تقابل تولیدکنندگانی همچون گروه انتخاب با خرده فروشی ها

تقابل تولیدکنندگانی همچون گروه انتخاب با خرده فروشی ها

تقابل تولیدکنندگانی همچون گروه انتخاب با خرده فروشی چالش برانگیز شده و در صورت آزادسازی واردات لوازم خانگی بار دیگر خرده فروشی ها به سمت برندهای خارجی لوازم خانگی می روند و گروه انتخاب به دلیل محدودیت در گسترش شعب فروشگاهی با افت سهم بازار روبرو می شود

به گزارش سرمایه فردا، در سال های اخیر که بازار لوازم خانگی در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گرفته و از طرف دیگر قیمت دلار هم بالا رفته و همین موضوع منجر شده تا قاچاق هم صرفه اقتصادی چندانی مثل گذشته نداشته باشد، به همین دلیل جریان توزیع کالا بیشتر در اختیار تولیدات داخلی قرار گرفته و عرضه قاچاق هم کم شده است. از این رو فروشگاه های خرد لوازم خانگی به سمت تعامل با شرکت های داخلی برآمده اند.

با توجه به اینکه گروه انتخاب یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور است و گفته می شود سهمی ۷۰ درصدی از بازار داخلی لوازم خانگی دارد، عملا بدون همکاری با خرده فروشی ها نمی تواند توزیع مناسبی در سطح کشور داشته باشد، اما از آنجایی که این شرکت خودش فروشگاه های اختصاصی دارد به دنبال برندسازی فروشگاه های خود است.

 از طرف دیگر با نوسانات قیمت دلار و … محصولات لوازم خانگی در کشور کمیاب می شود و همین مساله منجر به روز چالش هایی بین خرده فروشان و تولیدکنندگان شده است، زیرا تولیدکنندگان معتقدند که خرده فروشی ها با آغاز گرانی ها سفارش گذاری زیادی انجام می دهند تا محصولات را دپو کنند تا بعد از صدور مجوز قیمت از سوی دستگاه های متولی محصولات را به بازار عرضه کنند و در مقابل خرده فروشی ها هم مدعی هستند که تولیدکنندگان با آغاز نوسانات ارزی بهانه هایی هم همچون کمبود مواد اولیه و افزایش قیمت تمام شده می آورند تا محصول به خرده فروشی ها ندهند و همین موضوع منجر می شود تا خرده فروشی ها کم کم از بازار عرضه حذف شوند، زیرا مشتریان در حالی نمی توانند محصولات لوازم خانگی گروه انتخاب را در خرده فروشی ها پیدا کنند که فروشگاه های مرکزی این گروه محصولاتی را عرضه می کند.

انتخاب‌ مشتری فروشگاه های اختصاصی یا خرده فروشی

در شرایط کنونی گروه انتخاب در همه شهرستان های کشور فروشگاه ندارد به همین دلیل مجبور است که با خرده فروشی ها کار کند، زیرا عملا امکان گسترش فروشگاه های خود به تمام شهرهای کشور را ندارد، از این رو مجبور است بخشی از توزیع خود را از طریق فروشگاه های خرد انجام دهد، اما در شرایط خاص همچنان ابتکار عمل را در اختیار خود گرفته تا مانع از احتکار و گرانفروشی خرده فروشی ها شود و اگر قرار باشد سود از اختلاف قیمت برده شود فروشگاه های اختصاصی خود از آن بهره مند شوند.

در حال حاضر وزارت صنعت اعلام کرده که واردات لوازم خانگی در آینده به صورت مشروط آزاد می شود و با توجه به اینکه پیش از ممنوعیت واردات، خرده فروشی ها با برندهای خارجی کار می کردند اگر دوباره آزادسازی واردات اتفاق بیفتد بار دیگر خرده فروشی ها به سمت برندهای خارجی لوازم خانگی می روند و در این حالت بازار لوازم خانگی به سمت دوقطبی می رود و فروشگاه های تخصصی تولیدکنندگان مانند گروه انتخاب در مقابل آنها قرار می گیرند که در این حالت با توجه به گستردگی خرده فروشی ها قطعا قدرت رقابت برای توزیع به موقع از تولیدکنندگان داخلی گرفته می شود.

بنابراین در حال حاضر تولیدکنندگانی مانند گروه انتخاب که بیشترین سهم بازار را دارند باید همچنان همکاری خود با خرده فروشی های داخلی را باید ادامه دهند تا در صورت آزادسازی واردات تعامل با این فروشگاه ها ادامه داشته باشد و بتوانند در کنار برندهای خارجی در سبد محصولات خرده فروشی ها حضور داشته باشند و به نوعی با حفظ قیمت اقتصادی سهم خود را از بازار حفظ کنند، در غیر این صورت شرکت های تولیدکننده با افت سهم بازار مواجه خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *