تقاضا در بورس چه زمانی افزایش می‌یابد
تقاضا در بورس چه زمانی افزایش می‌یابد

تقاضا در بورس زمانی افزایش می‌یابد که ریسک‌های پنهان در اقتصاد کاهش بابد. تکلیف تنش‌های منطقه‌ای روشن شود و پول جدید وارد بورس شود.

به گزارش سرمایه فردا، سنگینی بار عرضه و ضعف تقاضا در بورس سبب شد تا ارزش صفوف فروش در این بازار طی معاملات روز دوشنبه سنگین‌تر شود.

این‌طور که به‌نظر می‌آید طی روزهای گذشته افزایش ریسک‌های سیاسی و بین ‌المللی در بازار سرمایه راه را برای فروش بیشتر هموار کرده است.

درجریان داد و ستدهای امروز، شاخص کل با عقب نشینی ۳۰ هزار واحدی (معادل  ۱٫۳۵ درصد ) در سطح ۲میلیون و ۱۳۱ هزار واحد متوقف شد.آخرین بار که شاخص این میزان ریزش را ثبت کرده بود به ۳۰ اردیبهشت بازمی‌گردد.

امروز روز بدی برای بورس بازان بود.فضای متشنج برون مرزی اثرات گوناگونی بر روند بازارها ایجاد کرد.در حالی که دلار و طلا به سطوح بالاتر قیمتی حرکت کردند،بورس به طرزعجیبی ریخت.همه شاخص‌های سهامی سرخپوش شدند و دوشنبه سردی برای این بازار رقم خورد.

به نظر می‌رسد دلیل فشار فروش قابل توجه در این روز به طور مستقیم به واکنش هیجانی بورس‌بازان در خصوص وضعیت نامتعادل متغیرهای اثرگذار بر بازار سهام باز می‌گردد که راه را برای عدم بهبود وضعیت این بازار باز نگه داشته است.

در کنار آن ارزش دادوستدها به محدوده ۲هزار و ۵۸۶ میلیارد تومان رسید که افزایش ۲۲ درصدی را نسبت به روز معاملاتی قبل نشان می‌دهد.

کاهش تقاضا در بورس ادامه دارد؟

روز دوشنبه بورس تهران یک روز منفی دیگر را سپری کرد تا همچنان تنها روز سبز رنگ شاخص کل بورس همان نخستین روز معاملاتی مرداد باشد.

در حالی نوسانات منفی در بورس تهران ادامه دارد که معاملات روز دوشنبه چهره‌ زشتی را به‌نمایش گذاشت.امروز شاخص‌کل با ریزش۳۵/ ۱‌درصدی تا محدوده دو میلیون و ۱۳۱هزار واحد عقب نشست.

به‌نظر می‌رسد در کنار واهمه‌های این روزهای بورس‌بازان از تداوم نوسانات نرخ دلار،حالا تهدید بنیادی شرکت‌ها از سوی بازار جهانی کامودیتی‌ها نیز به‌مجموعه ترس سهامداران بورسی افزوده شده است.

این شرایط در حالی است که کلیت بازار در وضیت نامساعدی بسر می‌برد.اما فارغ از همه این اخبار و رویدادهای اثرگذار بر بازار سهام که طی هفته‌های اخیر به‌نگرانی سهامداران منجر شده است، آنچه به‌ریزش بعضا غیرمنطقی شاخص‌ها منتهی شده، نگاه غیرکارشناسانه به‌اتفاقات و حرکت‌های توده‌وار نشات گرفته از ترس سیاستگذاری‌های جدید است که نزول دسته‌جمعی و سرخ‌پوشی یکپارچه سهام را در پی دارد.

یکی از نکات حائز اهمیت در جریان معاملات روز هشتم مردادماه مربوط به‌خالص تغییر مالکیت سهام بورسی می‌شود.بخشی که میزان فعالیت و تحرک اقشار مختلف اعم از حقیقی و حقوقی را در بورس نمایان می‌کند.

امروز ۳۵۸ میلیارد تومان،حقیقی‌ها خارج کردند و این رقم وارد پرتفوی سهامداران حقوقی شد.کارشناسان می‌گویند اگر ریزش امروز بورس را با تنش‌های برون مرزی مرتبط دانیم؛فردا باید روز بهتری برای تالار شیشه‌ای باشد.

