وضعیت بازار لوازم خانگی
وضعیت بازار لوازم خانگی

به گزارش سرمایه فردا، بازار لوازم خانگی در ایران مشابه صنعت خودرو انحصاری و مونتاژی پیش رفته است. به همین دلیل مصرف کنندگان راضی نیستند.

بازار لوازم خانگی در سال های اخیر مانند بازار دلار همواره در التهاب بوده است. بخشی از این مساله تحت تاثیر این بوده که بازار در اختیار چند خودروساز بوده است و قیمت های بازار آزاد را با عرضه قطره چکانی تحت تاثیر قرار داده اند. هرچقدر هم سازمان حمایت و شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو دخالت داشته اند اما نتوانسته اند مافیای بازار خودرو در بازار آزاد را کنترل کنند.

به همین دلیل است که همیشه مردم نتوانسته اند با سرعت رشد قیمت خودرو خود را هماهنگ کنند. در سال های گذشته بازار لوازم خانگی نیز یک حرکتی مشابه با بازار خودرو داشته است. با این تفاوت که لوازم خانگی قاچاق نیز در کشور وجود داشته است. اما از آنجایی که بازار دچار نوسانات صعودی بوده است قیمت لوازم خانگی قاچاق نیز تحت تاثیر دلالان بازار قرار داشته است.

داستان قیمت بالای خودرو، پایین‌بودن کیفیت آن و مقایسه‌اش با برندهای کیفی و ارزان خارجی در کشورهای همسایه همواره نقل محافل است. به عنوان مثال در کشورمان خودروی ال ۹۰ با سال ساخت ۱۳۹۷، ۸۷۰ میلیون تومان و نیسان آلتیما ۲۰۲۰ در دبی ۱۴هزار دلار (۸۵۰میلیون تومان) است.

بازار لوازم خانگی به کدام سمت می رود؟

مسئولان در پاسخ به این سوال که چرا در این سال‌ها خودرو گران، بی‌کیفیت و مونتاژی به مردم تحمیل شده است می گویند برای جلوگیری از خروج ارز و همچنین حمایت از تولید داخل بوده است. اما در سال های اخیر بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو تاکید کرده اند که در صورتی که خودرو واردات شود اقتصاد کشور سود بیشتری خواهد برد. زیرا در حال حاضر ایران برای این خودروهای پرمصرف مجبور به واردات بنزین است و از طرف دیگر به واسطه آلودگی بالایی که دارند سلامتی جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می دهند.

درباره لوازم خانگی نیز تا حدودی این مسائل مطرح است. به طوری که لوازم برقی ایرانی برق زیادی مصرف می کنند و از نظر قیمتی و کارایی نیز با نمونه های خارجی نمی توانند رقابت کنند. بنابراین باید سیاست ها در راستای رفع محدودیت و ایجاد شوک به این بازار است تا محصولاتی که کیفیت ندارند از چرخه تولید خارج شوند. این موضوع به نفع مصرف کننده و حتی اقتصاد کشور است.

بازار لوازم خانگی ؛ قیمت یخچال، قیمت لباسشویی و اجاق‌گاز و تلویزیون

شاید خرید خودرو برای هر خانواده ایرانی کالای ضروری نباشد، اما خرید لوازم خانگی برقی مانند یخچال، لباسشویی، اجاق‌گاز و تلویزیون جزو ضروری‌ترین کالای مورد نیاز در یک خانواده است که باید هم قیمت مناسبی داشته باشد و هم اینکه از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد. آنچه در پنج سال اخیر برای این صنعت رقم زده‌اند، چیزی جز نادیده‌گرفتن حقوق مصرف‌کننده نبوده است.

قیمت یخچال فریزر سایدبای‌ساید ساخت ایران ۶۵میلیون ۴‌هزارو ۵۰۰ درهم و ۹۰میلیون تومان معادل ۶‌هزار درهم است. البته این قیمت‌ها برحسب نوع برند متغیر هستند، اما همین یخچال سایدبای‌ساید در کشور امارات با در نظر گرفتن نرخ روز درهم ارزانتر از برخی برندهای ایرانی هستند.

