چینی سازی خودروسازان بزرگ از ایران تا عربستان در حال اتفاق افتادن است. تولید داخلی در ایران افت کرده و واردات چینی افزایش یافتهاست. عربستان هم قرارداد تولید با چین منعقد کرد.
به گزارش سرمایه فردا، خودروسازان بزرگ کشور در ادامه روند نزولی تولید، چهار ماه امسال را نیز با افت تیراژ پشت سر گذاشتند.
اتفاقی که عوامل اصلی آن کمبود نقدینگی، چالش ارز، قطعی برق و در نهایت خروج خودروهای قدیمی و زیان ده است.
کل تولید سه خودروساز بزرگ کشور در چهار ماه ابتدایی امسال کمتر از ۲۹۱ هزار دستگاه بوده که مقایسه آن با تیراژ مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۱ درصد افت را نشان می دهد.
طبق اعلام وزارت صمت، بناست در سال جاری یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور به تولید برسد.
سهم خودروسازان بزرگ از تولید مدل های سواری در برنامه وزارت صمت، حدود ۱٫۳ میلیون دستگاه است.
با این فرض، خودروسازان باید به طور متوسط ماهی نزدیک به ۱۱۰ هزار دستگاه تولید داشته باشند. بنابراین، تولید چهار ماهه خودروسازان در سال جاری باید به حدود ۴۴۰ هزار دستگاه می رسید.
این آمار نشان می دهد غول های جاده مخصوص در چهار ماه نخست سال حدود ۱۵۰ هزار دستگاه از برنامه صمت عقب مانده اند.
اگر فرض کنیم همین روند تا پایان سال ادامه داشته باشد، کل تولید سواری خودروسازان بزرگ در انتهای امسال حتی به ۹۰۰ هزار دستگاه هم نمی رسد.
بررسی آمار تولید خودروسازان در تیر امسال و مقایسه آن با ماه قبل -خرداد- نیز نشان میدهد که تولید ماهانه آنها نیز افت داشته است.
طبق آمار، خودروسازان در تیر امسال حدود ۷۶ هزار و ۴۱۸ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رساندهاند. با توجه به تولید ۹۴ هزار دستگاهی خودروسازان در خرداد سال جاری، آنها با افت ۱۹ درصدی در تولید ماهانه روبرو شده اند.
سرمقاله این هفته مجله اکونومیست به چگونگی پیروزی شرکتهای چینی در دیگر روی جهان اختصاص دارد. شرکتهای چینی در تمامی صنایع از خودرو گرفته تا پوشاک با سرعت خیرهکنندهای در حال تصرف بازارهای خارجی هستند.
بهنظر میرسد فصل جدیدی از رقابت تجاری آغاز شده است. میدان نبرد آن نه چین است و نه جهان ثروتمند، بلکه هدف آن بازار اقتصادهای در حال رشد جهانی است.
گسترش تجارت چینی به دو شکل صورت میگیرد. یکی از طریق زنجیره تامین جهانی ممکن شده است. اما راه دیگری که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، راهی است که از طریق آن شرکتهای چینی ۵ میلیارد مصرفکنندهای است که در کشورهای در حال توسعه زندگی میکنند را مخاطب خود قرار دادند.
از سال ۲۰۱۶ شرکتهای چینی فروش خود را در کشورهای در حال توسعه چهار برابر کردهاند و تکنون حجم تجارت به ۸۰۰ میلیارد دلار رسیده است. خبر جالب اینست که چینیها اجناس بیشتری به این کشورها در مقایسه با کشورهای ثروتمند میفروشند.
بازار خودروهای برقی عربستان هرچند در مقایسه با ایالاتمتحده و چین کوچک است اما تعداد خودروهای برقی در آن طی سال گذشته حدودا چهاربرابر شد.
انتظار میرود غول چینی خودروهای برقی – بیوایدی – بر بازار عربستان تسلط یابد.
قیمت خودروهای برقی در عربستان بالاست، جایی که هزینه سوخت کمتر از بسیاری از کشورهاست و هر لیتر بنزین ۰.۶۲دلار آمریکا قیمت دارد.
خودروهای برقی به دلیل اندازه و عملکردشان در گرمای شدید در بین سعودیها محبوبیت کمتری دارند.
بیشتر تولید خودروهای برقی فعلی کوچک تا متوسط هستند و با نیازهای خانوادههای پرجمعیت سعودی مطابقت ندارند.
همچنین گرمای شدید منطقه خلیج فارس بر کارآیی باتری تاثیر میگذارد.
عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳تنها ۷۷۹خودروی برقی وارد کرده که این رقم در سال قبل از آن ۲۱۰ بوده است.
علاوه بر این، برند CEER عربستان که در سال ۲۰۲۲ راهاندازی شد، قصد دارد تولید خود را در سال ۲۰۲۵ آغاز کند.
این کشور قصد دارد سالانه ۳۰۰هزار خودروی الکتریکی تولید کند.
چینی سازی خودروسازان بزرگ از ایران تا عربستان در حال اتفاق افتادن است. تولید داخلی در ایران افت کرده و واردات چینی افزایش یافتهاست. عربستان هم قرارداد تولید با چین منعقد کرد./دنیای اقتصاد
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا