موقعیت خرید سهام زیر سایه بازارهای موازی
موقعیت خرید سهام زیر سایه بازارهای موازی

خرید سهام در بورس‌های بین المللی آغاز شده‌است. هرچند بازار سهام ایران تحت تاثیر ثبت‌نام خودرو با افزایش عرضه سهام روبرو شده‌است.

به گزارش سرمایه فردا، در روزهای اخیر، روند کاهشی در قیمت ارزهای بازار تهران اغاز شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که با کاهش تقاضا و افزایش عرضه ارز، بسیاری از فعالان بازار فروشنده شده‌اند. یکی از عوامل این تغییر، نیاز به بلوکه کردن مبلغی معادل ۲۳۰ میلیون تومان برای شرکت در قرعه‌کشی خرید خودرو است که باعث تبدیل دارایی‌های ارزی مردم شده است. حالا همین مسأله روی خرید سهام تاثیر گذاشته است.

همچنین با کاهش احتمال درگیری‌های منطقه‌ای و کاهش انتظارات تورمی، تقاضای کاذب در بازار کاهش یافته است. با این حال، تحلیلگران معتقدند پس از اتمام قرعه‌کشی خودرو و آزاد شدن دارایی‌ها، احتمال بازگشت تقاضا به بازار ارز و حتی خرید سهام وجود دارد.

همچنین، با توجه به تنش‌های احتمالی با رژیم صهیونیستی، ممکن است دوباره ریسک‌های نظامی به معاملات بازگردد. در مجموع، اگر سیگنال نگران‌کننده‌ای منتشر نشود، پیش‌بینی می‌شود که بازار ارز در کوتاه‌مدت کم‌نوسان باقی بماند.

وقتی بازار سهام توسط سیاستگذار اقتصادی به «نابازار» تبدیل می‌شود، اقدامات جدید از سوی سیاستگذاران می‌تواند خرید سهام را دوباره فعال کند.

سناریو خرید سهام چه زمانی جواب می دهد؟

اگرچه همه کارشناسان و تحلیلگران بورسی بر این باورند که بورس نیازمند حمایت نیست. اما این سناریو زمانی جواب می‌دهد که بازار توسط عوامل بیرونی از مدار تعادلی خارج نشده باشد.

با نگاهی به روند شاخص‌های سهامی به‌وضوح درمی‌یابیم که ورود دولت به قیمت‌گذاری برخی محصولات عملا مانع از رشد بورس شده است.

در سال گذشته سیاستگذار از جهات مختلف بازار سهام را در تنگنا قرار داد. نخستین ترکشی که بر بدنه ضعیف بازار سهام نواخته شد، مساله نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی بود که زمزمه‌های افزایش آن در اردیبهشت‌ سال قبل سبب شد بازار در مسیر نزولی قرار بگیرد و ۵۱ روز بعد کلیت بازار از آنچه در اردیبهشت‌ماه حادث شده بود، آگاه شد.

اما چرا در بازاری که اهالی آن بر این باورند که هر گونه حمایت، دخالت در بازار محسوب می‌شود، شاهد بازپس‌گیری کانال دو میلیون واحد بودیم؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت زمانی که بورس هم‌راستا با سیاستگذاری‌های اقتصادی، نامتعادل پیش می‌رود، در این شرایط، تغییر رویه سیاستگذار یا اقدامات حمایتی می‌تواند به یاری معامله‌گران بشتابد.

آینده قیمت طلا تحت تاثیر چه عواملی است

آینده قیمت طلا به شدت به رویدادهای اقتصادی و تصمیمات سیاست‌گذاران پولی وابسته است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که قیمت طلا می‌تواند از رکوردهای اخیر خود نیز فراتر رود، اما برخی نیز بر این باورند که قیمت فعلی حباب دارد.

یکی از رویدادهای مهم پیش رو، نشست جکسون هول است که سیاست‌گذاران ارشد پولی غربی در آن شرکت خواهند کرد. این نشست می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر تصمیمات آینده فدرال رزرو درباره نرخ بهره و در نتیجه بر روند قیمت طلا داشته باشد.

