به گزارش سرمایه فردا، آنچه در صورتهای مالی خودروسازان (منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲) آمده ، ایرانخودرو دارای بیشترین زیان انباشته با رقمی بالغ بر ۱۲۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. به همین دلیل خصوصی سازی ایران خودرو با این وضعیت امکانپذیر نیست.
بابک صدرایی کارشناس صنعت خودرو پیرامون زیان دهی شرکت ایران خودرو، گفت : خود خودروساز اعلام میکند که شرکت ضرر ده است اما با این وجود شرکت و دولت اصرار به افزایش تولید دارند. این شائبه به وجود میآید این خودروهایی که با قیمت بالا در بازار عرضه میشود ممکن است با هماهنگی خود خودرو ساز باشد.
وی با نگاه به موضوع خصوصی سازی ایران خودرو افزود : آنچه که مسلم است در کشور، صنعت خودروسازی یک صنعت زیانده است. چرا که در آن رقابت وجود ندارد و انحصار شکل گرفته تا باعث شود ، آینده نگری ، مدیریت هزینه و بهره بری در آن شکل نگیرد و همین وضعیت ادامه خواهد یافت. اگر بخواهیم واقع گرایانه نگاه کنیم ، مصرف کننده و حاکمیت از این صنعت متضرر میشوند.
این کارشناس مطرح کرد : آنچه اعلام میشود نشان دهنده زیان ده بودن شرکت ایران خودرو است. اما آنچه عمل میشود تولید را افزایش میدهند و این یک تناقض است. چطور میشود با وجود زیان دهی اصرار به افزایش تولید داشت ، اگر از سوی دولت دستوری صادر میشود پس با یک فاجعه روبرو هستیم .
وی ادامه داد : در کشور ما مشخص نیست قیمت خودرو و تولید خودرو زیان ده است یا سود آور و این وضعیت مورد ابهام است. برای یک بار هم که شده این موضوع برای مردم و رسانه ها باید از سوی دولت شفاف سازی بشود .
صدرایی در پایان گفت : بحث خصوصی سازی ایران خودرو تا زمانی که شرایط حال حاضر سیاسی و اقتصادی را در کشور داریم غیر ممکن است. زمانی شرکتی میآید سرمایه گذاری کند که بتواند یک ارتباطی با دنیای پیرامون بر قرار کند و پای خودروساز های بزرگ دنیا را درون شرکت باز کند و به خاطر همین خصوصی سازی در این شرکت بسیار بعید است .
ادامه ممنوعیت واردات ایفون و فیلترینگ باعث ناامیدی نسل زد نسبت به رویکرد دولت شده…
روند صعودی بورس در حال حاضر ادامه پیدا کرده، اما با توجه به بازدهی ۲۰…
برنامه اقتصادی دولت برخلاف وعده های انتخاباتی رئیس جمهور تاکید بر اصلاح قیمت گذاری و…
قرارداد همکاری دانش بنیان ، تحقیقاتی و پژوهشی ، فناورانه و آزمایشگاهی شرکت صبا فولاد…
صنعت هستهای در ایران از سال ۱۳۷۳ در ایران بنیان گذاشته شد و در مدت…