صورت جریان وجه نقد شرکت‌ها و اهمیت آن برای بانک‌ها
صورت جریان وجه نقد شرکت‌ها و اهمیت آن برای بانک‌ها

صورت جریان نقد از سه طبقه اصلی به شرح ذیل تشکیل شده است. این عوامل بر نحوه استفاده بانک‌ها از آن و انجام عملیات اعتبارسنجی موثر است.

به گزارش سرمایه فردا، حمید نجاران؛ کارشناس بانکی: صورت جریان وجه نقد یکی از صورت‌های مالی اساسی و مهم شرکت‌های تجاری است که آشنایی با آن در اعتبارسنجی این شرکت‌ها توسط بانک‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است. لذا در این نوشتار، به صورت مختصر به ساختار صورت جریان وجه نقد پرداخته می‌شود.

صورت جریان نقد در سه طبقه اصلی

۱. جریانات نقدی حاصل از فعالیت‌های عملیاتی.
۲. جریانات نقدی حاصل از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری.
۳. جریانات نقدی حاصل از فعالیت‌های تامین مالی.

فعالیت‌های عملیاتی در صورت جریانات نقد شامل هر گونه منابع و پول نقد حاصل از فعالیت‌های تجاری است. این نشان می‌دهد چه مقدار پول نقد از محصولات یا خدمات یک شرکت در یک دوره مالی تولید شده است.
دریافت‌های حاصل از فروش کالا یا خدمات، پرداخت مالیات، پرداخت‌های نقدی به تامین‌کنندگان کالا یا خدمات، پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل، پرداخت اجاره، پرداخت بهره و هر نوع هزینه مرتبط با عملیات اصلی شرکت.
دریافت‌های حاصل از فروش وام، بدهی و یا اوراق مشارکت در شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز از این جمله‌اند. فعالیت‌های سرمایه‌گذاری شامل خرید یا فروش نقدی دارایی‌هایی از قبیل ساختمان، اوراق بهادار و تجهیزات جدید می‌باشد.
از اقلام اصلی فعالیت‌های تامین مالی هم می‌توان به هر گونه دریافت و یا پرداخت نقدی حاصل از اصل وام‌های بانکی، تغییرات نقدی ناشی از تامین مالی هنگام افزایش سرمایه به صورت‌ نقدی، پرداخت نقدی سود سهام و بازخرید سهام اشاره کرد.
همچنین عملیات ناشی از تسعیر ارز و مبادلات غیرنقدی، دو قلم اطلاعاتی دیگر بوده که در ذیل صورت جریان وجه نقد افشا می‌گردد. بسته به میزان بزرگی و اهمیت اقلام آن‌ در تحلیل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
بدیهی است با توجه به نوع فعالیت شرکت‌ها اقلام ناشی از فعالیت‌های ذکر شده با جزئیات مرتبط با حوزه فعالیت در این صورت مالی ثبت می‌گردد. این موضوع بر نحوه استفاده بانک‌ها از آن و انجام عملیات اعتبارسنجی توسط آن‌ها موثر خواهد بود.