تحلیل بازار طلای داخلی
تحلیل بازار طلای داخلی

تحلیل بازار طلای داخلی حکایت از این دارد که قیمت ها همچنان در اوج قرار دارد و مردم نیز به تقاضای خود در بازار افزوده اند.

به گزارش سرمایه فردا، پس از بازار پول، بازار طلای داخلی با ثبت رقم بازدهی ۱۵درصدی در تعقیب بازار پول قرار گرفت. درخشش طلا در بازار داخلی، بیشتر به دلیل وضعیت طلای جهانی و رکوردهای تاریخی است که اخیرا شکسته شده است.
پس از کاهش نیم واحد درصدی نرخ بهره در آمریکا، طلای جهانی با ثبت قیمت ۲۶۲۵ دلار بار دیگر بر قله تاریخی خود ایستاد. مطابق بررسی های صورت گرفته، بازار ارزی کشور نیز در شش ماه نخست سال ثبات داشته و حتی بازدهی نرخ دلار آزاد منفی بوده است. اما در اواخر شهریور ماه تحلیل بازار طلای داخلی از فضای رخوت خارج شده و موفق شد بازده ۲٫بالاتری را کسب کند.
به نظر می‌رسد با سیاست‌های جدید دولت چهاردهم، بازار دلار با وضعیت با ثباتی در در نیمسال دوم کار خود را پیگیری کند. این موضوع قیمت طلا را نیز کنترل می کند.
افزایش به دنبال کاهش ۰٫۵ درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو و گسترش جنگ در خاورمیانه رخ داد. کاهش نرخ بهره هزینه نگهداری طلا را کاهش و تقاضا برای این فلز ارزشمند را افزایش داد. علاوه بر این، تضعیف دلار آمریکا نیز به رشد قیمت طلا کمک کرد.
فدرال رزرو به دلیل نگرانی از سرد شدن بازار کار آمریکا و کاهش تورم به ۲٫۵ درصد، تصمیم به کاهش نرخ بهره گرفت. تحلیلگران معتقدند که طلا ممکن است تا پایان سال افزایش بیشتری را تجربه کند.
کاهش نرخ بهره همچنین بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیرگذار است، زیرا این اقدام می‌تواند شرایط اقتصادی را بهبود بخشد و به نفع کمپین دموکرات‌ها تمام شود. در عین حال، ترامپ این اقدام را مداخله سیاسی می‌داند. بر اساس شواهد موجود، امروز دلار در بازار آزاد با افزایش به حدود ۶۰ هزار و ۲۰۰تومان رسیده است.

تحلیل بازار طلای داخلی براساس تنش ها

انتظارات برای کاهش بیشتر نرخ بهره و تشدید تنش های ژئوپلیتیک باعث افزایش تقاضا برای این فلز گرانبها شد. داده‌های منتشر شده در روز سه‌شنبه نشان‌دهنده کاهش شدیدتر از حد انتظار در اعتماد مصرف‌کننده در ایالات متحده بود که چشم‌انداز داویش فدرال رزرو را تقویت کرد و با نشانه‌های قبلی از کاهش احتمالی نرخ بهره همسو شد.
بازارها اکنون در انتظار داده های اقتصادی اضافی در این هفته هستند، از جمله گزارش های PCE، که به عنوان معیار تورم ترجیحی فدرال رزرو عمل می کند.
در همین حال، روز سه شنبه، بانک خلق چین بزرگترین بسته محرک خود را از سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که شامل کاهش نرخ بهره است. ضمن اینکه جذابیت طلا به عنوان یک پناهگاه امن با افزایش خشونت‌ها در خاورمیانه بیشتر شده است.

قیمت یورو در بازار آزاد

قیمت یورو در بازار آزاد به مانند دلار روند صعودی را آغاز کرده و به سمت میانه کانال ۶۶ هزار ۵۰۰ تومان حرکت می‌کند. همچنین قیمت درهم امارات نیز با روند افزایشی خود به حدود ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. علاوه بر نرخ ارز، امروز قیمت طلا و سکه نیز به سمت افزایش پیش رفت.
شد دلار حواله که از ابتدای سال‌به‌صورت آهسته و پیوسته در جریان بوده، روز گذشته نیز ادامه‌دار شد و دلار نیمایی با رشد ۲۰۰‌تومانی همراه شد. نرخ دلار نیمایی از ابتدای سال‌ رشد ۱۴٫۶‌درصدی را تجربه کرده‌ و اکنون این نرخ به ۴۶‌هزار و ۳۵۰‌تومان رسیده‌است.
بازدهی دلار از ابتدای سال‌در بازار آزاد همچنان منفی است و این موضوع به کاهش شکاف میان دلار بازار آزاد و دلار نیمایی منتج شده‌است.
دلار در بازار آزاد این روزها در نیمه نخست کانال ۶۰هزار‌تومان دست به‌دست می‌شود. با احتساب این قیمت‌ها، اختلاف میان نرخ بازار آزاد و نرخ نیمایی به ۲۸٫۸‌درصد رسیده‌ است.