حرکت بازار سرمایه تحت تأثیر چه عواملی است؟
حرکت بازار سرمایه تحت تأثیر چه عواملی است؟

حرکت بازار سرمایه تحت تاثیر نرخ ارز نیما و اصلاح قیمت‌گذاری است که می‌تواند درآمد شرکت‌ها را بهبود ببخشد و عامل پروژه‌های جدید شود.

به گزارش سرمایه فردا، این سطح ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد پس گرفته شود، احتمالا بورس برای گرفتن سقف ۲٫۵ میلیون واحدی خیز بردارد. بورس با وجود محرک‌های خوبی که برای رونق آن وجود دارد، همچنان از برخی موانع، واهمه دارد. به طوری که به رغم کاهش تنش‌ها در منطقه، انتخابات آمریکا می‌تواند موانع سیاسی را برای دنیا و ایران رقم بزند. انتخاب ترامپ و کاملا هریس هردو به لحاظ اقتصادی به شروع سیاست‌های انبساطی می‌انجامد. این اتفاقات حرکت بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می دهد.
حمایت دولت از آنجایی است که با کنترل تورم و کاهش فشار فراتورمی به هزینه و بهای تمام شده شرکت‌های فعال در بورس تهران، P/E بازار بهبود می‌یابد.
عبدالناصر همتی کاهش تعداد نرخ‌های ارز را سیگنالی مثبت برای حرکت بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی و صنایع صادرات‌‌‌‌‌محور دانست. به‌نظر می‌رسد این مساله بتواند انگیزه قدرتمندی برای شرکت‌ها برای صادرات محصولات خود ایجاد کند.برخی از کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که ترکیب کابینه دولت جدید و رویکردهای اقتصادی آن، تاثیر مستقیمی بر عملکرد بازار سرمایه خواهدداشت؛ از این رو‌ به‌نظر می‌رسد این کابینه پتانسیل ایجاد تغییرات مثبت در اقتصاد کشور را دارد.
با این‌حال‌ برای قضاوت دقیق‌تر، نیاز به زمان بیشتری است تا سیاست‌های اقتصادی دولت به‌طور کامل مشخص شود، اما به‌طور کلی انتظار می‌رود با توجه به چالش‌های پیش‌‌‌‌‌روی اقتصاد ایران، دولت جدید بر کنترل تورم، بهبود فضای کسب‌وکار و جذب سرمایه‌گذاری خارجی تمرکز کند.این عوامل می‌توانند تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشند و به افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران منجر شوند.

سه عاملی برای حرکت بازار سرمایه

علی طیب‌‌‌‌‌نیا؛ مشاور عالی اقتصادی دولت پزشکیان در اظهارات اخیر خود به رشد اقتصادی و کنترل تورم اشاره و این موضوع را اولویت اقتصادی دولت معرفی کرده‌است. همچنین عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد نیز بر کاهش تعداد نرخ‌های ارز و حذف رانت ارزی تاکید کرده‌است.
سه عاملی برای حرکت بازار سرمایه ضروری است؛ اول تک‌نرخی‌شدن قیمت ارز احتمالا به افزایش شفافیت در بازار و واقعی‌‌‌‌‌شدن قیمت محصولات شرکت‌ها خواهد انجامید که احتمالا با واکنش بسیار هیجانی از نوع مثبت بازار سرمایه همراه خواهد شد. دوم آنکه بورس تورمی ایران، اکنون از بخش اقتصاد و کسری‌‌‌‌‌های دولت ضربه‌‌‌‌‌هایی را متحمل شده‌است، به‌طوری‌که با وجود تورم بالا سود خالص شرکت‌ها در سال۱۴۰۲ رشد بسیار اندکی را ثبت کرده‌اند.
همچنین بزرگ‌‌‌‌‌شدن عدد تورم به کاهش P/E بازار خواهد انجامید. اگر دولت به‌فکر کاهش این کسری‌‌‌‌‌ها از محل درست آن باشد، فشار هزینه‌ای بر شرکت‌ها کاهش خواهد یافت.حتی افزایش ناگهانی نرخ خوراک و ضرایب نرخ گاز سوخت و همچنین افزایش دلاری هزینه‌های برق و حقوق دولتی معادن ارتباط مستقیمی با این کسری‌‌‌‌‌ها و ناترازی‌‌‌‌‌ها دارد.

حرکت بازار سرمایه تابع قیمت ارز

انتظار می‌رود دولت در ابتدا با حفظ آرامش در فضای سیاسی و روابط خارجی در کنار تک‌نرخی‌‌‌‌‌کردن ارز و رشد قیمت‌های جهانی به صادرات کمک‌ک کند و درآمد دلاری بازار را بهبود بخشد. رشد سود شرکت‌ها اگر از رشد نرخ دلار پیشی‌گرفته و سود فراتورمی برای شرکت‌ها ایجاد شود،حرکت بازار سرمایه را تسهیل می کند. بازدهی بورس و ارزش دلاری آن نیز در ادامه بهبود خواهدداشت.
رشد مستمر بورس درحالی رخ داده که به گفته کارشناسان این بازار، روند صعودی مذکور با توجه به “ارزش معاملات خرد یک هزار میلیارد تومانی”، جذابیت چندانی ندارد.به ویژه اینکه اکنون معاملات با دامنه نوسان ۲درصدی در حال انجام است و اگر محدودیت فوق برداشته شود؛مشخص نیست؛روند داد و ستدها چه سمت و سویی به خود بگیرد.
آنچه در این میان مهم است اینکه تعییر ریل سیاستگذاری‌های اقتصادی حتی به صورت شفاهی نیز به مذاق بورس بازان خوش آمده و باعث شده “گارد منفی سرمایه‌گذاران” هرچند اندک اما تا حدودی پائین بیاید.در حال حاضر برخی از کارشناسان بورسی وضعیت حاکم بر بازار سهام را از منظر روانی به نفع بازار می دانند و می‌گویند این موضوع می‌تواند سبب احیای اعتماد سهامداران خرد به صورت تدریجی شود.

چرا رشد بورس کند است؟

چرا حرکت بازار سرمایه با رشد قیمت همراه شده است؟ افزایش قیمت دلار نیمایی در سال جاری است که بازار تا به حال واکنش مثبتی به این مهم نداشته اما میتواند این موضوع مورد توجه سهامداران قرار بگیرد.به این ترتیب حتی میتوان بخشی از رشد بازار در چند روز اخیر را به این موضوع نسبت داد.

عامل دیگر فروکش نسبی سطح ریسک‌ها و منازعه‌های خاورمیانه است که به نظر می‌رسد اخبار منفی تا حدودی از تب و تاب افتاده است. این موضوع برگشت نسبی آرامش به معاملات بازار را فراهم کرده است. همچنین تشکیل کابینه مسعود پزشکیان است که سبب شده تا بازار از شرایط ابهام و عدم شفافیت در این حوزه فاصله بگیرد.
حال باید منتظر عملکرد کابینه در حوزه‌های مختلف به ویژه مرتبط با بازار سرمایه ماند و اقدامات عملی آنها را مورد واکاوی قرار داد. نیز ارزندگی نسبی قیمت‌ها در بازار سهام نسبت به دیگر بازارهاست که سبب شده موجی از تقاضا در آسمان بورس تهران شکل بگیرد.در ماه‌های اخیر بازار با انواع و اقسام ریسک‌ها دست و پنجه نرم کرده است و این موضوع سطح قیمت‌های بازار را به سطوح نازلی تقلیل داده است. در این اثنا برخی با این تصور که قیمت‌های بازار سهام به نسبت سایر بازارهای دارایی در سطوح ارزنده‌تری قرار دارد، به خرید سهام در این بازار روی آورده‌اند.
برخی اعتقاد دارند؛ورود پولی که در جریان معاملات امروز صورت گرفت؛از محل پول‌های آزادشده حساب‌های وکالتی طرح فروش خودرو بوده است.همچنین محدودبودن دامنه نوسان نیز منجر به افت ارزش معاملات بازار شده است.بورس تهران طی چند دهه‌ای که مشغول به فعالیت بوده، همواره با دو محرک رشد قیمت ارز و تورم وارد فاز رونق شده است.

تاثیر رشد اقتصادی بر بازار سرمایه

بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از فضای رو به رشد بازار سهام، مدیون رشد اقتصادی دهه۷۰ و ۸۰ است. اما با کشیده شدن ترمز رشد اقتصادی در دهه۹۰، بخشی از تورم انباشته‌شده بر اثر رشد نقدینگی، طی چند سال تخلیه شد و رشد سطح عمومی قیمت‌ها به ۴۰درصد رسید.
تورم بالا در کنار رشد اقتصادی پایین، نتیجه عدم سرمایه‌گذاری اقتصادی است. همین امر به مستهلک‌شدن صنایع منجر شد و بهره‌وری تولید را به‌شدت کاهش داد. ضمن آنکه قیمت‌گذاری دستوری و بزرگ‌تر شدن ناترازی‌های اقتصادی به رشد فراتورمی هزینه‌های شرکت‌ها منجر شد.
در نتیجه رشد سود شرکت‌ها از تورم و قیمت دلار عقب مانده است. به نظر می‌رسد بدون کنترل تورم و رشد اقتصادی و شفاف‌سازی قیمت ارز بازسازی صنایع و بازار سرمایه ممکن نیست. رشد دلار نیمایی منجر به رشد تولید می‌شود و به‌تبع آن می‌تواند به واسطه افزایش درآمدی که از ناحیه دلار نیمایی نصیب شرکت می‌شود موجبات چرا حرکت بازار سرمایه با رشد فراهم آورد. بنابراین از این ناحیه بازار سهام‌ پتانسیل مناسبی دارد.اخیرا نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای شده و صنایع مربوطه مورد‌توجه بازار بوده‌اند.
از طرفی با شرایطی که برای شرکت‌های فولادی قائل شدند و این شرکت‌ها می‌توانند ارز حاصل از صادرات را به همان مقاطع فولادی تخصیص دهند، فرصت خوبی برای این شرکت‌هاست.از طرف دیگر به‌نظر می‌رسد با صحبت‌های اخیر دولت پزشکیان مبنی‌بر برچیده شدن بساط قرعه کشی در راستای تخصیص خودرو این امیدواری به‌وجود آید که صنعت خودرو از فضای زیاندهی خارج شود و به این واسطه سهام این گروه هم مورد‌توجه بازار قرار بگیرد.