پرداخت خسارت به اشخاص ثالث
پرداخت خسارت به اشخاص ثالث

طبق ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی باید در حوادث غیرمترقبه که به فردی آسیب وارد شده خسارت به اشخاص ثالث پرداخت شود.

بیمه های مسئولیت مدنی پارسیان، بیمه‌گزار را در قبال خسارت به اشخاص ثالث که در نتیجه قصور یا اهمال غیرعمدی در زمان اجرای پروژه وارد شده را بر اساس رای مراجع قضایی مسئول جبران می کند.

بیمه نامه مسئولیت مدنی پارسیان افرادی که در بخش هایی از عملیات ساختمانی فعالیت ندارند. اما در اثر حوادث مربوط به آن که ناشی از بی احتیاطی و عدم مهارت است، آسیب می بینند. طبق ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی باید خسارت به اشخاص ثالث پرداخت شود.

در واقع خسارت های مالی و جانی که در زمان ساخت ساختمان ها، زیر ساخت های شهری و … به عابر پیاده و…وارد می‌شود مشمول خسارت است و کارفرمای پروژه باید جبران کنند. براساس این ریسک بیمه پارسیان ۱۶ بیمه نامه مسئولیت مدنی تعریف کرده است.

بیمه مسئولیت مدنی شامل خسارت‌های جانی و مالی وارد به اشخاص ثالث در حوادث عملیات ساختمانی و … است. یعنی در تمام حوادث ناشی از ساخت و ساز در صورتی که افرادی غیر از کارگران، مهندسان را دچار آسیب کند. در صورت احراز مسئولیت بیمه‌گزار پارسیان می تواند به واسطه پوشش بیمه مسئولیت از جبران خسارت معاف شود. در واقع شرکت بیمه پارسیان حمایت و خسارت های مالی و جانی وارد شده را از طریق خسارت به اشخاص ثالث جبران خواهد کرد.

انواع بیمه‌نامه مسیویت مدنی

۱- بیمه مسئولیت مدنی دارندگان و نصابان تابلوهای تبلیغاتی در قبال اشخاص ثالث

۲- بیمه مسئولیت مدنی دارندگان ماشین آلات راه سازی، کشاورزی و ساختمانی در قبال اشخاص ثالث

۳- بیمه‌مسئولیت‌مدنی جامع شهرداری‌ها، دهیاری‌هاو شهرک‌های صنعتی در قبال شهروندان، روستائیان و اشخاص‌ثالث

۴- بیمه مسئولیت مدنی ناشی از آتش سوزی

۵- بیمه مسئولیت مدنی جایگاه‌داران سوخت در قبال مراجعین و اشخاص ثالث

۶- بیمه مسئولیت مدنی مدیر یا هیات مدیره ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری در قبال ساکنین و اشخاص‌ثالث

۷- بیمه مسئولیت مدنی هیات‌های عزاداری، متولیان مساجد و امامزاده‌ها در قبال اشخاص ثالث

۸- بیمه مسئولیت مدنی دارندگان رستوران‌ها و سالن‌های پذیرایی در قبال اشخاص ثالث

۹- بیمه مسئولیت مدنی دارندگان سالن‌های همایش و مراکز نمایش روباز در قبال مراجعین

۱۰- بیمه مسئولیت مدنی دارندگان قایق­های موتوری، پارویی، پدالی و جت اسکی در قبال استفاده کنندگان و اشخاص ثالث

۱۱- بیمه مسئولیت مدنی نصابان، دارندگان و سرویس‌کاران آسانسور، پله‌برقی و پیاده‌روی متحرک در قبال استفاده‌کنندگان