آمارهای اخیر آمریکا نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور تاب‌آوری خوبی دارد و احتمال وقوع رکود کاهش یافته است. اگر گزارش مشاغل ماه اوت نیز مثبت باشد، احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو افزایش می‌یابد که می‌تواند بر قیمت طلا تأثیر بگذارد.

در نهایت، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اگر فدرال رزرو به کاهش نرخ بهره روی بیاورد، ممکن است قیمت طلا دوباره صعودی شود. اما عدم قطعیت‌ها در بازارهای جهانی و سیاست‌های پولی کشورهای دیگر نیز می‌توانند بر این روند تأثیر بگذارند.

بازگشت سرمایه گذاران و آغاز خرید سهام

بورس‌های جهانی هفته گذشته شاهد رشد قدرتمند شاخص‌های سهام بودند و بهترین هفته خود از ماه نوامبر را تجربه کردند. این اتفاق به‌دنبال آرام‌گرفتن شاخص نوسانات و همچنین فروکش‌کردن هراس سرمایه‌گذاران نسبت به احتمال ورود اقتصاد آمریکا به رکود، رخ‌ داد.

براساس گزارش فایننشال‌‌‌‌تایمز، پس از انتشار داده‌های اقتصادی ایالات‌متحده که حاکی از تقویت اعتماد مصرف‌کننده و روند نزولی تورم بود، بازارهای سهام توانستند ریزش سهمگین ابتدای ماه‌جاری را پشت‌سر گذاشته و بازگشت پردامنه‌‌‌‌ای را به نمایش بگذارند. در وال‌‌‌‌استریت، نماگرهای سهام بزرگ‌ترین رشد هفتگی خود در سال‌جاری را تجربه کردند.

شاخص معیار S&P ۵۰۰ موفق شد روند نزولی چهار هفته‌ای خود را شکسته و هفته را با صعود چشمگیر ۳.۹‌درصدی به پایان برسان. قوی‌‌‌‌ترین عملکرد S&P ۵۰۰ از ماه نوامبر را ثبت کند.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز و شاخص نزدک‌کامپوزیت نیز به ترتیب ۲.۷‌درصد و ۵‌درصد افزایش‌یافتند. رشد هفته گذشته، شاخص داوجونز که به‌عنوان معیار سهم‌‌‌‌های مرغوب شناخته می‌شود را در فاصله تنها ۲‌درصدی از اوج تاریخی خود که ماه قبل لمس شد، قرارداد.

نماگر بورس تهران به روند صعودی خود ادامه داد و با افزایش ۰٫۳۰ درصدی خود را تا ارتفاع دو میلیون و ۳۸ هزار واحد بالاتر کشید.

سطح روانی مهم بارها برای بورس‌بازان دردسر ایجاد کرده است. بازار سهام طی روزهای اخیر تغییر مسیر داده اما رفتار معامله‌‌گران حقیقی نشان می‌دهد؛آنان نسبت به بازار سهام همچنان بی اعتماد هستند.

در جریان معاملات میانه هفته سهامداران خرد و حقیقی ترجیح دادند؛ از بازار خارج شوند. در این روز مبلغی به میزان ۷۰ میلیارد تومان از بازار خارج شد که بر این موضوع تاکید می‌کند.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش ۳۰ درصدی نسبت به روز قبل به سطح دوهزار  میلیارد تومان رسید. اگرچه همه شاخص‌های سهامی امروز در مسیر صعودی حرکت کردند اما این صعود آنطور که باید قدرتمند نبود.

بررسی روند داد و ستدهای سهامی حاکی از نوسانی بودن جریان معاملات دارد.همانطور که پیش تر نیز اشاره شده بود. بورس تهران پس از ریزش‌های مستمر از چهارشنبه هفته قبل از مسیر نزولی خارج شد. به نظر میرسد. تا حدودی از فضای منفی حاکم برتالارشیشه‌ای کاسته شده است.

با این حال کارشناسان بازار سرمایه‌ بر این اعتقادند تازمانی که ارزش معاملات خرد سهام به سطح پنج هزار میلیارد تومان نرسد؛ بورس سیگنال‌های نامتعادل مخابره خواهد کرد.