تبعات اقتصادی و سیاسی ترور اسماعیل هنیه
تبعات اقتصادی و سیاسی ترور اسماعیل هنیه

به گزارش سرمایه فردا، تبعات ترور اسماعیل هنیه در ایران در دو بخش امنیتی و اقتصادی قابل بررسی است که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

به گزارش سرمایه فردا، به طور قطع تبعات ترور اسماعیل هنیه برای اسرائیل بسیار بزرگ خواهد بود و مقاومت انتقام او را خواهد گرفت. اما در شرایط کنونی این مسأله برای ایران نیز تبعاتی دارد. چراکه او در تهران ترور شده است.

این مسأله می‌تواند پای ایران را به درگیری مستقیم با اسرائیل کند. هرچند پزشکیان نخستین روز کاری خود را آغاز کرده است. اما به طور قطع اسرائیل پاسخ سختی را در قبال اقدام ناجوانمردانه خود خواهد گرفت.

چراکه این رژیم پا را از سطح نظامی فراتر گذاشته و به ترور مقامات سیاسی اقدام کرده است. این مسأله واکنش منفی مقامات جهانی را در پی خواهد داشت. همچنین احتمالا ایران پاسخ مستقیمی به اسراییل به دلیل تعرض به خاکش می‌دهد.

واکنش بورس به ترور اسماعیل هنیه

در حال حاضر یکی از تبعات ترور اسماعیل هنیه در سطح اقتصاد ریزش بازار سرمایه اتفاق افتاده است. آنهم در شرایطی که بازار به کف حمایتی رسیده بود. بسیاری از فعالان بازار سهام منتظر استقرار تیم دولت بودند. البته شاخص در آستانه برخورد با کف حمایتی است. به همین دلیل فروشندگان پشیمان خواهند شد.

وضعیت کنونی بازار سهام نشان می‌دهد که نمادهای طلا مثبت هستند و برعکس سایر نمادها منفی شدند. چراکه احتمالا قیمت دلار بالا خواهد رفت.

این موقعیت مشابه فروردین ۱۴۰۳ است. در آن مقطع زمانی بعد از عملیات صادق قیمت دلار حدود ۷۲ هزار تومان باز شد‌. اما بعد از اینکه اسرائیل نتوانست اقدامی جدی علیه ایران انجام دهد قیمت دلار فروکش کرد.

قیمت دلار بعد از ترور

در آن زمان بسیاری از مردم دلار با قیمت بالا خریده بودند. تصور آنها این بود که افزایش قیمت دلار ادامه می‌یابد. درحالی که دولت از نظر منابع ارزی دستش باز بود. بنابراین در شرایط کنونی نیز احتمال تکرار همان اتفاق وجود دارد.

در این موقعیت کسانی زیان می‌بینند که وارد بازار ارز شوند. چراکه منابع ارزی به اندازه تامین همه تقاضا در اختیار بانک مرکزی است. از طرف دیگر اسرائیل در موقعیت ضعف قرار دارد و نمی‌تواند در مقابل گروه مقاومت یمن، لبنان، فلسطین، عراق و… ایستادگی کند.