تاثیر محدودیت دامنه نوسان
تاثیر محدودیت دامنه نوسان

تاثیر محدودیت دامنه نوسان در معاملات بورس تنها به کاهش ارزش و حجم معاملات دامن زده است. اما این مسأله به ماندن سهامداران منجر نشده است.

به گزارش سرمایه فردا، شاخص کل بورس تهران روز دوشنبه افت ۰.۰۶ درصدی را تجربه کرد.گرچه قیمت سهام به‌دنبال افزایش فشار فروش در شیب تند نزول قرار گرفت، اما در عین حال با اعمال محدودیت دامنه نوسان نیز همراه بود.

در‌حالی‌که بورس در ماه‌های اخیر ریزش پرشتابی را تجربه ‌کرده همچنان در حسرت موج نقدینگی تازه‌وارد بسر می‌برد.

کارشناسان بورسی می‌گویند؛افزایش فشار بر فروش سهام موقتی است.با این حال خروج پول حقیقی همچنان به قوت خود باقی است.

در جریان معاملات امروز نیز مبلغی به میزان ۳۸۳ میلیارد تومان از بازار خارج شد تا خروج پول حقیقی به هشتمین روز متوالی برسد.

پیام این موضوع به سیاست‌گذار این است که عطش سرمایه‌گذاری در بورس وجود ندارد اما با ایجاد فضای مناسب و تعمیق بازار می‌توان از نقدینگی سرگردان در اقتصاد برای رونق‌بخشی به بورس بهره جست.

از نکات قابل‌توجه معاملات روز گذشته کاهش محسوس ارزش معاملات خرد سهام بود.امروز ارزش معاملات خرد مجددا به زیر سطح ۲میلیارد تومان سقوط کرد و به میزان هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان رسید.

شاخص کل بورس تهران  از ۳۰ تیرماه دو کانال حساس را از دست داده و اکنون در کف کانال ۲ میلیون واحد به سختی و با اهرم محدودیت دامنه نوسان دوام آورده ست.

تاثیر محدودیت دامنه نوسان ضعیف است

به عقیده برخی کارشناسان بازار سرمایه، تداوم دامنه نوسان محدود تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری امری اشتباه تلقی می‌شود و این موضوع به تعمیق رکود در تالار شیشه‌‌‌ای منجر شد.

اما سازمان در نوبت سوم در سال‌جاری برخلاف دو دفعه قبلی مردود شد و نتوانست بازار را در زمان مناسب با کنترل هیجانات مواجه سازد.

از اوایل صبح روز چهارشنبه هفته قبل، خبر ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران مخابره شد و مشخص بود که با انتشار این خبر، مجددا وضعیت تالار شیشه‌‌‌ای به سمت معاملات هیجانی پیش خواهد رفت و بازار گرفتار صفوف فروش گسترده خواهد شد. 

بنابراین ضروری بود که سازمان قبل از شروع معاملات روز چهارشنبه تشکیل جلسه داده و مانند دو دفعه قبل، دامنه نوسان را با تغییراتی همراه سازد که این مهم نه‌تنها در روز چهارشنبه محقق نشد.

انفعال سازمان سبب شد تا معاملات روز شنبه نیز با همان دامنه نوسان ۶درصدی پیگیری و بخش قابل‌‌‌توجهی از سرمایه سهامداران در این دو روز با نابودی همراه شود.

اقدام سازمان در خصوص کاهش دامنه نوسان بعد از ریزش فجیع در دو روز معاملاتی مذکور، به‌مثابه نوشداروی پس از مرگ بورس بود و این تفکر را به اذهان متبادر می‌‌‌سازد که ‌ای‌کاش اقدامات این‌چنینی، مانند روال سابق، زودتر اتخاذ شود و قبل از اینکه سهامداران در منجلاب زیان غرق شوند، جلوی ریزش بیشتر قیمت‌ها گرفته شود.

تاثیر محدودیت دامنه نوسان در معاملات بورس تنها به کاهش ارزش و حجم معاملات دامن زده است. اما این مسأله به ماندن سهامداران منجر نشده است./دنیای اقتصاد