بازدهی بازارها در مرداد ۱۴۰۳ بهتر بود؟
بازدهی بازارها در مرداد ۱۴۰۳ بهتر بود؟

بازدهی بازارها در مرداد ۱۴۰۳ حمایت از این دارد که طلا مثبت شده و بورس تقریبا بازدهی منفی داشته است و دلار نیز تقریبا در محدوده صفر قرار دارد.

به گزارش سرمایه فردا، بررسی بازارها در ۵ ماهه نخست ۱۴۰۳‌نشان می‌دهد که طلا در اوج قرار دارد. اما بورس در چالش شکستن مقاومت است. در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۳، بازارهای دارایی با روندهای متفاوتی روبه‌رو شدند. در این مدت، بازار پول با سود سپرده‌های بانکی ۱۲٫۵ درصد، بیشترین بازدهی را داشت. بازار طلا نیز به دلیل افزایش ریسک‌های منطقه‌ای و جهانی، با رشد ۱۰٫۲۹ درصدی قیمت هر گرم طلا و ۹ درصدی سکه طلا روبه‌رو شد. در مقابل، بازار بورس با کاهش ۷٫۱۹ درصدی بدترین عملکرد را ثبت کرد.

جزئیات بازدهی بازارها در مرداد ۱۴۰۳


بازدهی بازارها در مرداد ۱۴۰۳ از این قرار بود که اکثر بازارها به جز بورس، افزایش قیمت را تجربه کردند. طلا با ۶٫۷۵ درصد و سکه با ۴٫۴۴ درصد رشد، بیشترین بازدهی را داشتند. در حالی که بورس ۶٫۲۱ درصد افت کرد. در آخرین روز مرداد، دلار آزاد با ۳۰۰ تومان افزایش به ۵۸,۷۰۰ تومان رسید و سکه طلا نیز با ۳۰ هزار تومان افزایش، ۴۲,۳۰۰,۰۰۰ تومان معامله شد.
به طور کلی، آغاز به کار دولت چهاردهم در شرایطی رخ داد که بازار پول و طلا در وضعیت مطلوبی قرار داشتند، در حالی که بورس همچنان با چالش مواجه بود.
بازدهی بازارها در مرداد ۱۴۰۳ تقریبا مثبت بود، اما، شاخص‌کل بورس تهران با افت ۶ درصدی همراه شد و در پله‌های ابتدایی کانال ۲‌میلیون‌واحدی کار خود را به اتمام رساند.
شدت و شتاب عرضه در نمادهای کوچک و باارزش بازار پایین در مردادماه بیش از شاخص‌‌‌‌‌سازها بود و این موضوع منجر به افت ۸ درصدی شاخص هموزن در مقیاس ماهانه شد.
افت نماگرهای سهامی در مردادماه در حالی به‌وقوع پیوست که در نخستین ماه تابستان، شاخص‌های سهامی تحت‌تاثیر خوش‌بینی‌های بعد از مشخص‌‌‌‌‌شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری با رشد همراه شده‌بودند.
بازار سهام بعد از فروکش هیجان مثبت بعد از مشخص‌‌‌‌‌شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در ۱۶تیر در وضعیت خنثی قرار داشت، اما وقوع یک حادثه غیرمنتظره و غیرقابل‌پیش‌بینی سبب شد تا بورس مجددا با فشار عرضه همراه شود.
یک روز بعد از مراسم تحلیف مسعود پزشکیان و در دهم مردادماه، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران ترور شد تا مجددا بورس تهران در معرض تنش ژئوپلیتیک و ریسک سیستماتیک قرار بگیرد.

ارزش معاملات در بازار سرمایه

بانک‌مرکزی، حمایت بانک‌ها از بازار سرمایه را تا سقف ۱۰‌هزار ‌میلیارد‌تومان به تصویب رساند. یک کارشناس بازار سرمایه در مورد تزریق ۱۰ همتی به صندوق تثبیت بورس گفت: به‌نظر می‌رسد با توجه به‌عملکرد این صندوق، این تخصیص نتواند بازار سرمایه را حمایت کند و مبلغ حمایت معادل ارزش معاملات در بازار سرمایه برای سه روز است.
از طرف دیگر این صندوق مانند سایر ارگان‌ها به منافع خود توجه می‌کند، بنابراین به‌نظر می‌رسد این تصمیم، تصمیم درست و منطقی نباشد.
چنانچه این مبلغ، در اختیار کار‌‌گزاری‌‌‌‌‌‌ها قرارداده شود تا به‌عنوان اعتبار به معامله‌گران اختصاص یابد و هزینه آن برای معامله‌گران بالا نباشد، این تصمیم می‌تواند عاقلانه‌‌‌‌‌‌تر به‌نظر برسد.
بهتر است به‌جای اینکه این مبلغ در اختیار یک نهاد قرار بگیرد، این قدرت مالی را درمیان خریداران توزیع و اعطا شود تا سمت تقاضای بازار سرمایه تقویت شود.
در صورتی‌که این اعتبار به صندوق تثبیت تزریق شود، موجب قدرتمند‌شدن بازار سرمایه و خریداران نمی‌شود بلکه قدرت صندوق را افزایش می‌دهد.