هشدار درباره تراکنش‌های بیت‌ کوین
هشدار درباره تراکنش‌های بیت‌ کوین

هشدار درباره تراکنش‌های بیت‌ کوین احتمالا روی جریان پول به این بازار جلوگیری می‌کند. چراکه به نظر می‌رسد نقش دولتها در رصد فناوری ارزهای دیجیتال افزایش یافته است.

به گزارش سرمایه فردا، ادوارد اسنودن، افشاگر کنونی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، اخیراً با شرکت در کنفرانس بیت کوین ۲۰۲۴ به کاربران نسبت به قابل ردیابی بودن تراکنش‌های بیت کوین هشدار داد.

سخنان اخیر اسنودن بار دیگر بحث و گفتگو پیرامون میزان حفظ حریم خصوصی در فضای ارز‌های دیجیتال و فناوری نوین بلاک چین را داغ کرده و باعث شده تا بار دیگر میزان ناشناس بودن تراکنش‌های بیت کوین مورد توجه قرار بگیرد.

به عقیده اسنودن، ناشناس بودن کامل تراکنش‌های بیت کوین تا حد زیادی یک توهم است. علیرغم تصور غلط رایج مبنی بر اینکه بیت کوین به طور کامل از حریم خصوصی کاربران محافظت می‌کند، اسنودن بر این باور است که اکثر تراکنش‌ها را می‌توان ردیابی و هویت استفاده‌کنندگان ارز دیجیتال را پیدا کرد.

در حالی که ارز‌های دیجیتال به طور کلی ماهیت غیرمتمرکز دارند، اما امروزه اکثر کاربران در پلتفرم‌های مالی متمرکز ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند که هویت آن‌ها را به طور کامل آشکار می‌کند.

تراکنش‌های ورودی و خروجی به صرافی‌ها و همچنین آدرس‌های مورد استفاده کاربران در این صرافی‌ها از جمله مواردی هستند که می‌توانند ماهیت ناشناسی تراکنش‌ها را در معرض خطر قرار داده و به دولت‌ها کمک می‌کنند تا آن‌ها را ردیابی کنند.

نقش دولتها در رصد تراکنش‌های بیت‌ کوین

در قلب فناوری بلاک چین و ارز‌های دیجیتال، مفهوم تمرکززدایی وجود دارد و فعالان این بازار همواره در برابر افزایش نظارت و نفوذ دولت‌ها و شرکت‌های متمرکز مقاومت کرده‌اند.

با این حال، به مرور زمان به نظر می‌رسد که برای تبدیل شدن ارز‌های دیجیتال به جریان اصلی مالی و اقتصادی جهانی، افزایش کنترل دولت‌ها اجتناب ناپذیر خواهد بود.

براساس آخرین داده‌های منتشر شده، بیش از ۴۲ کشور در طی سال ۲۰۲۳ قوانین و مقررات مرتبط با بازار ارز‌های دیجیتال را بررسی و تصویب کرده‌اند.

با این حال، اکثر این کشور‌ها همچنان فاقد یک چهارچوب نظارتی و فعالیتی روشن و مشخص هستند. افزایش نظارت و کنترل دولت‌ها بر بازار ارز‌های دیجیتال همچنان مخالفان خود را دارد و هنوز به عنوان یک ضرورت دیده نمی‌شود.

اخیراً یک نظرسنجی برگزار شده در میان کاربران، توسعه‌دهندگان و فعالان وب ۳٫۰ نشان داد که نگرانی‌ها پیرامون مسائل امنیتی به عنوان بزرگترین دلیل جلوگیری از گسترش استفاده از خدمات غیرمتمرکز و فناوری بلاک چین دیده می‌شود.

تنها در طول سال ۲۰۲۳، بیش از ۱٫۸ میلیارد دلار دارایی دیجیتال در ۷۵۱ حادثه امنیتی وب ۳٫۰ از دست رفته است. مبالغی که برای اکثر آن‌ها هیچ راهی برای پیگیری قانونی و ردیابی کلاهبرداران وجود ندارد./دنیای اقتصاد