بومی سازی ساخت و تعمیر تجهیزات پزشکی در ایران
بومی سازی ساخت و تعمیر تجهیزات پزشکی در ایران

به گزارش سرمایه فردا، یک مجموعه دانش بنیان در بازدید خبرنگاران اعزامی در تور رسانه ای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد که دانش ساخت و تعمیر تجهیزات پزشکی در ایران بومی سازی شده است.

جمعی از اصحاب رسانه در تور رسانه ای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از مجموعه دانش‌بنیان مبین صنعت که مستقر در اصفهان است، بازدید کردند. این مجموعه کورد نور سرد تولید می کند، یک کابل مخصوص برای انتقال نور از منبع نور سرد به بدن بیماران است که از رشته الیاف شیشه‌ای منعطفی به نام فیبرهای نوری ساخته و طی مسافتی پر پیچ و خم به بدن بیمار منتقل می شود. پزشکان به کمک همین نور و دوربین ها می‌توانند به تصاویر درونی بدن بیمار دسترسی داشته و میکروجراحی یا تشخیص خود را به درستی انجام دهند.
مهران محمدی جوزدانی، مدیرعامل این مجموعه با اشاره به اینکه تولید منبع نور سرد LED و کوردهای نور سرد مطابق استاندارد های جهانی یکی از چالش های مهم صنعت تجهیزات پزشکی کشور محسوب می شد، گفت: پس از مطالعه و بررسی نیازهای جامعه پزشکی، با کمک دانش فنی تیم مجرب، تصمیم به تولید منبع نور سرد LED گرفتیم و در حال حاضر دستگاه ویدیولارنگوسکوپ نیز در شرکت در راستای تامین نیازهای داخلی انجام می شود.
او با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸ تولید منبع نور سرد با چشم نور LED با کیفیت مورد انتظار جامعه پزشکی برای استفاده در جراحی انجام شد، افزود: شدت نور تولید شده در این دستگاه بالا و قابل قیاس با نمونه های خارجی است، همچنین قابلیت تنظیم شدت نور با استفاده از ولوم تنظیم کننده است.

محمدی جوزدانی با تاکید بر اینکه این دستگاه دارای یک نمایشگر LCD است که در آن دمای نور تولید شده و همچنین ساعات کارکرد دستگاه درج می شود، اظهار کرد:  نمونه خارجی کوردهای نور سرد در گذشته، حدود ۴۵ تا ۷۰ میلیون تومان قیمت داشتند اما امروزه این محصول با قیمت ۱۵ میلیون به فروش می‌رسد.
او با اشاره به اینکه نمونه خارجی دستگاه منبع نور سرد حدود ۴۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان قیمت دارد اظهار کرد: نمونه داخلی این محصول هم با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان تولید می شود. همچنین ویدیو لارنگوسکوپ که یکی دیگر از تجهیزات مهم اتاق عمل است به فناوری ساخت آن دست پیدا کرده ایم.
او با نگاهی به دیگر تجهیزات پزشکی تولید شده در این مجموعه اظهار کرد: لنز یا دوربین لاپراسکوپی امکان مشاهده اندام داخلی بدون ایجاد برش در سطح وسیع را برای جراح فراهم می کند. در واقع جراحی لاپراسکوپی، یکی از روش های جراحی کم تهاجمی است که در این روش برش های جراحی با طول حداکثر یک سانتی متر روی بدن بیمار ایجاد شده و ابزارهای جراحی یا لنز های جراحی از این برش کوچک برای معاینه یا درمان وارد بدن بیمار می شوند.
او با تاکید بر اینکه دستگاه منبع نور، از دیگر تجهیزات مهم در صنعت پزشکی است، گفت: در این دستگاه حرارت نور تولید شده کاسته شده تا در هنگام جراحی آسیبی به بافت های بدن در اثر حرارت بالا نرسیده و نور با شدت روشنایی مناسب به خروجی دستگاه برسد. سپس با اتصال یک کابل نوری یا اصطلاحا کورد نوری به خروجی دستگاه، نور در امتداد کابل نوری جریان پیدا کرده و با اتصال انتهای دیگر کابل به لنز جراحی، روشنایی مطلوب در ناحیه جراحی پدید خواهد آمد.

محمدی جوزدانی با تاکید بر تیم فنی شرکت دانش بنیان مبین صنعت توحید، قادر به تعمیر انواع خرابی در دستگاه منبع نور سرد در کلیه برند ها هستند، گفت: با توجه به قیمت بالای ابزارهای تجهیزات پزشکی، تعمیر آن‌ها برای مراکز درمانی و بیمارستان ها اجتناب ناپذیر است. در حال حاضر دوربین های جراحی لاپراسکوپی حدود ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارند که در این مجموعه تنها با سقف ۴۰ میلیون تومان تعمیر می‌شوند.