حمل و نقل اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی است
حمل و نقل اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی است

به گزارش سرمایه فردا، سنندجی گفت: حمل‌ونقل فرایند توسعه‌اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این صنعت، اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است و البته رابطه مستقیمی میان کارایی و بخش ‌حمل‌ونقل وجود دارد.

پیمان سنندجی رییس کمیسیون ‌حمل‌ونقل اتاق تهران، ‌حمل‌ونقل را جزو بخش‌های زیربنایی اقتصاد کشورها معرفی کرد و افزود: ‌حمل‌ونقل فرایند توسعه‌اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این صنعت، اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است و البته رابطه مستقیمی میان کارایی و بخش ‌حمل‌ونقل وجود دارد.

وی با بیان اینکه «‌حمل‌ونقل قلب جریان توسعه است» گفت: حمل‌ونقل نقش مهمی در توزیع درآمدها و کاهش نابرابری‌های اقتصادی دارد و اختلاف درآمدی را پوشش می‌دهد. وی با اشاره به فراز و فرودهای صنعت ‌حمل‌ونقل در سال‌های اخیر، تصریح کرد: هدف اصلی این صنعت تلاش برای رسیدن به موقعیت مطلوب و فردای بهتر برای میهن عزیز است و باتوجه به موقعیت استراتژیک کشور ایجاد شبکه حمل‌ونقل کارآمد در توسعه اقتصادی نقش و جایگاه ویژه‌ای دارد.

سنندجی به تاریخ صنعت و علت نامگذاری روز ‌حمل‌ونقل در کشور اشاره و اضافه کرد: ۲۶ آذر ۱۳۶۱ در تاریخ ‌حمل‌ونقل کشور بسیار حائز اهمیت است و این روز نقش هماهنگ کننده ای در انسجام حمل‌ونقل در کشور داشته است. در این تاریخ حدود یکصد کشتی حامل کالا در بنادر کشور منتظر تخلیه بار بودند و بحران ناشی از اتمام ذخایر کالاهای اساسی از یک سو و از سوی دیگر‌ تهدید کشتی‌های‌حامل بار از سوی رژیم بعثی عراق این نگرانی‌هایی را برای مسئولان وقت ایجاد کرده بود که کشور با چالش و کمبودهای جدی ناشی از نبود کالای اساسی مواجه شود.

رییس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق تهران ادامه داد: امام خمینی(ره) در پیام تاریخی کامیون‌داران را به مشارکت برای تخلیه بارها فرا خواند و باهمت آنها کشور از وضعیت بحرانی خارج شد . از این‌رو ۲۶ آذر به پاس خدمات ناوگان کشور و برای آگاهی بیشترجامعه برای نقش و جایگاه شبکه حمل‌ونقل در اقتصاد کشور به عنوان روز ‌حمل‌ونقل نامگذاری شد. وی با تاکید بر جایگاه شبکه حمل‌ونقل در اقتصاد امروز گفت: حمل‌ونقل نیازمند توجه خاص است تا از مناسب‌ترین و به صرفه‌ترین سیستم از لحاظ اقتصادی و زمانی بهره بگیرد و رفاه و آسایش بیشتری را در اختیار استفاده کنندگان قرار بدهد تا در کنار بهره‌گیری از مسیرهای مناسب قابلیت‌های مناسبی برای بهره‌وری از تجارت و ترانزیت به‌وجود بیاورد.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد که وقت آن رسیده است که این بخش بزرگ و پرمخاطب از سوی متولیان امر مورد توجه قرار بگیرد. بر این اساس اتاق تهران به استناد ماهیت وجودی خود که باید نسبت به ایجاد فرصت برای صنایع بزرگ تجار و بازرگانان اقدام کرده و در عین حال از طریق هم افزایی و چانه‌زنی با نهادهای حاکمیتی برای تامین منافع خود و تحقق اهداف کشور تلاش کند. بنابراین با تکیه بر این رهنمود مقام رهبری که می‌فرمایند می‌توان برای مشکلات کشور راه حل عملی پیدا کرد، برای نخستین بار برگزاری همایش حمل‌ونقل در دستور کار قرار گرفته است.

سنندجی در ادامه، ابراز امیدواری کرد که در این رویداد به سبب بهره‌گیری از دانش نخبگان و اساتید، فرصت ارزشمندی برای تبادل اطلاعات فراهم شود. او گفت: امیدوارم ایجاد این کانون هم اندیشی، پیگیری اهداف پیش‌بینی شده و تداوم برگزاری همایش در سنوات آتی ضمن تاثیر بر تغییر نقش دولت از مالکیت و مدیریت مستقیم به نظارت و سیاست گذاری، بستر مناسبی برای رقابت در بازارهای بین‌المللی ایجاد و شرایط را برای بالندگی اقتصاد فراهم کرد.