بازار معاملات مسکن راکد است
بازار معاملات مسکن راکد است

به این دلیل بازار معاملات مسکن راکد است که سرمایه‌گذاران معتقدند که این بازار دیگر بازدهی چندانی نخواهد داشت. بر همین پایه تعداد معادلات افت شدیدی دارد.

به گزارش سرمایه فردا، بازار معاملات مسکن در چند سال پیش شاهد کاهش تقاضا در نتیجه تورم های هیجانی بود. از ابتدای ۱۴۰۳ بعد از یک دوره رشد قیمت شدید باعث تغییر استراتژی سرمایه‌گذاران شد و همه از بازار مسکن خارج شدند. چراکه در مقطع کنونی رشد خود را کرده‌است از این به بعد باید یک رکود سه ساله را تجربه کند.
نشانه‌های خروج سرمایه گذاران رکود سنگین خرید آپارتمان در تهران است. هرچند قیمت مسکن در ماه‌های اخیر به رو به افزایش بوده اما این موضوع منجر نشده تا بازار معاملات مسکن شاهد حضور خریداران معامله‌گر باشد. حتی متقاضیان خرید آپارتمان مصرفی نیز در بازار حضور چندانی نداشته‌اند. این عدم حضور خریداران آپارتمان در تهران نوید یک رکود در بازار معاملات مسکن می‌دهد.
دلیل کاهش تقاضا در بازار سرمایه ای مسکن ناشی از آن است که افزایش قیمت مسکن در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۳ متفاوت از افزایش قیمت در سال‌های قبل تر بوده است. رشد ماهانه قیمت آپارتمان قبلا ، خیلی بیشتر از ۵ ماه ۱۴۰۳ بود. بنابراین، رشد قیمت مسکن در حال حاضر بسیار کمتر از روند تورم ۳۵ درصدی خواهد بود. در شرایط کنونی رکود در ساخت و ساز منجر شده تورم تولیدکننده بخش مسکن افزایش یابد. در نتیجه قیمت آپارتمان‌های نوساز رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده‌اند. همچنین با توجه به اینکه در شرایط کنونی قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده خانه‌های کلنگی و در حاشیه تهران با تقاضای بالایی مواجه شده‌اند. درنتیجه قیمت آپارتمان‌های کلنگی نیز رشد کرده‌اند. این موضوع منجر شده تا بازار معاملات مسکن کاملا قفل شود. بنا بر این مسأله فعلا در بازار مسکن خبری نیست.
در شرایط کنونی نشانه اینکه بازار مسکن ۱۴۰۳ از فاز رشد پیوسته خارج شده است. حتی گفته می‌شود افرادی که قصد فروش آپارتمان دارند مجبور هستند تخفیف بدهند در غیر اینصورت خریداری نخواهند داشت. زیرا در حال حاضر بسیاری از فعالان بازار معتقد که قیمت آپارتمان در تهران و حتی شهرهای بزرگ کشور از نرخ‌های واقعی فاصله گرفتند و این حباب عجیب در بازار معاملات مسکن تهران منجر شده تا مردم تست از خرید بکشند. حالا در صورتی که شاهد سیگنال تورمی در قیمت ارز نباشیم قیمت آپارتمان در تهران تا پایان سال ۱۴۰۵ باید تقریبا ثابت بماند. چراکه تورم در این بازار پیشخور شده و سایر بازارها برای سرمایه‌گذاری جذابیت بیشتری پیدا کرده است.