پیش از این نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی با تأکید بر اینکه انحصار و مونتاژ کاری با کمترین کیفیت ممکن، صنعت لوازم خانگی را ارتقا نمی‌دهد، گفت: واقعیت این است که ما واردکننده تکنولوژی هستیم و قطعات را با توجه به آن مونتاژ می‌کنیم و جالب اینکه می‌خواهیم همان محصولات را صادر کنیم، بنابراین باید ببینیم کالای مونتاژ شده ما در بازار داخلی تا چه میزان مورد استقبال قرار می‌گیرد تا در مرحله بعد انتظار داشته باشیم کشورهای خارجی، کالای ما را به سایر برندها ترجیح دهند.

مقایسه قیمت ماشین لباسشویی

محمدحسین اسلامیان می‌افزاید: ما امروز لباسشویی‌ای را که تکنولوژی آن وارداتی است، با کیفیت به مراتب پایین‌تری از نمونه اصلی مونتاژ می‌کنیم، اما قیمت آن از قیمت جهانی کالای مورد نظر بالاتر است. امروزه قیمت لباسشویی‌ای که بالاترین سطح جهانی را از نظر کیفی دارد و در بسیاری از کشورهای دنیا از آن استقبال می‌شود، ۲۰۰دلار است، در حالی که لباسشویی‌های ایرانی با کیفیت به مراتب پایین‌تر، کمتر از ۲۰میلیون تومان به مردم فروخته نمی‌شود.

او تأکید می‌کند: تهیه زیرساخت‌ها از سوی دولت مسئله دوم است و مسئله اول این است که چگونه تکنولوژی وارداتی را دوباره صادر می‌کنیم. امروزه تنها به معدود کشورهایی می‌توانیم محصولاتی همچون لباسشویی را صادر کنیم که بعد مسافتی بالایی از کشور اصلی دارند یا مانند لباسشویی دوقلو و کولرآبی صرفه اقتصادی برای ایجاد خط تولید آن‌ها وجود ندارد.

نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌ خانگی تصریح می‌کند: مشتری در هر صورت نیاز خود را به صورت واردات غیرقانونی با برند اصلی وارداتی تأمین می‌کند، اما مسئولان اصرار دارند به جای این لباسشویی ۱۵میلیون تومانی که کیفیت بسیار بالایی دارد، در داخل کشور شبیه آن را با ۲۵میلیون تومان به مردم بفروشند و تازه برای صادرات آن هم برنامه‌ریزی کنند. طبیعی است وقتی در یک کشور، برند ایرانی را با کیفیت پایین‌تر و قیمت دو برابری در کنار برند کره‌ای و آلمانی قرار دهیم، موفق نمی‌شویم.»

بازار لوازم خانگی متاثر از قاچاق و مونتاژ

براساس این گزارش می توان ادعا کرد یکی از مشکلات صنعت لوازم خانگی ایران این است که مانند صنعت خودرو به سمت مونتاژ برندهیا چینی روی آورده است. از طرف دیگر برخی از شرکت هایی که به نام برند داخلی کار می کنند عمدتا قطعات خود را از چین واردات می کنند. همین موضوع باعث شده که بازار لوازم خانگی ایران نیز در حد مونتاژ باقی بماند. این دقیقا همان مشکلی است که صنعت خودرو ایران با آن دست و پنجه نرم می کند.

چراکه شرکت ها نتوانسته اند بعد از چند سال مونتاژ عمق ساخت داخل را افزایش دهند. بنابراین تا زمانی که این صنایع مونتاژی باقی می مانند عملا ارتای کیفیت هم معنایی ندارد. قیمت خودرو و لوازم خانگی نیز تحت تاثیر نوسان دلار و اتفاقاتی خواهد بود که در شرکت اصلی بروز می کند. برای نمونه در همین سال های اخیر برند خودرو برلیانس در چین ورشکسته شد بسیاری از کسانی که در ایران خودروهای تولیدی این شرکت را داشتند با مشکل تامین قطعات مواجه بودند و حتی مجبور به پرداخت هزینه های بالاتر شده اند.