بومی سازی کمپرسور الفین برای نخستین‌بار در کشور توسط پتروشیمی مارون
بومی سازی کمپرسور الفین برای نخستین‌بار در کشور توسط پتروشیمی مارون

نجفی با تاکید بر اینکه بومی‌سازی کمپرسور الفین برای نخستین‌بار در کشور توسط پتروشیمی مارون دستاوردی بزرگ قلمداد می شود، گفت: این شرکت هم اکنون در بخش آر ان دی از ظرفیت‌های پتروشیمی برای تولید کاتالیست ها برای ایجاد بهره وری و ارتقای کیفیت محصولات خود استفاده می کند.

به گزارش سرمایه فردا، معاونت فروش و توسعه بازار شرکت مارون درباره دستاوردهای پتروشیمی مارون گفت: با اتکا به تخصص و تجربه همکاران افتخارات بزرگی در آورها و تعمیرات رقم خورد. به طوری که انتقال تکنولوژی در کمپرسور برای نخستین‌بار در ایران واحد الفین اتفاق افتاد. هرچند در زمان اجرا احتمال این هم داده می شد که برنامه تعمیرات به خوبی پیش نرود. اما این دستاورد ملی محقق شد.
محمدرضا نجفی با تاکید بر اینکه در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ افزایش تولید نخستین موفقیت مارون رقم خورد، تصریح کرد: همچنین صادرات به بخش های مختلف آسیا که شامل جنوب شرق آسیا، سی آی اس، عراق افغانستان ترکیه بود صادرات انجام شد.

بازار صادراتی مارون

او افزود: همچنین محصولاتی به قاره اروپا ارسال شد. در آینده‌ای نزدیک نیز بازار آفریقا به ویژه شرق این قاره بزرگ را در دستور کار داریم. البته افزایش ورود شرکت‌های روسی به بازارهای منطقه تا حدود بازار صادراتی مارون را تحت تاثیر قرار داد، اما همواره ما به دنبال افزایش سهم بازار بوده ایم.
او با تاکید بر اینکه بیشترین سهم صادرات ما به شرق و جنوب شرق آسیاست که سهمی ۷۰ درصدی دارد، افزود: در حال حاضر  یکی دیگر از مهمترین مقاصد صادراتی مارون شرق اروپاست که در کنار ترکیه، عراق، افغانستان و حوزه سی آی اس مابقی سهم ۳۰ درصد صادرات را به خود اختصاص می دهند. هرچند بخشی از  بازار منطقه تحت تاثیر تنش‌های سیاسی و افزایش عرضه شرکت‌های روسی قرار گرفت. اما همواره تلاش کرده ایم بتوانیم ضمن حفظ بازارهای قبلی بازارهای جدیدی را نیز در اختیار بگیریم.

استقرار نظام کنترل کیفی در مارون

نجفی با اشاره به اینکه نظام کیفی در شرکت مارون به شدت مورد توجه مدیران شرکت قرار دارد و همچین مسأله منجر به رشد صادرات این شرکت شده است، گفت: مارون نه تنها در تولید محصولات خود از تکنولوژی‌های روز دنیا بهره می برد، بلکه به دلیل استفاده از نظام کیفی برای ارزیابی سطح کیفیت کالا از مواد اولیه تا محصولات مختلف همواره توانسته بالاترین استانداردها را کسب کند.
معاونت فروش و توسعه بازار شرکت مارون با تاکید بر اینکه مارون پس از سرمایه گذاری کلانی که در بخش پایین دست مارون در سال گذشته انجام داده است با رویکرد برندسازی در نمایشگاه های بین المللی مانند اکسپو حضور پیدا کرد، گفت: در حال حاضر به دنبال تقویت روابط خارجی خود هستیم، با توجه به ماهیت نمایشگاه ایران اکسپو جلسات خوبی در حوزه آفریقا داشتیم.
او با تاکید بر اینکه تحکیم روابط با مشتریان بالقوه و همکاری با مشتریان جدید برنامه ریزی جدی داشتیم، گفت: در حاشیه اکسپو جلسات خوبی با شرکتهای آفریقایی داشتیم و بعد از توافق نهایی اطلاع رسانی خواهد شد.

داخلی سازی ۸۰ درصد کاتالیست های مصرفی مارون

معاونت فروش و بازاریابی شرکت مارون با اشاره به اینکه اورهال اصلی شرکت در سال ۱۴۰۲ انجام شده است، گفت: بر مبنای آمادگی بالای شرکت برای تولید در بحث صادرات حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار هدف‌گذاری داشته ایم درحالی که سال گذشته  حدود ۳۰۰ میلیون دلار صادرات اتفاق افتاده بود. به همین دلیل پیش بینی می شود روند صعودی آن ادامه داشته باشد.
او با بیان اینکه هرگونه تغییرات در نرخ خوراک پتروشیمی ها تاثیر مستقیمی روی سودآوری شرکتها دارد، گفت: در حال حاضر امیدواریم که هرگونه تغییر نرخ خوراک، شرایط شرکتها و همچنین نوسانات بازار پتروشیمی دیده شود.
نجفی با تاکید بر اینکه این شرکت هم اکنون در بخش آر ان دی از ظرفیت‌های پتروشیمی برای تولید کاتالیست ها برای ایجاد بهره وری و ارتقای کیفیت محصولات خود استفاده می کند، گفت: در حال حاضر محصولات و گریدهای جدیدی تولید شده اند که در بازارهای جهانی هم استقبال خوبی از آنها می شود. برای نمونه گرید استیل پای کوتین  در زمینه پوشش عایق لوله‌های فولادی است و امسال جزو سبد محصولات شرکت خواهد بود. همچنین گرید ژئو ممبران که مصرف خوبی در کشور دارد و محصول استراتژیک سی آر سی بلک که در گازرسانی و آبرسانی استفاده می شود در سبد کالاهای تولیدی مارون قرار دارد.

تاثیر نرخ خوراک پتروشیمی بر صنعت پتروشیمی

او درباره تغییر نرخ خوراک پتروشیمی ها، گفت: نرخ خوراک تاثیر. مستقیمی روی قدرت رقابت پذیری محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی می شود. تغییرات نرخ خوراک سال گذشته حاشیه سود شرکت های پتروشیمی را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود. امیدواریم در سال جاری هرگونه تصمیم گیری درباره نرخ خوراک با در نظر گرفتن بازار جهانی و منطبق بر منطق انجام شود‌.
معاونت فروش و توسعه بازار شرکت مارون با تاکید بر اینکه سال گذشته چندان تحت تاثیر مشکلات گاز و برق نبودیم، گفت: پتروشیمی مارون از گازهای منطقه عمومی اهواز استفاده می کند به همین دلیل در تامین خوراک هیچگونه مشکلی ندارد. در سالهای اخیر با کمک شرکت های دانش بنیان داخلی و واحد تحقیق و توسعه شرکت بخش عمده نیازهای کاتالیستی مارون تولید شده است و در فرآیندهای پتروشیمی تنها ۲۰ درصد مواد اولیه واردات می شود. از طرف دیگر پیش بینی می شود در سالهای آینده به خودکفایی ۱۰۰ درصدی در تامین کاتالیستها برسیم و نیازی به واردات نداشته باشیم.