انتقال پول بورس به بازار طلا

معمولا در شرایط ناآرامی‌های بین المللی، اوضاع به نفع فعالان بازار ارز، طلا و سکه عمل می‌کند؛ با اوج‌گیری تنش‌ها و خارج شدن اوضاع از حالت عادی، جریان تقاضا راهی بازارهای ارز، طلا و سکه می‌شود و قیمت‌ها را به ارتفاعات بالاتر هدایت می‌کند.

در شرایط بحران، برخی در پی استفاده از نوسانات قیمتی راهی این بازارها می‌شوند و بعضی دیگر نیز در اندیشه حفظ ارزش پول اقدام به سرمایه‌گذاری در بازارهای مذکور می‌کنند.

طلا به عنوان یک دارایی امن در مواقع بحران شناخته می‌شود و در مواقعی که نخستین نشانه‌های ریسک‌های ژئوپلیتیک و سیستماتیک پدیدار می‌شود، با اقبال عمومی سرمایه‌گذاران همراه می‌شود.

در کنار چشم‌انداز کاهش نرخ بهره آمریکا در ماه‌های آتی که به رشد قیمت اونس در بازار جهانی در هفته‌های اخیر کمک کرده، باید ریسک درگیری میان حزب‌الله و اسرائیل را به عنوان عامل دیگر حمایت کننده از روند قیمت اونس طلا در بازار جهانی به حساب آورد.

افزایش قیمت اونس طلا در بحران کرونا یا افزایش آن در جریان تنش‌های ابتدای سال جاری میان ایران و اسرائیل نیز نمونه‌هایی از عکس‌العمل اونس طلا به پدیدارشدن ریسک‌ها است که متعاقبا به کمک بازوی حمایتی دلار بازار آزاد،‌ منجر به رشد قیمت طلا در بازار داخلی نیز می شود.

بنابراین با توجه به آنچه که گفته شد، می‌توان این چنین استنباط کرد که تشدید تنش‌ها میان حزب‌الله و اسرائیل در منطقه سبب خواهد شد که بازار سهام در مدار نزولی قرار بگیرد و در خوشبین‌ترین حالت در محدوده‌های فعلی در جا بزند.

طبیعتا تا زمانی که این ریسک‌ها در سپهر منطقه پدیدار باشند، این موضوع از روند افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه حمایت خواهد کرد.

تقاضا در بورس تحت تاثیر سیاست‌های انقباضی

ثبت تورم‌های بالا در اقتصاد ایران سبب شد تا نرخ بهره به‌شدت افزایش یابد. بهره ۲۰درصدی طی ۲ یا ۳سال اخیر اکنون به بالای ۳۰درصد رسیده‌است.

در دولت چهاردهم، انتظار می‌رود برای اعمال سیاست انقباضی در بازار پول اهدافی تعیین شود، تا بازار سهام با واکنش منفی شدیدی همراه نشود.

تورم شدید علاوه‌بر افزایش نرخ تنزیل سهام (که اکنون۴۵درصد است) به کاهش قدرت خرید و تقاضای محصولات صنایع بورسی و غیربورسی ختم می‌شود، از این‌رو نه‌تنها صنایع بورسی نمی‌توانند به واسطه تورم بالا در اقتصاد، بازده ۴۵درصدی را برای دارایی‌های خود محقق کنند و سود اقتصادی بسازند، حتی نمی‌توانند، سود حسابداری صورت‌های مالی را به اندازه تورم افزایش دهند.

از این‌رو بازار برای رونق، هم به رشد اقتصادی و افزایش قدرت خرید جامعه و هم به کنترل تورم احتیاج دارد تا بتواند دوباره احیا شود.

این امر بدون گشایش‌های سیاسی و اقتصادی امکان‌پذیر نیست، پس بورس ابتدا به رونق بازارهای جهانی نیاز دارد تا این بهبود اقتصادی به کشورهایی مثل ایران سرایت کند.

تقاضا در بورس زمانی افزایش می‌یابد که ریسک‌های پنهان در اقتصاد کاهش بابد. تکلیف تنش‌های منطقه‌ای روشن شود و پول جدید وارد بورس شود./دنیای اقتصاد