جزئیات حمله اسرائیل به اصفهان و تبریز
جزئیات حمله اسرائیل به اصفهان و تبریز

صدای انفجار در اصفهان منجر به موضوع گیری مقامات اسرائیلی و آمریکایی شد و آن را حمله موشکی اسرائیل خواندن اما مقامات ایران آن را رد کردند.

به گزارش سرمایه فردا، بامداد جمعه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در پی صدای چند انفجار در نزدیکی یک مقر فرماندهی در اصفهان شایعه هوایی مطرح شد که جنگ اسرائیل با ایران آغاز شد. مقامات اسرائیلی در ابتدا اعلام کردند که حملات موشکی اسرائیل علیه ایران منجر به بروز چند انفجار در پایگاه های نظامی در اصفهان، تبریز و شیراز شده است.
مقامات آمریکایی در گفتگو با رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که ما از حمله اسرائیل به ایران اطلاعی نداریم. همچنین این انفجارها در اصفهان را به حمله موشکی اسرائیل نسبت دادند.
اما مسئولان نظامی در اصفهان اعلام کردند صدا انفجار ناشی از فعال شدن پدافند هوایی اصفهان بوده است و هیچ خبری از حمله موشکی نبوده است.


آخرین خبرها از حمله اسرائیل به اصفهان و تبریز

در ادامه خبرهای تکمیلی منتشر شد مبنی بر اینکه سه پهباد پیشرفته در نزدیک مقر فرماندهی اصفهان توسط پدافند هواپیمایی منفجر شده است. در واقع یک پهباد در نتیجه شلیک سامانه پدافند ضدهوایی منفجر شده است. پهباد دوم در نتیجه قطع ارتباط راداری سقوط کرده و روی سقف یکی از کارگاه های وزارت دفاع سقوط می کند. انفجاری که به عنوان حمله اسرائیل به اصفهان در شبکه های اجتماعی منتشر شده مربوط به سقوط همین پهباد بوده است.
سومین پهباد هم در نتیجه اقدامات پدافندی آسیب دیده است. به گفته مقام‌های نظامی ایران این بهداد هم اکنون در اختیار نیروهای نظامی ایران قرار دارد.


پیش از این اسرائیل اعلام کرده بود که در خاک ایران به ایران حمله می شود. این موضوع سناریو ارسال قطعات منفصله توسط افراد خرابکار به داخل خاک ایران را تقویت می کند. در سال های گذشته یکبار دیگر اتفاق مشابهی رخ داده و چند بهداد عملیاتی خرابکارانه در اصفهان انجام دادند. در آن زمان ادعاهایی در رسانه ها مطرح شد مبنی بر اینکه اسرائیل از طریق نیروهای جاسوسی خود قطعات پهباد را وارد ایران کرده و بعد از ساخت در ایران از آن برای عملیات خرابکارانه استفاده کرده است. در آن زمان افراد مرتبط با آن عملیات خرابکارانه دستگیر و محاکمه شدند.
در حال حاضر منشأ این عملیات که با عنوان حمله اسرائیل به اصفهان و تبریز مطرح شده مشخص نیست.

واکنش مقام های ایرانی به حمله اسرائیل به اصفهان و تبریز

در شرایط کنونی مقام های اسرائیلی هم نسبت به این موضوع جزئیاتی منتشر نکرده اند. در حال حاضر وزیر خارجه ایران در آمریکا به سر می برد و در آخرین اظهارات اعلام کرده بود پاسخ هرگونه اقدام اسرائیل علیه ایران را می دهیم. تاکنون مقام‌های سیاسی ایران نسبت به این اقدام واکنشی نشان نداده اند.
پس از صدای انفجار در اصفهان و تبریز رسانه های غربی ادعا کرده بودند که همزمان حمله اسرائیل به لبنان، سوریه و عراق اتفاق افتاده است. اما درباره این ادعاها فعلا جزئیات زیادی منتشر نشده است.
پس از حمله ایران به اسرائیل کابینه جنگ این کشور خبر از حمله تلافی جویانه داده بود. هرچند مقام‌های غربی نسبت به این موضع گیری اسرائیل ابراز نگرانی کرده بودند. اما حمایت خود از دولت اسرائیل را قطع نکردند. همین موضوع نشان می دهد که عملیات اسرائیل علیه ایران قطعی بود. اما در همان زمان بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که اسرائیل به پایگاه نظامی ایران در سوریه حمله می کند.