تغییر سیاست در ایران چه آینده‌ای دارد؟
تغییر سیاست در ایران چه آینده‌ای دارد؟

به گزارش سرمایه فردا، تغییر سیاست در ایران با هدف نزدیک شدن به کشورهای اسلامی اتفاق افتاد. اما آنها تابع دولتهای غربی هستند. در این گزارش آینده این همکاری بررسی شد.

تغییر دولت در ایران با گفتمان اصلاح‌طلبی عملگرا و شعار تنش‌زدایی و بازیابی جایگاه ژئوپلیتیک در سطح جهانی، تداوم و تغییر سیاست همسایگی در ارتباط با دولت‌های عربی خلیج‌فارس را در چشم‌انداز قرار داده است.

آیا روابط احیاشده با مجموعه شورای همکاری تداوم پیدا خواهد کرد یا با ظهور متغیرهای جدید دستخوش تغییرات می‌شود؟

نمایان شدن این تغییر هم می‌تواند از جنس یک گام به جلو، دو گام به عقب باشد؛ آن‌گونه که تجربه‌های تنش‌زدایی در دوره‌های گذشته به نتیجه لازم نرسید و زمینه‌ گذار از رقابت به منازعه را فراهم کرد.

یا اینکه می‌تواند از سنخ رقم زدن صفحه جدید در روابط به سوی همکاری در متغیرهای اقتصادی و نظامی-امنیتی باشد که تجربه‌ای نو و بدیع در تعاملات ایرانی- عربی و به‌ویژه در ترتیبات نوین امنیت منطقه‌ای در دوره گذار به نظم نوپدید محسوب می‌شود.

دو متغیر تنش‌زدایی فراگیر منطقه‌ای میان بازیگران رقیب در خاورمیانه در طول سه‌سال گذشته و تجربه از آب و گل درآمده روابط احیاشده ایران و عربستان‌سعودی باعث می‌شود تا شعار تنش‌زدایی با همسایگان و سیاست همسایگی و اول همسایگان دولت چهاردهم تداوم‌بخش و امتداد راهبرد دولت سیزدهم باشد و بتواند عنصر مهم تنش‌زدایی و داشتن روابط دوجانبه باثبات را تثبیت کند.

طبیعتا عربستان‌سعودی و سایر بازیگران مجموعه شورای همکاری نیز به این سیاست دولت جدید خوش‌بین بوده و بر مبنای چند دهه روابط دستخوش تنش و منازعه آشکار در دوره پسابهار عربی، نسبت به پایداری روابط دوجانبه و حفظ تماس‌ها اهتمام جدی دارند.

با این حال این روابط با عدم قطعیت‌هایی در چند ماه آینده از جمله انتخابات ماه نوامبر آمریکا رو‌به رو است که نیازمند درک پویا و واقع بینانه دولت چهاردهم ظرف هفته‌های پیش رو است…

تغییر سیاست در ایران با رویکرد شرق‌گرایی

اجلاس روسای پارلمان‌های عضو بریکس در سنت پترزبورگ روسیه، جدیدترین تلاش های این بلوک نوظهور جهانی برای تقویت همکاری‌ها در روندهای چندجانبه‌گرایی بین المللی است.

ایران، امارات، اتیوپی، مصر و عربستان که از ابتدای ژانویه ۲۰۲۴ به عضویت رسمی بریکس درآمدند، ظرفیت های دیپلماسی پارلمانی کشورهای عضو را برای همسویی و هماهنگی قوانین داخلی با قوانین بلوک بریکس را مورد رایزنی قرار دادند.

آنچه ورای اهداف، نشست‌ها، عکس‌های یادگاری و اظهارات مقامات بریکس برای موفقیت این بلوک نوظهور اقتصادی مهم است، تقویت تجارت و سرمایه گذاری و رسیدن به یک سیستم پرداخت مالی است که بعضا بعنوان جایگزینی برای دلار مطرح است.

عضویت در این بلوک‌های فرامنطقه‌ای هم برای اقتصاد تحت تحریم ایران می‌تواند در بردارنده مزیت باشد و هم به لحاظ سیاسی، ایران را به درون شبکه اتحادها و ائتلاف‌ها در سطح جهانی وارد کند.

یکی از مهم‌ترین مزایای عضویت استفاده از بانک کشورهای بریکس موسوم به «بانک توسعه جدید» است. این بانک ضمن فراهم کردن سامانه پرداخت، تامین مالی پـروژه‌های زیرساختی در کشورهای بریکس را با ضمانت وام و اعطای تسهیلات برعهده دارد.

این بانک دارای سرمایه ۱۰۰ میلیارد دلاری است و دفتر مرکزی آن در شانگهای چین قرار دارد. چگونگی بهره‌مندی از مزایای این بانک، مهم‌ترین دستورکاری است که مقامات ایرانی شرکت‌کننده در نشست‌های این سازمان باید آن را با جدیت بیشتری دنبال کنند.

تغییر سیاست در ایران با هدف نزدیک شدن به کشورهای اسلامی اتفاق افتاد. اما آنها تابع دولتهای غربی هستند. در این گزارش آینده این همکاری بررسی شد./دنیای اقتصاد