رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، به اهمیت برنامهریزی استراتژیک برای کاهش ترافیک و بهبود حمل و نقل شهری پرداخت و بر نقش تکنولوژیهای نوین در مدیریت ترافیک و توسعه استفاده از دوچرخه و حمل و نقل عمومی تاکید کرد.
به گزارش سرمایه فردا، در دنیای مدرن امروزی، حمل و نقل به عنوان یکی از نیازهای اساسی جامعه شهری نقش بسیار مهمی در بهبود کیفیت زندگی افراد ایفا میکند. با گسترش شهرنشینی و افزایش تعداد خودروها، مدیریت صحیح و بهینهسازی حمل و نقل شهری اهمیت ویژهای پیدا کرده است. در این راستا، نشستهای خبری و گزارشهای مرتبط با وضعیت حمل و نقل میتوانند به شفافسازی وضعیت موجود و ارائه راهکارهای جدید کمک کنند.
پوریا علیمردانی در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام کرد که در حال حاضر خودرو در ایران به عنوان یک کالای سرمایهای محسوب میشود و قیمت آن بالا است، اما استفاده از آن نسبتاً ارزان است. وی تاکید کرد که برای این مسئله باید برنامهریزی استراتژیک صورت گیرد.
علیمردانی افزود: “اولین گام در کاهش ترافیک، کاهش سفرهای غیرضروری از طریق توسعه دولت الکترونیک و کاهش بروکراسی اداری است. دومین گام استفاده از حمل و نقل عمومی و در نهایت کاهش استفاده از خودروهای تکسرنشین است.”
رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران به تمرکز بر شبکه زندگی و توسعه استفاده از دوچرخه اشاره کرد و گفت: “این طرح در منطقه دو آغاز شده و قصد داریم در سال آینده آن را به مناطق ۳، ۵ و ۶ توسعه دهیم. عدم موفقیت این استراتژی تاکنون به دلیل عدم صرفه اقتصادی آن بوده است.”
وی همچنین اظهار داشت که ۱۱ درصد حمل و نقل تهران توسط موتورسیکلت انجام میشود و برای ساماندهی حمل و نقل موتورسیکلتها قرارگاهی ایجاد شده است. به گفته او، اصلاح رمپها نیز به کاهش ترافیک کمک کرده است.
علیمردانی به دوربینهای تهران اشاره کرد و توضیح داد: “دوربینهای نظارتی، طرح ترافیک و کنترل سرعت هر کدام نقش مهمی در مدیریت ترافیک دارند و تلاش برای بهروز رسانی تکنولوژی آنها در دستور کار است.”
وی درباره تکنولوژیهای جدید گفت: “با پیشرفت تکنولوژی، شبکه عنکبوتی جهانی ایجاد شده که سرعت خودروها را در هر نقطهای کنترل میکند. نصب جیپیاس برای خودروهای سنگین و اتوبوسها و اصلاح پلاک موتورسیکلتها نیز از برنامههای آینده ما است.”
علیمردانی درباره احتمال کاهش ساعت طرح ترافیک در ماه رمضان گفت: “هفته آینده جلسه شورای ترافیک با ریاست شهردار تهران برگزار میشود و درباره این موضوع تصمیمگیری خواهد شد. به طور کلی در سال آینده محدوده بیشتر اصلاح شکل و نحوه اجرای طرح ترافیک در دستور کار قرار خواهد داشت.”
وی تصریح کرد: “برای کاهش طرح ترافیک قصد داریم خودرو را مانیتورینگ خواهیم کرد و دیگر ورود و خروج به محدوده طرح ترافیک چندان ملاک نیست.”
رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران درباره تراموا گفت: “تراموا به دلیل وزنی که دارد و مبتنی بر برق شارژی است مانند بیآرتی کاربرد دارد. به همین دلیل قابلیت جایگزینی با بیآرتی را دارد چون کمتر آلاینده هستند و ظرفیت مسافری بالاتری دارند. در حال حاضر تراموای چرخ لاستیکی تست میشود که بعد از سال آینده اجرایی خواهند شد. دلیل اینکه تراموای چرخ لاستیکی در نظر گرفته شده این است که نیازمند ایجاد زیرساختهای جدید نیست. برنامه برای تراموا در مسیر شمالی-جنوبی تهران نداریم چون قابلیت جایگزینی با بیآرتی ندارد زیرا شیب مسیر زیاد است اما در مسیر شرقی-غربی جایگزینی اجرا خواهد شد.”
به نظر میرسد که مدیریت صحیح حمل و نقل شهری نیازمند برنامهریزی دقیق و استفاده از تکنولوژیهای نوین است. با توجه به افزایش تعداد خودروها و موتورسیکلتها، تلاش برای کاهش ترافیک و بهبود کیفیت حمل و نقل عمومی از اهمیت ویژهای برخوردار است. اقدامات پیشنهادی مانند توسعه دولت الکترونیک، افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی و دوچرخهسواری، نصب جیپیاس و بهروز رسانی دوربینهای کنترل ترافیک میتوانند به بهبود وضعیت حمل و نقل شهری کمک کنند. امیدواریم با اجرای این طرحها و راهکارها، شاهد کاهش ترافیک و افزایش رضایت شهروندان باشیم
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا