بررسی بازدهی بورس در سال ۱۴۰۳
بررسی بازدهی بورس در سال ۱۴۰۳

بررسی بازدهی بورس در سال ۱۴۰۳ پس از ماه‌ها انتظار، مثبت شد. اما پیش بینی می شود تا شش ماه آینده رشد بالایی رخ ندهد.

به گزارش سرمایه فردا، بررسی بازدهی بورس در سال ۱۴۰۳ پس از ماه‌ها انتظار، مثبت شد. اما کارشناسان تداوم این روند جذاب را به وضعیت مسائل گوناگونی گره می‌زنند.

متخصصان اقتصادی معتقدند با روشن‌ شدن مختصات گشایش‌های سیاسی و تثبیت رفتار ارز، بورس می‌تواند شاهد رشد کند.

از طرفی باید دید در بخش سیاست‌های پولی و مالی در کوتاه‌ترین زمان،چه سیاست‌هایی در نظر گرفته خواهد شد. یکی از ابهامات مهم برای اهالی بازار سهام ،مباحث مرتبط با بودجه کشور است.

سیاست‌های ارزی دولت

تصمیماتی که در این راستا اتخاذ شود تا حدودی زیادی نمایانگر تفکرات اقتصادی تیم جدید خواهد بود.‌ با توجه به اینکه نحوه تامین کسری منابع، تاثیر بسزایی در حاشیه سود صنایع خواهد داشت. این امر به یکی از چالش‌هی اصلی بازار سهام مبدل شده است.

مساله دیگر سیاست‌های ارزی دولت است که همواره با حواشی زیادی همراه بوده است. اکنون فاصله قیمت دلار در بازار آزاد با نرخ دلار نیما مجددا افزایش یافته است. در حالی که بر اساس قانون شکاف قیمتی فعلی باید کاهش یابد.

این موضوعات مبهم سبب شده ردپای تردید در معاملات سهامی مشاهده شود. نماگر بورس تهران در ادامه مسیر پرشتاب با رشد روبرو شده است. سهامداران حقیقی برخلاف انتظار به سمت فروش حرکت کردند.

واکنش تردیدها به بازدهی بورس

شرایطی که بازدهی این بازار تنها در یک هفته به بیش از ۴ درصد برسد. اما اصرار سهامداران خرد برای فروش در روز سه‌شنبه یک پیام مشخص در بر دارد و آن است که کفه ترازو به نفع تردیدهای بورسی سنگینی می‌کند.

با اعلام پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری، بازارهای مختلف واکنش مثبتی نشان دادند. دلار بازار آزاد کاهش یافت و بازار سرمایه سبزپوش شد. این واکنش بازارها نشان‌دهنده انتظارات فعالان اقتصادی از تغییرات سیاستگذاری در دولت جدید است.

فعالان بازار انتظار دارند که با ریاست جمهوری مسعود پزشکیان، مذاکرات برای رفع تحریم‌ها و بهبود روابط اقتصادی با جهان پیگیری شود.

دو ریسک مهم در بازدهی بورس

طی سال‌های گذشته، سیاست‌های دستوری نتوانستند وضعیت بازارها را بهبود بخشند و انتظارات از تغییر ریل سیاستگذاری توانستند تاثیر بیشتری داشته باشند.

تجربه مشابهی در سال ۱۳۹۲ با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری وجود داشت که موجب کاهش نرخ تورم شد. اما برخلاف آن زمان، روند کاهش قیمت ارز در این دوره ادامه نیافت و دوباره افزایشی شد. برخی تحلیلگران این تحولات را به هیجانات زودگذر تعبیر می‌کنند.

دو ریسک مهم در بورس ایران وجود دارد: عدم اطمینان قطعی به ادامه مذاکرات برای رفع تحریم‌ها و انتخابات پیش روی ایالات متحده و احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید که توافق دوباره با ایران را مشکل می‌سازد.

🔺انتظارات نقش مهمی در عملکرد اقتصادی ایفا می‌کنند. انتظارات تورمی می‌تواند رفتار اقتصادی مردم و شرکت‌ها را تعیین کند و بر نرخ بهره، دستمزدها و قیمت‌ها تاثیر بگذارد. مدیریت انتظارات تورمی برای حفظ ثبات اقتصادی حیاتی است.

وضعیت بازارهای مالی

انتظار می‌رود رئیس دولت چهاردهم برای بهبود اطمینان جامعه تلاش کند و کابینه خود را معرفی نماید. همچنین مردم باید مطمئن شوند که رئیس جمهور جدید امتیاز و اراده کافی برای مذاکره و رفع تحریم‌ها را دارد.

وضعیت بازارهای مالی می‌تواند معیاری برای سنجش اعتماد فعالان اقتصادی و جامعه نسبت به دولت جدید باشد.

در روزهای اخیر شاخص کل بورس بعد از روند نزولی که از ابتدای سال گذرانده آماده ورود به فاز صعودی شد.

به نظر می‌رسد؛ اکنون انتظارات، سکان هدایت بازارها را به دست گرفته و در روند بازارها نقش مهمی ایفا می‌کند.

رویکرد اقتصادی دولت پزشکیان

شواهد امر نشان می‌دهد؛ بعد از فروکش کردن هیجانات مثبت و تعدیل انتظارات، واقعیت بورس نمایان خواهد شد.

به این ترتیب می‌توان بیان کرد که آنچه در جریان داد و ستدهای سهامی در حال رخ دادن است؛ نمایانگر واقعیت بازار نیست.

بنابراین با مشخص شدن رویکرد اقتصادی دولت پزشکیان رفته رفته رفتار واقعی بازار مشخص خواهد شد.

با توجه به ریسک‌های حاکم بر بازار، فعالان بورسی معتقدند اگر سیاست‌گذاری‌های اقتصادی آتی ادامه دهنده مسیر کنونی باشد؛ طبیعتا عبور بورس از وضعیت بحرانی کار سختی خواهد بود.

زمان ورود به سهام برای کسب بازدهی بورس

در دولت سیزدهم تفکرات اقتصادی مانع از رشد بورس بود. همانطور که مشاهده کردیم طی این سه سال مصوبات و دستورالعمل‌های گوناگون مانع از رشد شاخص کل شد.

این وضعیت سبب شد تا سهامداران خرد و حقیقی انگیزه‌ ورود به بازار سهام را از دست بدهند.

از ابتدای تابستان و همزمان با اوج گرفتن وعده‌های انتخاباتی موج جدیدی از امیدواری برای رونق بورس به راه افتاده است. با این حال باید دید وعده‌ها چه زمانی جای خود را به عملگرایی خواهد بخشید.

بازدهی بورس در سال ۱۴۰۳ بستگی به حذف تنش‌های سیاسی، ثبات قیمت دلار و اصلاح قیمت‌گذاری دستوری بستگی دارد.

دلار و طلا در مسیر نزولی

با عبور از وعده‌های انتخاباتی هفته گذشته،بورس در روز دوشنبه از پیشروی بیشتر،انصراف داد و با عقبگرد ۵هزار واحدی شاخص کل در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۲۱ هزار واحد آرام گرفت.

کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند با توجه به اینکه تغییری در وضعیت متغیرهای اثرگذار بر بورس رخ نداده؛ شاهد از تب و تاب افتادن رونق معملات در روز دوشنبه بودیم.

امروز دلار و طلا در مسیر نزولی حرکت کردند.به نظر می‌رسد همه بازارها متاثر از شوک انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری،رفتاری متفاوت نسبت به گذشته نشان می‌دهند.

روند معاملات و بازدهی بورس

بازار سهام در سه روز اخیر تنها در روز شنبه توانست ورود پول سهامداران خرد و حقیقی را ثبت کند. پس از آن در روزهای یکشنبه و دوشنبه با خروج پول این گروه از سهامداران مواجه شد.

در روند معاملات بورس ، مبلغی به میزان ۳۰۰میلیارد تومان از بازار خارج شد تا میزان خروج پول در این دو روز به رقم ۴۵۵ میلیارد تومان برسد.

آنطور که شواهد نشان می‌دهد؛ دادوستد سهامی طی دو روز گذشته از رمق افتاده است. با این اوصاف برخی از تحلیلگران می‌گویند اظهارت مثبت طیب‌نیا، مشاور اقتصادی رئیس جمهور جدید، پیرامون برخی از برنامه‌های اقتصادی می‌تواند؛ سناریوی خوشبینانه ای در خصوص تداوم صعود قیمت‌ها و خروج از زیان به تصویر بکشد.