جزئیات بیمه‌نامه تمام خطر پیمانکاران پارسیان
جزئیات بیمه‌نامه تمام خطر پیمانکاران پارسیان

بیمه نامه مناسب می‌تواند جلوی تحمیل خسارت وارده به بیمه‌گذاران را بگیرد. پوشش بیمه‌نامه تمام خطر پیمانکاران آیا هر نوع خسارتی را می‌دهد؟

به گزارش سرمایه فردا، در حال حاضر پرداخت خسارت بیمه پارسیان برای حوادثی که به صورت غیر مترقبه در پروژهای عمرانی، صنعتی و زیربنایی به وجود می‌آید بیمه‌نامه تمام خطر پیمانکاران جبران می‌کند. از این رو داشتن بیمه نامه مناسب می‌تواند جلوی تحمیل خسارت به بیمه‌گذاران در موقعیت های خاص را بگیرد. بنابراین در حال حاضر همه پروژه های بزرگ از پوشش بیمه‌نامه تمام خطر پیمانکاران استفاده می کنند.

هرساله در پروژه‌های مسکونی و عمران شاهد بروز حوادث ناگهانی هستیم که برای کارگران و حتی پیمانکار آسیب‌زاست. از آنجایی که نمی‌توان از نظر اجرایی مانع بروز چنین حوادثی شد. عملا باید تلاش کرد تا ضریب ایمنی را بالا برد و از طریق پوشش بیمه‌نامه تمام خطر پیمانکاران خسارت بعد از حادثه را جبران کرد تا از این طریق عملیات پروژه متوقف نشود.

همچنین بروز حوادث ناشی از خطای انسانی و… پیمانکاران و کارفرمایان را به چالش می کشد. از این رو بیمه پارسیان در بیمه‌نامه تمام خطر پیمانکاران ریسک‌های حین پروژه را پوشش دهد. به طوری که در مقابل خسارت های فیزیکی و ناشی از خطای انسانی خسارتی به کارفرما وارد نشود. در واقع البته خطرات تحت پوشش در این بیمه نامه شامل کلیه خطرات به جز آنهایی است که صراحتا در بیمه نامه استثناء شده اند. به عبارت روشن تر حوادث طبیعی مانند : سیل ، زلزله ، صاعقه ، طوفان ، سونامی ، آتشفشان و بطـورکلی کلیه حـــوادثـی که بشر در ایجاد آنها دخالتی ندارد.

جزئیات بیمه‌های مهندسی بیمه پارسیان

به طور کلی برای یک پروژه چند نوع حادثه ممکن است رخ دهد. برخی از آنها ناشی بلایای طبیعی است. برخی در حین اجرا به دلیل عواملی همچون آتش سوزی ، انفجار، سقوط اشیاء سرقت تجهیزات با شکستن ماشین آلات و… رخ می دهد. با توجه به اینکه در برخی از این حوادث پیمانکار به دلیل سهل انگاری مقصر است باید هزینه ای را پرداخت کند. در این حالت پوشش بیمه می‌تواند پیمانکار و پروژه را نجات دهد.

همچنین بیمه‌های مهندسی بیمه پارسیان حوادث زمان اجرای پروژه نیست.‌ بلکه بعد از بهره‌برداری نیز می توانند از تحمیل خسارت‌های احتمالی به پیمانکاران جلوگیری کنند. برای بهره مندی از این پوشش بیمه ای از قبل از زمان آغاز پروژه و در دوره بهره برداری نیازمند استفاده از پوشش کامل بیمه تمام خطر نصب، بیمه تمام خطر پیمانکاران و بیمه جامع است. همچنین برای جلوگیری از ورود خسارت به کارفرمایان باید از پوشش سازه‌های مهندسی تکمیل شده، شکست ماشین‌آلات، ماشین‌آلات و تجهیزات پیمانکاری،‌ تجهیزات الکترونیکی، جامع ماشین آلات و تمام خطر اموال و فساد کالا استفاده کرد. در صورت استفاده از این نوع از بیمه نامه ها خسارت مربوط به آسیب به تجهیزات و ماشین‌آلات نیز پرداخت می شود.

یکی از بیمه نامه‌های پارسیان کل زمان ساخت پروژه‌های عمرانی و زیربنایی را پوشش می دهد. برای نمونه بیمه تمام خطر نصب، در زمان عملیات ساخت خسارت‌های ناشی از آسیب به تجهیزات پروژه‌ها را جبران می کند. به عبارت دیگر بیمه پارسیان پیمانکاران را از هزینه‌های اضافه دور نگه می‌دارد.

جبران خسارت‌های ناشی از حوادث چگونه است ؟

پیمانکار برای اینکه بتواند تمرکز خود را روی اجرا بگذارد می توانند با اعمال پوشش‌های اضافی بیمه ریسک‌ها را کاهش دهد. درواقع همیشه حوادث در پروژه ها قابل پیش‌بینی نیستند. گاهی مواقع تجهیزات ممکن است در انجام عملیات آسیب ببینند. به همین دلیل پوشش های بیشتر پیمانکار را از دردسرهای بعدی خلاص می کند. دامنه پوشش گسترده تر می‌تواند در بخش دو بیمه نامه دیده شود.

باید توجه داشت که پروژه بعد از بهره‌برداری نیز می‌تواند دچار ریزش، سقوط و… شود.‌ به همین دلیل در زمان خرید بیمه نامه باید به جزئیات آن توجه کرد. در بیمه نامه پارسیان برخی پوشش ها بعد از بهره‌برداری خسارت ها را جبران می کنند. به همین دلیل پیمانکاران پروژه می‌تواند در قرارداد با کارفرما خسارت‌های ناشی از حوادث را حداقل تا یکسال بعد از تحویل موقت پروژه به واسطه بیمه پارسیان پوشش میدهند البته نوع پوشش دوره نگهداری در بیمه پارسیان متفاوت است.

پوشش بیمه‌نامه تمام خطر پیمانکاران پارسیان

در حال حاضر بسیاری از پیمانکاران دیگر ریسک های پروژهای عمرانی، صنعتی و زیربنایی نیستند. چراکه بیمه نامه های پارسیان دامنه متفاوتی از ریسک ها را پوشش می دهد تا کارفرمایان رضایت و دلگرمی کافی داشته باشند.

به واسطه همین اتفاق باعث شده در حال حاضر برخی شرکت ها بدون دغدغه پروژه های بزرگی را در نقاط مختلف کشور اجرا می کنند. در حالی که برخی از این مناطق ریسک های بالایی سیل، زلزله و … دارند. هرچند اصول مهندسی در این پروژه ها برای مقاومت در برابر حوادث طبیعی در نظر گرفته می شود.