بازار طلا راکد اما جذاب
بازار طلا راکد اما جذاب

به گزارش سرمایه فردا، بازار طلا راکد اما جذاب است. چراکه در ایام محرم میزان تقاضا کاهش می‌یابد و فرصتی برای خرید محسوب می‌شود.

در فاصله چند روز مانده به محرم  و روز تاسوعا و عاشورا قرار است بازار طلا طبق روال سال های گذشته تعطیل شود.

موضوعی که امروز سید محمود شربیانی، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز آن را تایید کرد. او گفت:«در هفته آینده یعنی از روز شنبه ۲۳ تیر تا روز پنجشنبه ۲۸ تیرماه بازار طلا تعطیل و عزادار است.»

اما نگاهی به نوسانات نرخ طلا در ایام محرم حکایت از شرایط رکودی بازار دارد. به طوری که هوای معاملات تا حدودی سرد شده است. علاقه مندان به خرید و فروش طلا از بازار فاصله گرفته و دست از معامله کشیده اند.

چرا تقاضا در بازار طلا کاهش یافت

برخی از فعالان بازار می گویند در دو ماه محرم و صفر به دلیل تعطیلی جشن‌ها و مراسم مختلف بازار راکد است. انتظار می‌رود تقاضای خرید طلا و سکه کاهش پیدا کند. قیمت‌ها همچنان به روند نزولی خود ادامه دهند.

با این حال، عده ای دیگر معتقدند در صورتی که سیگنال خبری جدیدی به بازار برسد. متغیرهای بنیادی بازار طلا را تحت تاثیر قرار می دهند. احتمال تغییر فاز قیمت طلا و سکه محتمل است.

در این میان برخی از معامله گران می گفتند علاوه بر سیگنال های سیاسی و اثر ماه محرم بر روی قیمت‌ها یکی دیگر از عوامل کاهش تقاضا ناشی از نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه است.

به گفته آنها این روزها پول در بین معامله‌گران کم شده و بازار بلوکه است. بنابراین بازار به سندرم آخر برج گرفتار شده است.

با تمام این اوصاف، قیمت طلای ۱۸ عیار در جریان معاملات نقدی آخرین روز کاری خود با رشد ۱۵ هزار تومانی به ۳ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

دلایل کاهش قیمت اونس

همچنین، طلای جهانی در واکنش به داده های تورمی آمریکا به بالاترین حد خود در شش هفته گذشته رسید. به طوری ‌که پر قدرت سد مقاومتی ۲۴۰۰ دلار را شکست. تا ۲۴۲۴ دلار بالا رفت اما در زمان تدوین این گزارش به ۲۴۲۰ دلار رسید. به عبارت دیگر، تورم امریکا بیشتر از حد انتظار پایین آمد و به ۳ درصد رسید.

فارغ از طلا، قیمت سکه امامی هم که دیروز نزدیک به ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شده بود. دیروز تا پله نهم کانال ۳۹ میلیون تومان پایین آمد. در واپسین ساعات کاری بازار بر روی ۴۰ میلیون و ۵۰ هزار تومان قرار گرفت.

قیمت نیم سکه نیز امروز ۱۵۰ هزار تومان ارزان شد و در حدود ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شد.

ربع سکه امروز کمترین کاهش را تجربه کرد و با ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید. نسبت به روز گذشته ۵۰ هزار تومان ارزان شده است.

سکه گرمی هم نوسان خاصی را ثبت نکرد. و با ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.

بازار طلا راکد اما جذاب است. چراکه در ایام محرم میزان تقاضا کاهش می‌یابد و فرصتی برای خرید محسوب می‌شود./دنیای اقتصاد