سواستفاده مدیران ازعدم تجدید ارزیابی دارایی
سواستفاده مدیران ازعدم تجدید ارزیابی دارایی

تجدید ارزیابی دارایی یک حق قانونی برای سهامداران است. اما در سال های اخیر مدیران با پشت کردن به قانون و عدن اجرای آن سرمایه سهامداران را بالا می کشند.

به گزارش سرمایه فردا، رضا سبحانی تحلیلگر مسائل اقتصادی: هرچند بورس موقت سبز شده اما بورس ایران به طور کلی عقب مانده و کوره پول سوزی شده است. شرکتهای بورسی تنها زمانی به تجدید ارزیابی دارایی های خود دست می زنند که در آستانه ورشکستگی و ماده ۱۴۱ قانون تجارت قرار گیرند و در غیر از این صورت حقی برای سهامداران قابل نیستند.

  • افزایش سرمایه ۱۵۵۱۱ درصدی قصفهان از محل تجدید ارزیابی.
    -افزایش سرمایه ۸۱۱۰۰ درصدی شرکت غناب از محل تجدید ارزیابی دارایی ها.
  • افزایش سرمایه ۱۱۷۱۱ درصدی آباد از محل تجدید ارزیابی دارایی ها.
    اینها بخشی از بزرگترین مظالمی است که در حق سرمایه گذاران بورس شده است.
    بورس بیشترین تقصیر را در انحراف سرمایه گذاری ایرانیان به سمت بازارهایی دارد که ارزش افزوده صفر دارند. مانند بازار ارز (بخصوص ارزهای دیجیتال )و طلا. تنها ویژگی این بازارها بروز بودن است. شرکتهای بورسی ایران تا جایی که بتوانند از تجدید ارزیابی دارایی های خود و به روز کردن حقوق سهامداران خودداری می کنند.

خسارت عدم تجدید ارزیابی دارایی به سهامداران

هر ساله بعلت تورم دو رقمی و عدم تجدید ارزیابی دارایی، بخش بزرگی از سرمایه های مردم در بورس خودبخود از بین می رود. به اصطلاح ذوب می شود. در بسیاری از موارد این مقدار حدود ۴۰ درصد است. این در حالی است که در ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۷۳ به محض ورود نرخ تورم به کانال ۱۳ درصدی تمام شرکتهای بورسی اقدام به تجدید ارزیابی کردند.
بورس ایران بروز رسانی نمی شود و تقریبا تمام شاخص های آن غلط و غیر واقعی هستند. مثالی در این خصوص موضوع را روشن تر می کند؛ اگر شما برای شرکت بورسی خود در سال ۱۳۹۲ خودروی پرایدی را به قیمت ۱۰ میلیون با عمر مفید ۱۰ سال خریداری کرده باشید. اکنون ارزش دفتری این خودرو صفر اما ارزش بازار آن حدود ۲۰۰ میلیون تومان است. آنچه که در محاسبه سرمایه سهامداران مورد استفاده قرار می گیرد، ارزش دفتری است ، نه ارزش بازار. تجدید ارزیابی حق سهامدار و تکلیف بورس است. بورسهای دنیا بروز ترین بازارها هستند اما در ایران بین ارزش دفتری و ارزش بازار بسیار از سهم ها هزاران درصد اختلاف وجود دارد.