مزایا و معایب تامین سرمایه با اوراق مرابحه
مزایا و معایب تامین سرمایه با اوراق مرابحه

مزایا و معایب تامین سرمایه با اوراق مرابحه در مقایسه با اخذ تسهیلات بانکی این است که در زمان و بازپرداخت سود و اصل تسهیلات متفاوت هستند.

به گزارش سرمایه فردا، میثم حقیقی: با توجه به اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل انتشار اوراق مرابحه و فراهم شدن امکان انتشار این اوراق در سقف ۲۰۰۰ میلیارد ریال با سررسید حداکثر ۱۸ ماهه برای شرکت‌های کوچک، ابزاری دیگر در کنار تسهیلات بانکی برای تامین مالی سرمایه در گردش این شرکت‌ها فراهم شده است. در این مطلب مزایا و معایب تامین سرمایه با اوراق مرابحه بررسی شده است.

مزایای تامین سرمایه با اوراق مرابحه در مقایسه با اخذ تسهیلات بانکی

۱. مدت سررسید اوراق مرابحه، حداکثر ۱۸ ماهه بوده در حالی که در تسهیلات بانکی با ماهیت سرمایه در گردش در قالب عقود مرابحه، فروش اقساطی، سلف و خرید دین، این مدت حداکثر ۱۲ ماهه می‌باشد.
۲. پرداخت سود اوراق در طول مدت اوراق و پرداخت اصل آن در زمان سررسید صورت می‌پذیرد، در حالی که در تسهیلات بانکی، اصل و سود در طول دوره و به صورت اقساطی و یا مجموعاً در زمان سررسید به صورت یکجا پرداخت می‌شود.
۳. در انتشار اوراق مرابحه نیاز به سپرده‌گذاری و داشتن گردش حساب در سیستم بانکی وجود ندارد، در حالی که برای اخذ تسهیلات بانکی، عمدتاً سپرده‌گذاری و داشتن گردش حساب نزد بانک‌ها الزامی است.

معایب تامین سرمایه با اوراق مرابحه در مقایسه با اخذ تسهیلات بانکی

۱. مذاکره با ارکان متعدد و انعقاد قرارداد با ایشان در انتشار اوراق الزامی بوده، در حالی که برای اخذ تسهیلات بانکی صرفاً مذاکره با بانک کافی است.
۲. در انتشار اوراق، پرداخت کارمزدهای متعدد به ارکان می‌تواند نسبت به کارمزدهای پرداختی برای اخذ تسهیلات بانکی، قیمت تمام شده انتشار اوراق را افزایش دهد.
۳. در انتشار اوراق، تسویه زودتر از سررسید معنا نداشته، این در حالی است که در تسهیلات بانکی با تسویه زودتر از موعد، امکان اخذ تخفیف حداقل ۹۰ درصدسودهای آتی از بانک، برای گیرنده‌تسهیلات وجود دارد.

  • تسویه زودتر از موعد در اوراق می‌تواند بازخرید تمامی اوراق توسط ناشر و تسویه آن‌ها از سوی بانی باشد، که با توجه به اینکه احتمال عدم‌نگهداری این اوراق تا سررسید توسط سرمایه‌گذاران وجود ندارد، بنابراین تسویه زودتر از موعد در اوراق چندان معنا نخواهد داشت.