بحران زیست محیطی در ایران
بحران زیست محیطی در ایران

برای انجام ترتیبات لازم جهت مقابله با بحران زیست محیطی در ایران باید اقدامات جدی انجام شود که تشریح شده است.

به گزارش سرمایه فردا،یک عزم راسخ در قالب برنامه ای اضطراری و تشکیلاتی در جهت انجام پیش بینی های لازم برای نجات زیست بوم فلات ایران و با رویکردی تمدنی (و فرا سیاسی) مورد توجه گسترده قرار گرفته‌است. از شخص اول ساختار تا کل بخش های تصمیم ساز ، آوای این تغییر را بر جان و کلام خود ساری و جاری سازند. موارد و ریز مسائل ابر بحران زیست محیطی در ایران، قبلا ذکر شده و قابل بازخوانی است. مواردی که سالهاست توسط دلسوزان هشدار داده شده اما گوش شنوایی برای ترتیب اثر به آنها یافت نشده است.
واقعیت اینست که پاسخ دقیق به بحران زیست محیطی در ایران باید توسط کارگروه های تخصصی تعیین و تدوین شود. برای نجات حیات انسانی – گیاهی و حیوانی در فلات ایران نیاز به یک بسیج و سازماندهی عمومی و فرا دولتی است. تا تمام بنیه ها را بر مبنای یک اصول اجرایی و عملیاتی مشخص، هدایت و راهبری کند. به همین دلیل ضمن درک وضعیت اورژانسی حیات اقلیمی و پایداری سرزمینی در ایران، کابینه فعلی، همچون مقوله تعیین وزرا و ترکیب وزرات خانه ها، با حاکمیت در موارد زیر هماهنگ شوند.

راهکار حل بحران زیست محیطی در ایران

۱- نخست باید دانست که از قوه مجریه (حکومت) و حتی نهاد دولت در تمامیت آن (متشکل از قوای سه گانه و ادارات و سازمان های دولتی) نمیتوان به تنهایی برای مقابله و مواجه با این ابر بحران زیست محیطی در ایران انتظار زیادی داشت. با توجه به انبوه مشکلات و توقعات بجا از قوه مجریه برای حل معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی روز کشور، و با توجه به اینکه دولت در مدت ۴ سال باید به مسئولیت های گوناگون و حجیم رسیدگی کند، انتظار از دولت تنها تسهیل فرآیندهای سیستمی برای اجرای برنامه ها در این حوزه است و نه لزوما مشارکت مستقیم در تأمین نیروی انسانی. (این درک و نظر یادداشت حاضر است و حتما نمی‌تواند درست باشد)

۲- بنابراین توصیه ما اینست که بر اساس منطق شرایط بحرانی، از نیروهای نظامی و قوای ارتش و داوطلبان عمومی، بعد از تدوین یک راهبرد و برنامه عملیاتی منسجم و مرحله بندی شده توسط کارشناسان مربوطه انجام سود. از مردم عادی مشتاق و دغدغه مند، انجمن های شهروندی و سربازان وظیفه و اعضای جزئ [از تمام سازمانهای نظامی و انتظامی]، برای مشارکت مستمر در احیا و نجات زیست بوم ایران طی یک بازه عملیاتی مشخص دعوت صورت بگیرد. چنین رویکردی برای بسیج منابع و نیروها، با توجه به فرصت کم محیط زیست ایران که طبق گفته محمد درویش، فعال محیط زیست، ۱۰ سال بیشتر نیست، میتواند برای دستیابی هر چه سریعتر، هر چه گسترده تر و هر چه کارآمدتر به این اهداف، بر اساس اولویت بندی که از پیش باید صورت گرفته باشد، مؤثر واقع شود.

عملیات نجات محیط زیست

۳- برای انجام ترتیبات لازم جهت شروع منسجم کار برای حل بحران زیست محیطی در ایران ، بهتر است نخست توسط سازمان محیط زیست از تمام کنش‌گران، محققان، اساتید و صاحب نظرانی که برای رفع مشکلاتی مانند: ابر بحران فرو نشست زمین، نابودی آبخوان ها، آلودگی هوا و… صاحب فکر و نظر و پژوهش هستند، دعوت به عمل آید. تا برنامه ها و توصیه های خود را بصورت مدون به سازمان مربوطه ارسال کنند. برای جلوگیری از بی نظمی و تشویش در این مسیر، بهتر است برای هر معضل یک فایل و درگاه جداگانه تعریف شده و بصورت مجزا و تفکیک شده برای هر کدام فراخوانی صادر شود. (مثلا برای معضل فرونشست، راهکارها و توصیه ها از بقیه موارد تمیز داده شود و برای باقی موارد نیز به همین ترتیب)

۴- سپس مطالب ارسال شده، توسط بخش های مربوط به آمار و پژوهش ها سازمان محیط زیست، در دسته های مختلف، جمع آوری و مرتب شود. با نظر مستقیم رئیس سازمان محیط زیست و معاونت مربوطه این بخش در ریاست جمهوری، برای هر معضل یک کمیته رسیدگی – عملیاتی جداگانه به عنوان هسته اصلی و نخستین هر ابر بحران ایجاد شود.