چگونه بپاس توانسته ۱۶۵۰ میلیارد تومان سود محقق کند
چگونه بپاس توانسته ۱۶۵۰ میلیارد تومان سود محقق کند

در این گزارش به عملکرد بیمه پاسارگاد با نماد بپاس پرداخته شده است.  در یک سال گذشته بپاس توانسته ۱۶۵۰ میلیارد تومان سود محقق کند. بر همین مبنا به ازای هر سهم ۲۲ تومان سود توزیع خواهد کرد.

به گزارش سرمایه فردا، صنعت بیمه یکی از ارکان توسعه اقتصادی کشورهاست و به عنوان بخشی از اقتصاد کشور لاجرم متأثر از سیاست‌ها و راهبردهای کلان اقتصادی است. توسعه و گسترش بیمه می‌تواند در تأمین سلامت افراد جامعه و افزایش پس اندازها و در نتیجه رشد بازار سرمایه نقش داشته باشد. 
در این گزارش به عملکرد بیمه پاسارگاد با نماد بپاس پرداخته شده است.  در یک سال گذشته بپاس توانسته ۱۶۵۰ میلیارد تومان سود محقق کند. بر همین مبنا به ازای هر سهم ۲۲ تومان سود توزیع خواهد کرد. مجموع دارایی های بپاس در سال ۱۴۰۲ نسبت به پایان سال ۱۴۰۱، مبلغ ۱۰.۶۱۰ میلیارد تومان معادل ۳۴ درصد افزایش یافته که عمدتاً ناشی از افزایش سرمایه گذاریهای شرکت است. در واقع درآمدهای غیر عملیاتی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل مبلغ ۲۳۱.۶ میلیارد تومان معادل ۱۰۵ درصد افزایش یافته که عمدتاً ناشی از فروش املاک واحدهای نیاوران و وردآورد توسط شرکت مدیریت توسعه عمران پاسارگاد رخ داده است.

رشد فروش صنعت بدون قبولی

در سال مورد گزارش مطابق صورتهای مالی تنظیمی حق بیمه شرکت بالغ بر ۱۴.۳۶۷ میلیارد تومان است. از مبلغ مذکور  ۱۳۷۹۱ میلیارد تومان مربوط به بیمه نامه‌های مستقیم و مبلغ ۵۷۵.۴ میلیارد تومان مربوط به قبولی اتکایی است. همچنین سهم بیمه های اشخاص ۶۲ درصد ، بیمه های اموال ۳۴ درصد و بیمه های قبولی ۴ درصد از پرتفوی شرکت بیمه پاسارگاد در سال ۱۴۰۲ بوده است.
رشد فروش صنعت بدون قبولی در سال جاری نسبت به سال قبل ۵۹ درصد بوده که حق بیمه تولیدی شرکت بیمه پاسارگاد در سال ۱۴۰۲ با رشد ۴۲ درصدی نسبت به سال قبل ، از رشد بازار پایین تر بوده است. براساس اطلاعات دریافتی از سامانه (کدال) شرکت در بین شرکتهای فعال در این صنعت در رده پنجم از بازار قرار دارد. شرکت بیمه پاسارگاد از سازمان فروش گسترده ای جهت عرضه محصولات و خدمات خود برخوردار است. به گونه ای که به لحاظ تعداد شعب در رتبه سوم بازار بیمه و به لحاظ تعداد نمایندگان در جایگاه نخست قرار گرفته است.

محدودیت‌های سرمایه گذاری موجود فضای رشد صنعت بیمه

ساختار بازار پولی و مالی کشور و محدودیت‌های سرمایه گذاری موجود فضای رشد صنعت بیمه را تحت تأثیر قرار داده است. صنعت بیمه برای رشد و تعالی تنها نمیتواند با دریافت حق بیمه بقای خود را تضمین کند. در حقیقت حق بیمه های دریافتی توسط این صنعت منبع اصلی برای سرمایه گذاری و ایجاد درآمد محسوب میشود. بنابراین نه تنها در ایران بلکه در اغلب کشورها صنعت بیمه سود اندکی از محل عملیات بیمه گری خود به دست میآورد. تنها با سرمایه گذاری مبالغ حاصل از عملیات بیمه گری میتواند سود موثری ایجاد کند.

ریسک بازار

ریسکهایی که موسسه بیمه به دلیل نوسان قیمت در بازارها با آن مواجه است. در این ریسک، ارزش پرتفوی سهام شرکت و ارزش کلیه املاک و مستغلات شرکت تأثیر گذار است.

ریسک اعتبار

ریسکهایی که موسسه بیمه به دلیل احتمال عدم ایفای تعهدات مالی توسط طرفهای معامله خود با آن مواجه است. در محاسبه این ریسک، مطالبات شرکت عامل تأثیرگذار است. شرکت بیمه پاسارگاد برای کاهش این ریسک به صورت مستمر وصول مطالبات خود را پیگیری کرده است.

ریسک نقدینگی

ریسک‌هایی که موسسه بیمه به دلیل عدم کفایت دارایی‌های جاری خود جهت ایفای تعهداتش با آن مواجه است. مطمئناً در شرایطی که شرکت نقدینگی کافی نداشته باشد قادر به پاسخگویی و ایفای تعهدات خود نمیباشد و این امر در سودآوری شرکت بیمه تأثیرگذار است. محاسبات نسبت توانگری هر ساله نشان میدهد که ریسک نقدینگی شرکت همواره صفر بوده است.
در حال حاضر ساختار بازار پولی و مالی کشور و محدودیت‌های سرمایه گذاری موجود فضای رشد صنعت بیمه را تحت تأثیر قرار داده است. صنعت بیمه برای رشد و تعالی تنها نمیتواند با دریافت حق بیمه بقای خود را تضمین کند. در حقیقت حق بیمه های دریافتی توسط این صنعت منبع اصلی برای سرمایه گذاری و ایجاد درآمد محسوب میشود. بنابراین نه تنها در ایران بلکه در اغلب کشورها صنعت بیمه سود اندکی از محل عملیات بیمه گری خود به دست میآورد. از این رو تنها با سرمایه گذاری مبالغ حاصل از عملیات بیمه گری میتواند سود موثری ایجاد کند.