تفاوت دولت اصولگرا و اصلاح‌طلب در اقتصاد
تفاوت دولت اصولگرا و اصلاح‌طلب در اقتصاد

تعداد زیاد انتخابات ملی در سال ۲۰۲۴، موجب تمرکز بر اثر انتخابات بر شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جهان شده است. فایننشال تایمز در یادداشتی به اثر انتخابات‌ها بر بازارهای مالی پرداخته است. طبق این گزارش، بر خلاف تفکر عام مبنی بر اثر جبهه سیاسی حزب پیروز بر بازارهای سهام، بورس‌ها واکنش چندانی به پیروزی […]

تعداد زیاد انتخابات ملی در سال ۲۰۲۴، موجب تمرکز بر اثر انتخابات بر شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جهان شده است.

فایننشال تایمز در یادداشتی به اثر انتخابات‌ها بر بازارهای مالی پرداخته است. طبق این گزارش، بر خلاف تفکر عام مبنی بر اثر جبهه سیاسی حزب پیروز بر بازارهای سهام، بورس‌ها واکنش چندانی به پیروزی راست‌گراها یا چپگراها نمی‌دهند.

آیا این بدان معنا است که بازارها اثری از انتخابات نمی‌پذیرند؟ یا عامل اصلی مغفول مانده است؟

از ابتدا واضح بود که سال ۲۰۲۴ با بیش از ۳۰ انتخابات ملی در سطح جهان، سالی تاریخی برای دموکراسی جهانی خواهد بود. با این وجود تنها چند روزی است که به اثرات اقتصادی این انتخابات‌ها پرداخته شده است.

واکنش‌های تند بازارها به نتایج انتخابات در کشورهای هند، مکزیک و آفریقای جنوبی موجب ایجاد سوالاتی ابتدایی شد: اینکه اقتصادها تحت چه شرایطی عملکرد بهتری دارند؟ تحت یک دولت با اکثریت قوی عملکرد یا تحت یک ائتلاف گسترده بین احزاب؟ تحت رهبری احزاب راستگرا یا احزاب چپگرا؟ تحت رهبری دولت فعلی یا یک چهره تازه؟

نکته مهمی که هنگام پاسخ دادن به این سوالات باید مورد توجه قرار بگیرد این است که بازارهای مالی توسط ایدئولوژی‌ها هدایت نمی‌شوند و بر چشم انداز اقتصادی پیش‌رو تمرکز دارند و نه نظام سیاسی.

طبق تحقیقات انجام شده توسط روشی شارما، اینکه دولت قوی یا ضعیف است و یا اینکه چپگرا یا راست‌گرا است اهمیت چندانی برای اقتصاد ندارد اما انتخاب رهبران جدید با رشد بالاتر اقتصاد و بازده در آینده کشور همراه است.

تفاوت دولت اصولگرا و اصلاح‌طلب در اقتصاد به تجارت مربوط می‌شود. این موضوع تحت تاثیر نگاه آنها به روابط سیاسی به کشورهای جهان مربوط می شود. اصولگراها در تجارت به آفریقا و آسیا تمرکز دارند. اما اصلاح‌طلبان با غرب همکاری می کنند./دنیای اقتصاد