حربه جلیلی برای ریزش آرای پزشکیان چیست
حربه جلیلی برای ریزش آرای پزشکیان چیست

به گزارش سرمایه فردا، حربه جلیلی برای ریزش آرای پزشکیان نسبت دادن دولت او به روحانی است. اما با توجه به اقتصاد ضعیف سه سال گذشته این موضوع نمی تواند آسیبی به سبد رای پزشکیان وارد کند.

در مناظره دو نفره، امکان جواب ندادن به برخی سوالات یا جواب مبهم دادن کار سختی است، زیرا باعث کاهش رای نامزدها می‌شود.

پزشکیان در مناظره‌های دور دوم از برتری نسبی برخوردار است و اول شدن او، در دور دوم هم می‌تواند اضطراب او را کاهش دهد.

ضعف اصلی پزشکیان در مناظره‌ها آن است که قادر به خلق لحظات خاص ماندگار در ذهن رای‌دهنده نیست و تن صدای او هم تقریبا یکنواخت است.

جلیلی هم چند ضعف دارد: به دوربین نگاه نمی‌کند که می‌تواند از نظر رای‌دهنده نشان وجود اضطراب باشد، مثل پزشکیان تن صدای یکنواختی دارد و اینکه بیان او ثقیل است و برای رای‌دهنده عادی و معمولی تقریبا نامفهوم است.

ریسک جلیلی در نزدیک شدن به آرای مردد و ریسک پزشکیان در نزدیک شدن به آرای تحریمی است. هر دو از آن بیم دارند که با فاصله گرفتن از پایگاه رای اصلی، بخشی از آرای خود را از دست بدهند.

در این مناظره ها هر نامزدی که توان خود‌کنترلی بیشتری داشته باشد، شانس بیشتری برای جذب رای‌دهنده مردد خواهد داشت.

طبیعتا جلیلی باید بیشتر ریسک کند، زیرا نفر دوم است. ریسک بیشتر هم با احتمال خطای بیشتر همراه است.

جلیلی نمی‌تواند برای جلب آرای مردد، پزشکیان را ادامه دولت روحانی بداند. این حرف برای آرای مردد که شاهد بدتر شدن وضع معیشت خود در سه سال گذشته بود پیام جذابی محسوب نمی‌شود.

پزشکیان می‌تواند به سوابق جلیلی در مذاکرات هسته‌ای و حمایتش از فیلترینگ حمله کند، ولی دست جلیلی در حمله کردن به پزشکیان تا حدی بسته است.

امتیاز اصلی جلیلی که عدم فساد و پاکدستی است در مقابل پزشکیان مزیت خاصی محسوب نمی‌شود. زیرا در دور اول هم اصولگرایان نتوانستند از این ناحیه او را مورد انتقاد قرار دهند.

اگر مشارکت در دور دوم باز هم کمتر شود و اصولگرایان که اکنون منسجم‌تر شده‌اند، بتوانند در شهرهای کوچک و روستاها آرای بیشتری جذب کنند، احتمال پیروزی جلیلی بیشتر می‌شود.

حربه جلیلی برای ریزش آرای پزشکیان نسبت دادن دولت او به روحانی است. اما با توجه به اقتصاد ضعیف سه سال گذشته این موضوع نمی تواند آسیبی به سبد رای پزشکیان وارد کند./دنیای اقتصاد