تاثیر عرضه شکر در فروشگاه‌های زنجیره ای بر کنترل بازار

تاثیر عرضه شکر در فروشگاه‌های زنجیره ای بر کنترل بازار

رییس هیات مدیره انجمن صنایع قند ایران درباره تاثیر عرضه شکر در فروشگاه‌های زنجیره ای بر کنترل بازار گفت: برای کنترل قیمت شکر در بازار، این کالا باید در فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای عرضه شود تا قیمت‌ها کاهش یابد.

به گزارش سرمایه فردا، «علیرضا اشرف» درباره وضعیت بازار شکر افزود: اکنون شکر مورد نیاز کشور تامین است اما براساس آمارها، نیاز سالانه کشور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که از این میزان هر ساله حدود ۱.۵ میلیون تن از این محصول از محل تولید داخلی و مابقی از محل واردات تامین می شود.

وی اظهارداشت: چغندرقند از مهرماه تا بهمن ماه و کشت نیشکر از آبان ماه تا فروردین ماه هر سال برداشت و تحت نظارت دولت به بازار عرضه می شود، بنابراین مابقی نیاز کشور باید از محل واردات تامین شود که برای تامین کسری شکر نیازمند تخصیص ارز هستیم، البته اکنون واردکنندگان با مشکلاتی مانند افزایش قیمت جهانی شکر و… روبرو است.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع قند ایران با تاکید براینکه اکنون شکر در انبارهای کشور موجود است، اظهارداشت: همچنان پیگیر تخصیص ارز برای تامین شکر مورد نیاز کشور هستیم.

عرضه شکر با قیمت مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

اشرف با بیان اینکه سال گذشته ۸۰ درصد شکر مورد نیاز کشور از هندوستان تامین و وارد شد، بیان کرد: به منظور متعادل شدن بازار شکر، دولت سهمیه شکر را در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار داده است تا این محصول با قیمت‌های مصوب به دست مصرف کنندگان برسد.

وی درباره گله‌مندی بنکداران از کمبود عرضه شکر در این شبکه توزیع، گفت: هر ساله حجمی شکر در شبکه بنکداری توزیع می‌شد، اکنون نیز بنکداران به دنبال این هستند که سهمیه شکر دریافت کنند، اما با وجود شرایط فعلی این امر ممکن نیست، زیرا چنین اقدامی باعث می شود شکر با قیمت‌های بالاتر به دست مصرف کنندگان برسد؛ بنابراین نیاز است که بخش بنکداری شکر مورد نیاز خود را از محل واردات تامین کند.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع قند ایران از اقدام دولت برای عرضه شکر در فروشگاه‌های زنجیره ای تقدیر کرد و افزود: برای کنترل قیمت شکر در بازار، این کالا باید در فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای عرضه شود تا قیمت‌ها کاهش یابد.

اشرف پیشنهاد داد: در تلاشیم برای اینکه شکر با قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان برسد، این محصول از کارخانه به طور مستقیم در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بعد در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد، زیرا در غیر این صورت با افزایش مجدد قیمت‌ها روبرو خواهیم شد.

اکنون قیمت هر کیلوگرم شکر در عمده فروشی ها ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان، بسته بندی ۹۰۰ گرمی ۳۰ هزار تومان، بسته بندی یک کیلوگرمی ۳۴ هزارتومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود که این کالا با نرخ بالاتری در بنکداری‌ها به فروش می‌رود./ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *