بازار مسکن ۱۴۰۳ چگونه پیش می رود
بازار مسکن ۱۴۰۳ چگونه پیش می رود

به گزارش سرمایه فردا، بازار مسکن اگر به اندازه ی بقیه بازارها بعلاوه محاسبه ریسکش سود نده، هیچ کس دیگر با این قیمتها خانه نخواهد ساخت.

مشکل در کشور مسکن نیست، مشکل مسکن با کیفیت هست، وگرنه قیمت مسکن مثلا در روستای مناسب هست، شما میتونید برید اونجا و خانه بخرید یا اجاره کنید.. علت اینکه قیمت مسکن علی رغم اینکه P به R مسکن به سی یا چهل سال رسیده و در ترم اقتصادی آن ساخت مسکن اقتصادی نیست. این رکود فعلی را دامن میزند، اما چون موضوع مسکن از بحث خرید مسکن، به اجاره سرریز می‌کند. به نظر میرسد مشکل بازار مسکن ۱۴۰۳ تورم و هزینه است، چراکه در وضعیت اقتصادی فعلی، در فرمول بالا، مقصر را P تصور می‌کنند، در حالی مقصر نرخ دستمزد است.
بخش بزرگی از ریاضت اقتصادی طراحی تورم چند نرخی توسط دولت است. تورم بانک مرکزی، تورم واقعی، تورم دستمزد، تورم تولید و غیره است.
دولت برای اینکه تولید در ترازی از مزیت قرار بگیرد، بعد از داستان دلار ارزان و سپس ریال ارزان، در محدوده ی انرژی و نرخ نیروی کار گرفتار شده است. مثلا تورم تولید را ۲۸ درصد، تورم واقعی را ۵۰ درصد و تورم اعلامی را ۴۰ درصد بدانیم، اما تورم نرخ دستمزد را ۲۰درصد تعیین کرده اند.

نقش دولت در بازار مسکن ۱۴۰۳

بازار مسکن از تورم واقعی تبعیت می‌کند و دولت مثل تولید آنچنان در یدش نیست که بتواند تورم مورد پسندش را در این حوزه تحمیل کند. اگر تورم در بازار مسکن بیشتر تحمیل شود، رکود و چرخه ی هل دادن تقاضا به اجاره ادامه می یابد. راه حل این است که نرخ دستمزد به اندازه ی تورم باشد. از طرفی با ایجاد محل های با کیفیت برای زندگی، عرضه در حوزه ی مسکن با کیفیت را تسهیل کند.
به نظر دولت جدید با توجه به بلا موضوع شدن این نوع حکمرانی اقتصادی ، برای کسب درآمد راهی بجز تورم را کشف خواهد کرد. با بلا موضوع شدن تورم، بعد از مدتی فواصل تورمی هم از بین خواهد رفت. بازار مسکن ۱۴۰۳ اگر به اندازه ی بقیه بازارها بعلاوه محاسبه ریسکش سود نده، هیچ کس خانه نخواهد ساخت.