برخی آمار‌ها سیاستگذار را از انتخاب مسیر درست منحرف می کند
برخی آمار‌ها سیاستگذار را از انتخاب مسیر درست منحرف می کند

جامساز با تاکید بر اینکه اعلام برخی آمار‌ها سیاستگذار را از انتخاب مسیر درست منحرف می کند، گفت: مدیران مصادیق‌ دستاورد‌ها را مشخصا ذکر کنند.

به گزارش سرمایه فردا، محمود جامساز اقتصاددان گفت: مطالبی را که از دستاوردهای دولت بیان کردید بیشتر به آرزوهایی شبیه است که به بار ننشسته؛ از تأمین مالی تولید گفته شده، در حالی که تولید در بخش واقعی اقتصاد در حال رکود است. به خود کفایی گندم رسیدیم درحالی که نان گران شده مدیریت بازار ارز کنترل شده، اما امروز بهای دلار نزدیک به ۵۰ هزار تومان است یعنی تقریبا” دو برابر زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، گفته شده یکی از دستاوردها واگذاری ۱۰۱ هزار خانه مسکونی به متقاضیان بوده که ۵ درصد تعدادی است که وعده داده شد. بهتر است.


آمار در کشورهای دیگر مستند سیاستگذاری‌ها قرار می‌گیرند
این چهره اقتصادی ادامه داد: آمار تنها یک عدد یا شاخصی است که باید تغییرات واقعی یک متغیر را در عرصه‌های مختلف جامعه از جمله اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، زیست محیطی نشان دهد. در کشورهای توسعه یافته اهمیت آمار‌ها به قدری است که مبنا و مستند سیاستگذاری‌ها قرار می‌گیرند.

اعلام برخی آمار‌ها سیاستگذار را از انتخاب مسیر درست منحرف می کند، متأسفانه در کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه بعضا بدلیل برخی‌ عملکردها دولت‌ها که باتلاق منابع و ثروت ملی و تقلیل سطح زندگی و رفاه شهروندان منجر و اسباب نارضایتی‌ها آنان را فراهم می‌کند، در راستای تلطیف فضا آمارهایی ارائه می‌شود تا شرایط را مطلوب و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی را نوید دهد. اما در واقع، صرفا با گفتن حلوا دهان شیرین نمی‌شود، لذا برخی‌ آمارها کام مردم را شیرین نخواهد کرد. آمار‌ها وقتی معنا دار خواهند شد که آثار آنها بر زندگی مردم انعکاس یابد و‌احساس شود.

دکتر جامساز در ادامه گفت: وقتی ‌بسیاری از مردم در نازلترین سطح از زندگی با روزمرگی ادامه حیات می‌دهند، و امیدی به سیاست‌های دولت که باید در خدمت شهروندان باشد ندارند، آمارها نور امید را بر دل آنان نمی‌تاباند. هرچند فلسفه وجودی دولت استقرار صلح و امنیت است، اما جان لاک انگلیسی از بزرگترین فلاسفه قرن هفدهم میلادی که آرای وی پایه‌گذار لیبرالیسم و الهام بخش تشکیل حکومت‌های دموکراتیک ازجمله نگارش اعلامیه استقلال آمریکا و تدوین قانون اساسی این کشور شد، پا را فراتر گذاشته و مقصد اصلی از برقراری صلح و امنیت توسط دولت را صرفا” تضمین حیات شهروندان نمی‌داند بلکه باعتقاد وی،مقصد اصلی وظایف و تعهدات دولت حفاظت از حق مالکیت و تأمین رفاه و آسایش شهروندان است. این یعنی آنکه آحاد جامعه از امنیت خاطر بهره مند شوند تا بدون دغدغه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و امنیتی با آرامش خاطر زندگی با سعادتی را تجربه کنند.

وی افزود: این بی‌تدبیری‌ها در شاخص هائی نظیر تورم، فقر و فلاکت، وضعیت مسکن، بیکاری، ضریب جینی، بی‌ارزشی پول ملی، کاهش قدرت خرید، درآمد سرانه پایین و دیگر شاخص هائی که وضعیت اقتصادی و اجتماعی و زیستی جامعه را به چالش می‌کشند منعکس است. یکی از مهمترین عواملی که فراهم شدن رفاه و سطحی از زندگی که مردم احساس شادی و خوشبختی کنند را میسر نمی‌سازد، فقدان اراده قاطع مدیران در راستای تأمین این هدف است.

این اقتصاددان در پاسخ به این سوال که چرا دولت‌ها طی ۴ دهه گذشته با وجود دسترسی به منابع قابل توجه نفت‌و‌گاز و سایر منابع با ارزش معدنی قادر به تامین رفاه و سعادت مردم نشده اند؟

گفت:سطح رفاه و آسایش و شادی و خوشبختی آحاد جامعه بیانگر حکمرانی خوب، امنیت، آزادی، صیانت از حقوق ذاتی و مدنی مردم، درجه آزادی اقتصاد، فضای کسب وکار مطلوب، حمایت از مالکیت خصوصی و وجود بخش خصوصی پویا، بهره مندی شهروندان از سلامتی و بهداشت، بیمه و آموزش و پرورش و مسکن، وجود زیرساخت‌های اقتصادی و اندازه حجم اقتصادی مطلوب کشورهاست که بصورت شاخص نشان داده می‌شوند و وجهه اعتباری و جایگاه کشور‌ها را در عرصه جهانی مشخص می‌کنند. کیفیت این شاخص‌ ها در استقرار و گسترش مناسبات دیپلماتیک و روابط اقتصادی بین کشورها بسیار تعیین کننده است. از اهداف مهم برقراری مناسبات مطلوب دیپلماتیک بین کشورها‌، گسترش مبادلات اقتصادی و تجاری و قرار گرفتن مؤثر در چرخه تجاری، مالی و ‌پولی بین‌المللی است. هیچ کشوری بدون بهره‌گیری از مناسبات اقتصادی و جذب سرمایه‌های خارجی به همراه تکنولوژی روزآمد، در مسیر توسعه قرار نمیگیرد. حتی کشورهای توسعه یافته در جذب هرچه بیشتر سرمایه مستقیم خارجی ( اف – دی-‌ای ) تلاش می‌کنند.
او افزود: آمریکا، بزرگترین اقتصاد جهان همواره در صدر کشورهای سرمایه پذیر و سرمایه‌گذار در جهان بوده است. هدف از جذب سرمایه مستقیم خارجی و تکنولوژی مدرن، افزایش رشد اقتصادی، اشتغال، درآمد ملی و سرانه و در نهایت بالا بردن سطح رفاه جامعه است.