تعطیلات آخر هفته در کشورهای مختلف
تعطیلات آخر هفته در کشورهای مختلف

رنجبران نماینده مجلس به تازگی با قاطعیت اعلام کرده است که مصوبه تعطیلات آخر هفته در ایران همان پنجشنبه و جمعه خواهد بود.

به گزارش سرمایه فردا، هفته کاری و تعطیلات آخر هفته تو کشورهای مختلف، بسته به شغل افراد و فرهنگ حاکم، فرق دارد. در بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکایی، روزهای کاری از دوشنبه تا جمعه یا شنبه ا‌ست. آخر هفته‌ها به استراحت و انجام کارهای شخصی اختصاص دارد.
اما در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، جمعه و شنبه روزهای تعطیل آخر هفته است. همچنین در اسرائیل هم جمعه و شنبه تعطیل‌ است و شنبه برای یهودیان مقدس‌ترین روزاست. به همین دلیل عده ای از نمادینگان مجلس با نگاه ایدئولوژیک مانع از تعطیلات روز شنبه در ایران شدند. در حالی که تعطیلات عمدتا با نگاه تاثیری که بر تجارت کشورها دارند تعیین می شود.

مصوبه تعطیلات آخر هفته

در خیلی از کشورها، جمعه آخرین روز کاری قبل از تعطیلات است، اما در ایران، جمعه روز تعطیل پایان هفته‌ است. جالبه بدانید که در بین ۱۱۴ کشور جهان، ایران، افغانستان و جیبوتی روز جمعه را تعطیل دارند. البته افغانستان در سال ۱۳۸۹ طرح دو روز تعطیلی در هفته را تصویب کرد.
تفاوت‌های جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی هر کشور می‌تواند بر سیاست‌های تعطیلات تأثیرگذار باشد. پس، هر کشوری بر اساس شرایط خاص خودش، تصمیمات متفاوتی می‌گیرد.
رنجبران نماینده مجلس به تازگی با قاطعیت اعلام کرده است که مصوبه تعطیلات آخر هفته در ایران همان پنجشنبه و جمعه خواهد بود. هر کارمند نیز باید در هفته ۴۰ ساعت کار کند. این معنای تکلیف ۸ ساعت کار کردن در روز است.
البته فعلا درباره اینکه پنجشنبه و جمعه تعطیل شود هیچگونه مصوبه ای نداشته ایم. پیش از این بخش خصوصی نسبت به تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه نیز اعتراض خود را اعلام کرده است. آنها معتقدند اگر قرار باشد که به جای شنبه، پنجشنبه تعطیل شود بهتر است که اتفاق نیفتد. به عبارت دیگر بخش خصوصی اصرار دارد یا تعداد روز کار ۶ روز باشد و اگر دولت به دنبال تعطیلی ۲ روز در هفته است باید شنبه را تعطیل کند.