خرید خودرو برقی در ایران می ارزد؟
خرید خودرو برقی در ایران می ارزد؟

خرید خودرو برقی در بازار ایران چندان زیاد نیست. هرچند چینی ها در تولید خودروهای برقی موفق بوده‌اند و مونتاژکاران حریف آنها نیستند.

به گزارش سرمایه فردا، در سال جاری حدود ۲۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو برقی تا شهریور ماه ثبت سفارش شده است. در بهار ۱۴۰۳ حدود ۵ هزار خودرو برقی عرضه شد. اما چندان مورد استقبال قرار نگرفت چون ایستگاه شارژ خودروهای برقی هنوز در کشور توسعه پیدا نکرده است. از طرف دیگر خودروهای برق با قیمت بسیار بالا عرضه شدند. با این حال خودرو برقی لونا بیشتر از سایر خودروهای برقی مورد استقبال قرار گرفت. به همین دلیل
  از نیمه اول اردیبهشت ماه امسال اولین دوره عرضه خودروهای برقی در سامانه یکپارچه آغاز شد. ۱۳ شرکت خودروساز داخلی خودروهای برقی عرضه می‌کنند.
  آغاز ثبت سفارش واردات خودروهای برقی تا پایان مرداد، ۲۶ هزار و ۶۳۰ خودرو برقی توسط شرکت‌های واردکننده بوده‌است. از این تعداد ۴ هزار و ۹۲۷ دستگاه خودرو وارد کشور شده است. به همین دلیل خرید خودرو برقی زیر یک و نیم میلیارد تومان در ایران فعلا محدود به مدل‌های چینی شده‌است که از نظر کیفی قابل رقابت با برندهای بزرگ هستند. هرچند مدلهای بنزینی خودروهای چینی چندان با کیفیت نیستند. اما در خودروهای برقی حرف برای گفتن دارند.

خرید خودرو برقی از شرکت‌های ایرانی چه زمانی آغاز می‌شود

ایران خودرو و سایپا مجموعا تاکنون یک هزار و ۷۰۰ دستگاه تاکسی برقی وارد کردند. اما شرکت کرمان موتور ۲ هزار خودرو برقی ترخیص کرده است. شرکت مدیران خودرو نیز از ابتدای اردبیهشت امسال هزار دستگاه تاکسی برقی وارد کشور کرده است.
 
هر چند تاکنون حدود ۵ هزار تاکسی برقی از گمرکات کشور ترخیص شده‌است. اما بازار ثبت سفارش این خودروها داغ بوده است. درحالی که تقاضای چندانی برای این خودروها وجود ندارد. اگر ارز برای ورود تاکسی های برقی در اختیار شرکت های خودروساز قرار بگیرد. در آینده نزدیک شاهد ورود بیشتری خودروهای برقی در ناوگان تاکسیرانی کشور خواهیم بود.
 هفته گذشته  بانک مرکزی در اطلاعیه ای اعلام کرد که تامین ارز از سپرده اشخاص برای ورود برقی ها آزاد است هر چند که مشخص نیست این ارز منشا داخلی دارد یا خارجی.
  
ریرا نخستین خودرو ایرانی است که قرار شده سال اینده وارد بازار شود. هرچند گفته می‌شود این روزها موتور آن در مرحله تولید آزمایشی قرار دارد.‌ حالا با گذشت حدود یک سال از تولید ریرا بسیاری از باگهای آن مانند کیفیت پایین بدنه و تریم آن نمایان شده است. به طور قطع اگر خودرو بنزینی ریرا در بازار نتوانند جای خودروهای چینی را پرکند به طور قطع مدل برقی آن نیز تقاضایی نخواهد داشت.

آنطور که کرمان خودرو اعلام کردند در حال حاضر تولید آزمایشی برخی مدلهای برقی کی ام سی است. این خودروساز چند وقت اخیر واردات خودرو برقی برای تاکسی را تجربه کرده است. اما با توجه به اینکه در تولید خودرو جک جی ۴ به عنوان نخستین تجربه تولید خودش چندان موفق نبوده است برنامه این خودروساز برای تولید خودرو چندان جدی گرفته نشده است. هنوز هیچ تولید محصول جدید وارد فاز تولید انبوه شده و شاهد عرضه‌ آن در بازار خواهیم بود.

خودروهای مونتاژی با کیفیت هستند؟

این شرکت قدیمی مونتاژکار ،پیشتر متمرکز بر تولید محصولات چین بوده بطوریکه امواج جک شاسی و سدان را مونتاژ کرده‌است. اما نتوانسته در بازار محبوبیت چندانی پیدا کند. حتی جک جی ۴ نیز زیر قیمت کارخانه در بازار معامله می‌شود. به همین دلیل در مونتاژ خودروهای برقی نیز بعید است توفیقی پیدا کند. چراکه بازار خودروهای برقی هم اکنون چندان رونقی ندارد.
استفاده از مونتاژ در خودرو امری متدوال در خودروسازی های دنیا نیست. اما در ایران با هدف بومی سازی و سودآوری شرکت ها انجام می شود. این در شرایطی است که تداوم این امر منحصرا به پیشترفت صنعت خودرو منجر نمی شود.
همچنین خودروهایی که بصورت مونتاژ در ایران ساخته شده اند لزوما از کیفیت شرکت مادر برخوردار نیستند .