود: در حال حاضر یکی از عواملی که می‌تواند به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده کمک کند همکاری دستگاه‌های دیگر به ویژه بانک‌ها در تأمین منابع مورد نیاز اجرای طرح است. به عبارت دیگر هرچقدر میزان اعتبار تخصیصی در این محل افزایش یابد اجرای این طرح با سرعت بیشتری اجرا خواهد شد. با توجه به اینکه ماله آلودگی هوا یک معضل عمومی است مشارکت بانک‌ها در اجرای طرح نوسازی می‌تواند برای آنها منافعی داشته باشد. از طرف دیگر یک رویکرد مسئولیت اجتماعی برای بانک‌ها محسوب می‌شود.

دلیل واردات خودرو برای ناوگان حمل و نقل عمومی ضعف خودروسازان داخلی است

علی قربانی معاون سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کل کشور در گفت و گو با خبرگزاری ایمنا درباره طرح جایگزینی خودروهای فرسود اظهار کرد: مسئله نوسازی و در ادامه، توسعه، یک موضوع بسیار مهمی است که از سال‌ها پیش دنبال شده و در دولت چهاردهم با تأکید وزیر کشور پیگیری می‌شود. ما نمی‌توانیم الزاماً بگوییم که اگر اکنون خودروی برقی جدیدی به ناوگان می‌آوریم، به این واسطه است که خودروهای داخلی نتوانستند نیازها یا مشخصات فنی خود را تطبیق دهند. این موضوع صحت ندارد. به‌طور مشخص، خودروهایی که پلاک تاکسی یا پلاک زرد دریافت می‌کنند، باید تمامی استانداردهای مصوب شورای عالی ترافیک را رعایت کنند، وگرنه امکان دریافت پلاک را ندارند.

وی افزود: رویکرد جدید ما این است که وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها بستر رقابتی را برای خودروسازان ایجاد کنند، تا همه بتوانند محصولات خود را ارائه دهند و به تاکسیران‌ها حق انتخاب بدهند. این قدرت انتخاب شامل تمامی برندها با ویژگی‌ها، امکانات، سلایق، و قیمت‌های مختلف می‌شود. هدف نهایی، افزایش احترام متقابل به شهروندان است، بدین معنا که شهروندان باید از خودروهای جدید بهره‌مند شوند و حق دارند از بهترین خودرو برای حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

نقش خودروسازان داخلی در جایگزینی با خودرو برقی

معاون سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کل کشور تصریح کرد: در بحث نوسازی اتوبوس‌ها، همواره این مسئله مطرح بوده که خودروسازهای داخلی نتوانستند به تعهداتشان پایبند باشند. حتی مذاکراتی با سایپا در مورد خودروی شاهین انجام شد و قرار شد برخی مشکلات موتوری آن را برطرف کند و بعد از سیستم ناوگان به کار گرفته شود. پس نمی‌توان گفت که مشکلاتی با خودروسازهای داخلی داریم. خودروسازهای داخلی قطعاً اولویت ما هستند. اگر خودروسازهای داخلی بتوانند تمام ظرفیت مورد نیاز کشور را فراهم کنند، قطعاً استقبال از خودروسازهای خارجی کمتر خواهد شد. اما این ظرفیت وجود ندارد. در حوزه تاکسی، ما با کمبود ۲۰۰ هزار خودرویی برای نوسازی مواجه هستیم که ناشی از تخصیص کم خودروسازهای داخلی به حوزه حمل‌ونقل عمومی است.

قربانی تصریح کرد: اگر خودروسازهای داخلی بتوانند این مسیر را دنبال کنند و تا حد امکان این موضوع را مرتفع کنند، قطعاً اولویت با تولید داخل خواهد بود. مذاکراتی در دست اقدام است تا از خودروهای داخلی برای نوسازی استفاده کنیم. ایران خودرو نیز به دنبال افزایش میزان اختصاص به حمل‌ونقل عمومی است و سایپا نیز در حال تمهید این موضوع است تا بتواند محصولات خود را ارائه دهد.

وی درباره مشکلات عرضه خودروهای برقی در کشور گفت: مشکل ایستگاه‌های شارژ برقی نیز یکی از چالش‌ها برای خودروهای برقی است. شهرداری تهران اقداماتی در جهت ایجاد ایستگاه‌های شارژ برقی انجام داده و قطعاً نواقص را رفع خواهد کرد تا مردم بتوانند استفاده کنند.

جایگزین بی‌آر تی‌های مسیر شرق و غرب تهران

پوریا علیمردانی، رئیس سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از رونمایی اتوبوس‌های برقی خبر می‌دهد می‌گوید: امروز پنجشنبه از اتوبوس‌های هایگر برقی رونمایی می‌شود، همچنین تراموای چرخ لاستیکی نیز قرار است در بعضی مسیرها به کار گرفته شود.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه تست‌های تراموا در تهران موفقیت‌آمیز بوده است جایگزین بی‌آر تی‌های مسیر شرق و غرب تهران می‌شود، اما به دلیل اینکه مسیر شمال به جنوب شیب زیادی دارد اتوبوس‌های ۱۸ متری برقی جایگزین آن‌ها خواهد شد و به تازگی در این مسیر اتوبوس‌های برقی فعال شده‌اند.

رئیس سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران عنوان می‌کند: به تدریج جایگزین همه اتوبوس‌های بی آر تی این مسیر با اتوبوس‌های برقی انجام خواهد شد، همچنین پس از پاس کردن تست و استانداردهای مدنظر در ترامواهای چرخ لاستیکی و پس از دریافت مجوزهای لازم در پایانه آزادی تا پایانه شرق مشغول به خدمت‌رسانی خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *