خطر قدرت گرفتن چین برای آمریکا چیست؟
خطر قدرت گرفتن چین برای آمریکا چیست؟

به گزارش سرمایه فردا، خطر قدرت گرفتن چین برای آمریکا تنها در مسأله تجارت ختم نمی شود. بلکه چین در فناوری پیشرو شده و این خطر توسعه تسهیلات پیشرفته و رقابت بر سر سلاحهای مرگبار را بیشتر می کند.

اگر تنها یک چیز وجود داشته باشد که حزب کمونیست چین و سیاستمداران تندرو و جنگ‌طلب در آمریکا روی آن توافق داشته باشند، این است که «نوآوری» راز برتری در حوزه‌های ژئوپلیتیک، اقتصادی و نظامی است.

رئیس‌جمهور چین شی جین‌پینگ امیدوار است که علم و فناوری به کشورش کمک کند از آمریکا پیشی بگیرد.

در این میان، سیاستمداران در واشنگتن با استفاده از ترکیبی از کنترل‌های صادراتی و تحریم‌ها تلاش می‌کنند از دستیابی چین به مزیت فناوری جلوگیری کنند. اما بعید است استراتژی آمریکا کارساز باشد.

از منظر اکونومیست، موفقیت این راهبرد آمریکا دور از ذهن به نظر می‌رسد؛ چراکه علم و نوآوری در چین به‌ سرعت در حال پیشرفت است.

درواقع اگر آمریکا می‌خواهد همچنان در جهان پیشتاز باشد و بیشترین نفع را از تحقیقات دانشمندان بااستعداد چینی ببرد، بهتر است به جای تمرکز بر عقب نگه ‌داشتن علم در چین، بیشتر بر پیشبرد حوزه‌های علمی در آمریکا تمرکز کند.

هدف پکن تبدیل توانایی‌های فناورانه خود به نفوذ اقتصادی و دیپلماتیک خواهد بود. تاکنون آمریکا با تلاش برای مهار چین با استفاده از تحریم‌ها و محدودکردن جریان داده‌ها، استعدادها و ایده‌ها، بر مواجهه با تهدیدها تمرکز کرده است.

این واقعیت که یک نظام اقتدارگرا در حال نزدیک‌شدن به مرزهای فناوری است، نگران‌کننده است.