چه کشوری بیشترین خرید طلا دارد
چه کشوری بیشترین خرید طلا دارد

بااین‌حال، یک بانک به سرمایه‌گذاران هشدار می‌دهد خرید طلا توسط چین و هند می‌تواند تحریک شود، اما قیمت طلا تا سال آینده چندان بالا نمی رود.

به گزارش سرمایه فردا، یادداشتی توسط سونی کوماری، استراتژیست کالا (کامودیتی) و دانیل هاینز، استراتژیست ارشد کالا (کامودیتی) در بانک استرالیایی ANZمنتشر شد. آنها گفتند که انتظار دارند، امسال تقاضای قابل‌توجهی برای خرید طلا در هند ایجاد شود. حتی باوجود افزایش قیمت‌ها خرید طلا ادامه خواهد داشت. به‌طور سنتی، هند – دومین کشور مصرف‌کننده طلا در جهان پس از چین است.

هند نسبت به قیمت طلا حساس است، به این معنی که با افزایش قیمت‌ها، تقاضا در هند کاهش می‌یابد. بااین‌حال، ANZ خاطرنشان کرد که در نیمه اول سال ۲۰۲۴ چنین نبوده است.

تحلیلگران ANZ اضافه کردند که در پنج ماه اول سال جاری، واردات طلا به هند با ۲۶ درصد افزایش در سال به ۲۳۰ تن رسید. این موضوع در شرایطی رخ می‌دهد که قیمت طلا به بالاتر از ۲۴۵۰ دلار در هر اونس رسید. کوماری و هاینس گفتند که تغییرات ساختاری در اقتصاد کشور هند به حمایت از تقاضای فیزیکی طلا حتی باوجود بالا ماندن قیمت‌ها کمک می‌کند.

عواملی که خرید طلا را افزایش می دهد

افزایش سرمایه و رشد درآمد بیشتر به تقاضای طلا کمک کرده و قیمت آن را افزایش داده است. به گفته تحلیلگران، ازآنجایی‌که تقاضای طلای هند عمدتاً ناشی از تقاضای فیزیکی، به‌ویژه جواهر است. افزایش درآمد سرانه مردم هند در بلندمدت یک محرک کلیدی خرید طلا خواهد بود. این کشور در آستانه توسعه اقتصادی قرار دارد که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ درآمد سرانه را بیش از ۶۰ درصد و به ۴۰۰۰ دلار افزایش دهد.

تغییرات جمعیتی، افزایش شهرنشینی، افزایش گروه‌ها با درآمد متوسط ‌و کاهش نرخ بهره در هند وجود دارد. هر کدام از این عوامل می‌تواند بر هرگونه تأثیر منفی، برای کاهش خرید طلا با توجه‌ به قیمت بالای آن، غلبه کند.

درعین‌حال افزایش تقاضای کوتاه‌مدت در فصل قوی باران‌های موسمی بین ژوئن و سپتامبر نیز وجود دارد. به این معنی است که کشاورزان بازده محصولات کشاورزی را بهتر پیش‌بینی می‌کنند. افزایش بازده محصولات کشاورزی در هند باعث افزایش قدرت خرید کشاورزان هند می‌شود. در نتیجه خرید طلا بیشتر می‌شود.

تحلیلگران ANZ، همچنین برای کمک به بهبود تقاضای مصرف‌کننده انتظارات روبه‌رشدی وجود دارند. به طوری که دولت شروع به کاهش هزینه‌های واردات طلا کند که به کاهش برخی از هزینه‌ها کمک می‌کند. کسری حساب‌جاری هند ۱ درصد است و فضا را برای تغییر در تعرفه واردات طلا در بودجه بعدی اتحادیه بازمی‌کند. صنعت هند خواهان کاهش ۵ درصدی است. در صورت تحقق این امر، واردات طلا شاهد جهش قابل‌توجهی خواهد بود. در نهایت، بانک مرکزی هند نیز تنوع بخشیدن به ذخایر خارجی خود را آغاز کرده و طلای بیشتری خریداری می‌کند.

درحالی‌که هند و چین همچنان به ایفای نقش‌های مهم خود در بازار طلا ادامه می‌دهند. کوماری و هاینس گفتند که انتظار دارند قیمت طلا تا پایان سال به ۲۵۰۰ دلار در هر اونس برسد.