۱۲- بیمه مسئولیت مدنی برگزارکنندگان نمایشگاه در قبال مراجعین

۱۳- بیمه مسئولیت مدنی برگزارکنندگان پیاده‌روی همگانی در قبال شرکت‌کنندگان

۱۴- بیمه مسئولیت مدنی مدیران خانه‌های دوچرخه در قبال راکب و اشخاص ثالث

۱۵- بیمه مسئولیت مدنی متصدیان تخلیه و بارگیری

۱۶- بیمه مسئولیت مدنی آتش‌نشانی‌ها ناشی از اطفاء حریق و کمک‌رسانی

خسارت به اشخاص ثالث در نتیجه قصور کارفرما

بیمه‌های مسئولیت مدنی پارسیان در صورتی که بیمه‌گزار در قبال اشخاص‌ثالث ناشی از هر یک از ۱۶ عملیات بالا در نتیجه قصور یا اهمال غیرعمدی بیمه‌گزار خسارتی به اشخاص‌ثالث وارد شود و بر اساس رای مراجع قضایی مسئول جبران خسارت می کند. بیمه‌گر پس از احراز مسئولیت بیمه‌گزار مطابق با شرایط و مفاد بیمه‌نامه، حداکثر تا سقف تعهدات مندرج دربیمه‌نامه نسبت به جبران خسارت اقدام خواهد کرد.

بیمه گذار به محض اطلاع از هرگونه ادعا علیه خود باید حداکثر ظرف مدت ۵ روز تشکیل پرونده خسارت کند. همچنین تقاضا یا اعلام خسارت بیمه‌ گذار یا زیان‌دیدگان با قید تاریخ حادثه و ساعت وقوع آن و همچنین شرح کامل حادثه به بیمه گر اعلام گردد.

با توجه به اینکه خسارت شامل دیه فوت و نقص عضو و همچنین هزینه های پزشکی اشخاص ثالثی است باید مدارک پزشکی ارائه شود تا فرایند تعیین خسارت آغاز می‌شود.

مقررات بیمه‌نامه مسئولیت مدنی

طبق تبصره بند ۲ ماده ۲ در بیمه‌نامه مسئولیت مدنی کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی که در بخش هایی از عملیات ساختمانی را به عهده دارند بیمه گذار هستند. حتی در صورتی که در ساخت و سازهای بیمه گذار به همسایگان و رهگذران آسیبی وارد شود بیمه پارسیان هزینه‌های درمان را تقبل می‌کند.

همچنین باید توجه داشت که بیمه‌گذار، صاحب‌کار، کارفرما، شرکا، مشاورین، پیمانکاران، مهندسین پروژه (ناظر، محاسب، طراح، مشاور، مجری و …)، کارگران و کارکنان تحت امر کارفرما و پیمانکاران، پوشش بیمه‌ای ندارد. همچنین همسر، پدر، مادر، اولاد و… اجداد تحت تکفل بیمه گذار نیز شخص ثالث هستند و خسارت وارد شده به آن‌ها ناشی از اجرای عملیات ساختمانی، توسط این بیمه مسئولیت مدنی پوشش دارد. مقدار این پوشش بر اساس درخواست بیمه‌گذار تعیین می‌گردد. از طرفی شرکت‌های بیمه برای پوشش مسئولیت های مدنی محدودیت دارند و نمی‌توان مقادیر بسیار بالا را برای آن انتخاب کرد.

بیمه مسئولیت مدنی ناشی از اجرای عملیات ساختمانی برای خسارت وارد شده به یک نفر در یک حادثه، فقط به اندازه دیه مرد مسلمان در ماه غیرحرام تعهد دارد. تا زمانی که سقف تعهدات جانی بیمه مسئولیت پر نشده باشد، این بیمه خسارت جانی ناشی از هر تعداد حادثه را جبران می‌کند. البته اگر خسارت مالی وارد شده از بیمه نامه بیشتر شود، شرکت بیمه فقط تا سقف تعهداتش در بیمه مسئولیت مدنی ناشی از اجرای عملیات ساختمانی الزام به پرداخت خسارت دارد. این عدد باید مضرب صحیحی از «تعهد مالی در هر حادثه» باشد.