تاثیر تحولات سیاسی و توافقات بین‌المللی رشد اقتصادی
تاثیر تحولات سیاسی و توافقات بین‌المللی رشد اقتصادی

به گزارش سرمایه فردا، تاثیر تحولات سیاسی و توافقات بین‌المللی رشد اقتصادی بر روی آمار صادرات نفت نمایان می شود. اختلاف این آمار در گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار نمایان شده است.

به گزارش سرمایه فردا، رشد فصلی زمستان ۱۴۰۲ در گزارش بانک مرکزی ۴٫۵ درصد اعلام کرده است. در حالی که مرکز آمار ایران این رشد را ۲٫۸ درصد تعیین کرده بود. این اختلاف ۱٫۷ درصدی نشان‌دهنده تفاوت‌های عمده در ارزیابی‌های این دو نهاد است.

بانک مرکزی رشد اقتصادی سالانه را ۴٫۵ درصد اعلام کرد. ۱٫۲ درصد رشد کمتر از نرخ ۵٫۷ درصدی اعلام شده توسط مرکز آمار ایران است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، نفت و گاز سهمی ۲۶ درصدی در رشد اقتصادی ۱۴۰۲ داشتند. در حالی که مرکز آمار این سهم را ۴۹ درصد اعلام کرده بود. این امر نشان‌دهنده اهمیت بیشتری است که مرکز آمار به بخش نفت و گاز نسبت داده است.

تاثیر تحولات سیاسی و توافقات بین‌المللی

رشد استخراج نفت و گاز از فصل بهار ۱۴۰۰ با توجه به تحولات سیاسی و توافقات بین‌المللی افزایش یافت. و در تابستان ۱۴۰۲ به ۱۷٫۸ درصد رسیده است. این افزایش تولید نفت منجر به رشد اقتصادی در این دوره شده است.

طبق آمارهای بانک مرکزی، رشد اقتصادی بدون نفت ۳٫۶ درصد بوده است. این رقم طبق اعلام مرکز آمار ۳٫۴ درصد بوده است. این تفاوت نشان‌دهنده نحوه ارزیابی متفاوت این دو نهاد از سهم بخش نفت در رشد اقتصادی است.

رشد مخارج مصرف نهایی بخش خصوصی ۴٫۱ درصد، مخارج مصرف نهایی بخش دولتی منفی ۱٫۷ درصد، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ۷٫۲ درصد است. آمار صادرات ۱۷٫۱ درصد و واردات ۳ درصد بوده است. این ارقام نشان‌دهنده عملکرد بخش‌های مختلف اقتصاد در سال ۱۴۰۲ هستند.

اختلافات در آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار

اختلافات در آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار نشان‌دهنده تفاوت‌های روش‌شناختی و تحلیلی در ارزیابی رشد اقتصادی است. تأثیرات نفت و گاز در این ارزیابی‌ها نقش مهمی دارند و تغییرات سیاسی و اقتصادی می‌توانند ریسک‌های بیشتری برای رشد اقتصادی در آینده ایجاد کنند.