تاثیر نوسانات قیمت دلار بر استراتژی معاملات بورس
تاثیر نوسانات قیمت دلار بر استراتژی معاملات بورس

به گزارش سرمایه فردا، به دلیل ادامه رشد قیمت دلار در این گزارش به تاثیر نوسانات قیمت دلار بر استراتژی معاملات بورسی پرداخته شده است.

با رشد قیمت دلار در ایران بسیاری از سرمایه گذاران از بازار سهام خارج شدند تا وارد بازاری شوند که رشد بیشتری دارد، به همین دلیل بازار سهام با رکود مواجه شد. البته برخی هم به سراغ نمادهای صادراتی رفتند تا با افزایش درآمد ارزی آنها سود ببرند.

در چند ماه اخیر بار دیگر قیمت دلار در ایران روندی صعودی به خود گرفت و به سقف قبلی یعنی ۶۰ هزار تومان رسید. این اتفاق در نتیجه افزایش تنش‌‌‌های سیاسی و درگیری‌‌‌های نظامی در منطقه خاورمیانه اتفاق افتاده بود و از آنجایی که احتمال ادامه این تنش‌‌‌ها وجود داشت تقاضا برای قیمت دلار به شدت بالا رفت. افزایش قیمت دلار منجر شد این سیگنال به جامعه داده شود که احتمالا در سال ۱۴۰۳ قیمت دلار در ایران بالاتر از سقف قبلی قرار می گیرد و حتی نرخ ۷۵ هزار تومان و ۹۰ هزار تومان برای دلار در سال آینده قابل دسترس خواهد بود.

رشد قیمت دلار نسبت به سایر بازارها همواره پیشرو تر است، به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران زمانی که ارز در کشور رشد می کند ابتدا ترجیح می دهند از این بازار سود ببرند. از این رو در ماه‌‌‌های گذشته بسیاری از افرادی که در بازار سهام حضور داشتند یا سرمایه گذاری کرده بودند از آن خارج یا وارد بازار طلا شدند. بنابراین بازار سهام با یک رکود جدی مواجه شد.

استراتژی فعالان حرفه‌ای بازار سهام با رشد قیمت ارز

البته برخی از فعالان حرفه‌ای بازار سهام ترجیح دادند همچنان در بازار سهام باقی بمانند. اما استراتژی آنها با رشد قیمت دلار تغییر کرد. به طوری که آنها خرید نمادهای صادراتی را در اولویت خود قرار دادند تا با افزایش قیمت ارز و رشد درآمد صادراتی این شرکت‌‌‌ها بتوانند منافع بیشتری ببرند.

اما مشکلی که مانع از مفید بودن این استراتژی شد نوسانات بازار جهانی است که باعث شده بسیاری از شرکت‌‌‌های صادراتی نتوانند مانند گذشته محصولات خود را به بازار عرضه کنند. به عبارت دیگر با بروز تغییراتی در حمل و نقل کشتی‌‌‌ها در دریای سرخ مبادلات دچاری هم دچار اختلال شد. به همین دلیل شرکت‌‌‌های واردکننده مواد اولیه و صادرکننده تحت تاثیر قرار گرفتند.

معامله رشد قیمت ارز و کاهش حاشیه سود شرکت‌ها

عامل دیگری که از طرف قیمت ارز بر بازار سهام تاثیر گذار بوده است رشد هزینه تمام شده بسیاری از شرکت‌‌‌هایی است که مواد اولیه آنها تحت تاثیر رشد قیمت ارز و حمل و نقل قرار داد. به عبارت دیگر با رشد قیمت ارز و همچنین اختلال در مبادلات کشتیرانی در منطقه دریایی سرخ هزینه حمل کالاها به شدت افزایش یافت به همین دلیل حاشیه سود شرکت‌‌‌ها هم با افت جدی مواجه شد.

بنابراین بسیاری از سرمایه گذارانی که در معاملات خود به حاشیه سود شرکت‌‌‌ها و همچنین آینده معاملات شرکت‌‌‌ها توجه می کنند تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز و احتمال کاهش حاشیه سود شرکت‌‌‌ها ترجیح دادند فعلا از بازار سهام دوری کنند تا بعد که بازار به ثبات بیشتری رسید نسبت به تکمیل پرتوفی سهام خود اقدام کننند.