بازار سهام در مرداد چگونه می‌شود
بازار سهام در مرداد چگونه می‌شود

بازار سهام در مرداد معاملات بسیار سردی دارد. یکی از عوامل تاثیرگذار ابهامات سیاسی و اقتصادی است. از طرف دیگر مقاومت تکنیکال دردسرساز شده است.

به گزارش سرمایه فردا، امروز هفتم مرداد،روز مهمی از نظر سیاسی و اقتصادی برای همه بازارها بود.مسعود پزشکیان پس از اجرای مراسم تنفیذ ،دفتر ریاست جمهوری را از محمد مخبر تحویل گرفت و محمدرضا عارف نیز خیال همه را نسبت به گزینه معاون اولی راحت کرد.

اما علاوه بر این رخداد داخلی،اوج‌گیری تنش‌های برون مرزی نیز وضعیت بازارها در کوتاه مدت را وارد فاز جدیدی از ابهام خواهد کرد.وزیر امور خارجه لبنان نسبت به حملات احتمالی اسرائیل هشدار داده.عبدلله بوحبیب حتی از واشنگتن خواسته تا اسرائیل را به خویشتن‌داری دعوت کند.وضعیتی که می‌تواند بر روند بازارهای داخلی ایران نیز اثر گذار باشد.

در یکشنبه‌ای که دلار و طلا مجددا در مسیر افزایشی حرکت کردند؛بورس تهران تعطیل بود.اما تحلیلگران معتقدند ؛واکنش احتمالی بازار سهام در کوتاه مدت و بعد از این تعطیلات به رخدادهای سیاسی کشور منفی نخواهد بود. بازار فردایی دلار آزاد نیز حوالی نرخ  ۵۸ هزار و ۶۰۰ تا ۵۹ هزار تومان نوسان خواهد کرد.

بررسی رخدادهای اثرگذار بر بازار سهام نشان می‌دهد؛سناریوهای اقتصادی و سرانجام مبهم روابط خارجی کشور از مهم‌ترین رخدادهای تالار شیشه‌ای در ماه‌های گذشته بوده است.

حالا پس از سپری شدن یک دوره رکود فرسایشی پرسش اساسی این است که سهامداران بورسی تا کجا می‌توانند شرایط مذکور را تاب آورند؟

در پاسخ به این پرسش باید عنوان کرد که آیا اساسا بازار سهام موفق به عبور از وضعیت رخوت‌آلود کنونی خواهد شد؟برای پاسخ به این سوالات لازم است رفتار سیاستگذار طی ماه‌های آینده و تحولات برون مرزی را مدنظر قرار دهیم.

با توجه به اینکه سیاست‌های اقتصادی از ابتدای سال بر روند بازار سهام اثرات منفی و کاهشی بر جای گذاشته، به نظر می‌رسد در این راستا شاهد ادامه رفتار محتاط‌آمیز معاله‌گران باشیم.

با این اوصاف راهکارهای مشخص و قابل‌قبول از سوی سیاستگذار اقتصادی جدید برای عبور از بحران‌های ایجادشده می‌تواند به بهبود وضعیت بازارها به ویژه بورس تهران کمک کند.

رکود بازار سهام در مرداد

بازار سهام در مرداد داغ تابستان نیز فضای سردی داشت. روز گذشته نیز ۶۶/ ۰درصد دیگر از ارتفاع شاخص‌کل کاسته شد. به این ترتیب، بازدهی متوسط سرمایه‌گذاری در روزهای اخیر بورس تهران مجددا وارد محدوده منفی شد.

ارزش معاملات روزانه نیز با غلتیدن به سطح کمتر از دو هزار‌ و ۲۰۰میلیارد ‌تومان، نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از علاقه‌مندی متقاضیان به خرید سهام ندارد.

در حوزه عوامل موثر بر وضعیت کلان بازار نیز نوعی بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تحرکی مشاهده می‌شود. در حیطه نرخ‌های جهانی، پس از افت‌های روزهای قبل شرایط موقتا باثباتی مشاهده نمی‌شود.

در مذاکرات مربوط به رفع تحریم‌ها نیز اخبار مثبت و مهیج درخصوص دیدار‌های احتمالی و پیشرفت در این زمینه مخابره نشده است.به‌نظر می‌رسد کماکان تحولات جدی در این بخش به بعد از بر‌گزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موکول شده باشد.

در بخش سیاست‌های پولی داخلی نیز باید منتظر استراتژی تیم اقتصادی
دولت ماند.سطوح جدید نقدینگی، نرخ‌های سود موسوم به بدون‌ریسک و و وضعیت نرخ دلار در سامانه نیما هم از عوامل مهم بر روند آتی بورس محسوب می‌شوند.

دلار نیما به‌رغم عبور از مرز ۴۴هزار‌ تومانی، با شتاب حلزونی به سمت نرخ توافقی در حال حرکت است. به این ترتیب، تلفیق رکود سنگین حاکم بر فضای معاملات بورس با ثبات نسبی عوامل بنیادی، خروج از وضعیت فعلی در کوتاه‌مدت را با دشواری مواجه کرده است.

با وجود برخی تحلیل‌ها پیرامون نزدیک بودن به پایان سیکل رکود ،امید فعالان بازار بیشتر تضعیف شده و حتی همان بارقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های رونق موقت به دلیل ابهامات حاکم بر وضعیت مولفه‌های اثرگذار بر بازار سهام نیز از میان رفته است.

بازار سهام در مرداد حمایت تکنیکال دارد

بررسی روندها در بازار سهام نشان می‌دهد که بورس در نزدیکی حمایت ۲میلیون و ۱۳۰هزار واحدی قرار دارد.

اکنون بازار انگیزه‌ای برای رشد ندارد و اگر ابهامات در فضای سیاسی-اقتصادی برطرف نشود، امکان آن وجود دارد که بر اثر تسلط رکود در بازار سرمایه، شاخص بورس به سطوح پایین‌تری پناه آورد.

بازار سهام پس از چند هفته رکود، در دو هفته اخیر رفتار متفاوتی را از سوی سهامداران مشاهده کرده؛ اما آنچه مسلم است این است که بازار همچنان به تعادل نرسیده و سرمایه‌گذاران نیز رغبتی برای خرید سهام ندارند؛ موضوعی که معاملات آتی بازار را با اماواگرهای بسیاری مواجه می‌کند.

برخی کارشناسان تبعات حواشی صندلی ریاست‌جمهوری بر وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور را به مقاومت بازار برای صعود گره می‌زنند و برخی دیگر نیز رفتار غیرقابل پیش‌بینی در بازارهای مالی موازی به ویژه دلار را عامل اصلی قفل شاخص در این بازه عنوان می‌کنند.

بازار سرمایه بعد از تحولات برون‌مرزی و در واکنش به اخبار انتخاباتی آمریکا در مسیر کاهشی گام گذاشت و با از دست دادن کانال ۲.۲ میلیون واحد واکنش خود نسبت به وقایع اخیر را نشان داد.

بازار سهام در مرداد معاملات بسیار سردی دارد. یکی از عوامل تاثیرگذار ابهامات سیاسی و اقتصادی است. از طرف دیگر مقاومت تکنیکال دردسرساز شده است./دنیای اقتصاد