ترور هنیه نقض حقوق بین‌الملل بود
ترور هنیه نقض حقوق بین‌الملل بود

ترور هنیه نقض حقوق بین‌الملل است، چون این اقدام علیه یک شخصیت غیرنظامی که برای انجام یک ماموریت غیر نظامی انجام شد.

با توجه به اینکه شهید اسماعیل هنیه در هنگام ترور، به عنوان شخصیتی دیپلماتیک در یک ماموریت سیاسی و بین المللی از جانب جنبش حماس به عنوان جنبشی که از نظر ایران نمایندگی مشروع بخشی از مردم فلسطین را برعهده دارد. لازم بذکر است که در آخرین انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین حزب حماس واجد اکثریت آراء گردید. از این رو اقدام ترور هنیه نقض حقوق بین‌الملل و اسناد بین المللی محسوب می‌گردد.

طبق کنوانسیون جلوگیری و مجازات جرایم علیه اشخاص مورد حمایت بین‌المللی مصوب ۱۹۷۳م که ایران نیز عضو آن است. شهید اسماعیل هنیه شخصیت مورد حمایت بین المللی در ایران محسوب می‌شده‌است. بنابراین برای اقدام رژیم صهیونیستی از این منظر که ( نقض مصونیت ) بود. حق اقدام متناسب و با شرایط قانونی مندرج در فصل دوم طرح مسئولیت بین المللی دولت مورخ ۲۰۰۱ ( مواد ۴۹ تا ۵۴ ) امکانپذیر است.

ترور هنیه نقض حقوق بین‌الملل بود. چراکه اقدامی علیه شخصیتی بین المللی در خاک جمهوری اسلامی ایران و مصداق تجاوز،توسل به زور و نقض حاکمیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است.

چرا ترور هنیه نقض حقوق بین‌الملل است ؟

ترور هنیه نقض حقوق بین‌الملل است، چون این اقدام علیه یک شخصیت غیرنظامی که برای انجام یک ماموریت غیر نظامی در داخل خاک ایران حضور یافته بود انجام شد. از این لحاظ اقدام رژیم صهیونیستی واجد وصف تروریستی بودن نیز است.

از این لحاظ نیز به خاطر تحت حمایت بین المللی بودن شخصیت اسماعیل هنیه در انجام این سفر، امکان تعقیب قضایی در محاکم ملی اعم از کیفری و مدنی و تعقیب بین المللی در محاکم مدنی برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است.

همچنین از لحاظ اینکه اقدام رژیم صهیونیستی مصداق توسل به زور و تجاوز به خاک ایران نیز بوده امکان توسل به زور مادون جنگ نیز وجود دارد. این نظریه از همان نظریه مسئولیت حمایت و جهت جلوگیری از گسترش درگیری و جنگ تبعیت می کند.

از آنجایی که اقدام رژیم صهیونیستی اقدامی مسلحانه علیه شخصیتی مورد حمایت بین المللی در خاک ایران بوده و اقدام مسلحانه علیه ایران محسوب می گردد. بنابراین از این لحاظ حق دفاع مشروع چه در قالب دفاع مشروع انفرادی و چه در چهارچوب دفاع مشروع جمعی برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است. از این جمهوری اسلامی همانگونه که اظهار شده می‌تواند با هماهنگی یا درخواست گروه های فلسطینی به اعمال حق دفاع مشروع جمعی اقدام کند.
البته لازم به‌ذکر است که برای جمهوری اسلامی ایران حق دفاع مشروع مستمر تا هنگام از بین رفتن خطر تهدید کننده از جانب رژیم صهیونیستی وجود دارد.

اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی مصداق ترور

از آنجایی که اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی مصداق ترور دولتی محسوب می گردد. بنابراین جمهوری اسلامی ایران می تواند متوسل به دکترین مبارزه با تروریسم گردد. سران و نظامیان رژیم صهیونیستی را به مثابه هدف مشروع ترور هدفمند ایران شناسایی نماید و حق خود را اعمال نماید. جالب توجه است که نظریه ترور هدفمند خود رژیم صهیونیستی سازنده آن است.

لازم به ذکر است که ممنوعیت توسل به زور توسط دولت ها علیه یکدیگر در این مورد بدلیل آنکه رژیم صهیونیستی در دکترین جمهوری اسلامی ایران دولت رسمی محسوب نمی‌گردد. بنابراین اقدام ایران علیه رژیم صهیونیستی مشمول ممنوعیت توسل به زور دولتها علیه یکدیگر نمی شود. بلکه اقدام جمهوری اسلامی ایران اقدامی علیه بازیگر نامشروع بین المللی و چون به تعبیر مقام معظم رهبری، رژیم صهیونیستی باند جنایتکار و قاتل محسوب می گردد. ازاین‌رو اقدام جمهوری اسلامی اقدامی علیه گروه متخلف و تروریست بین‌المللی است که عجالتاً در سرزمین های اشغالی حضور دارد و اقدامی علیه دولت رسمی نیست.

نویسنده: کیومرث زمانی شیخ آباد